تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 فروردین 1401
ایجاد نشانگرهای سلولی در شرایط استرس

  ایجاد نشانگرهای سلولی در شرایط استرس

مولکول‌های تولید شده توسط سلول‌ها در پاسخ به استرس ممکن است نشانگر بیماری‌های مختلف باشند
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، RNA های کوچک خاصی به نام tDR را می‌توان در داخل و خارج سلول‌ها در طی پاسخ‌های استرس به بیماری‌های مختلف یافت. محققان اطلسی از نشانه‌های استرس برای tDR ها ایجاد کرده اند که ممکن است به عنوان نشانگر بیماری و شناسایی مسیرهای جدید بیماری زا مورد استفاده قرار گیرد.
توانایی بدن در پاسخ به انواع مختلف استرس برای حفظ سلامت ضروری است و شکست چنین پاسخ‌های استرس انطباقی می‌تواند باعث تحریک یا بدتر شدن بسیاری از بیماری‌ها شود. تحقیقات جدید به رهبری محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) و منتشر شده در Advanced Science نشان می‌دهد که سلول‌ها اغلب مولکول‌های RNA خاصی به نام tDRs را در پاسخ به عوامل استرس زا آزاد می‌کنند و tDR های مختلف ممکن است به عنوان نشانگر استرس سلولی در بیماری‌های مختلف عمل کنند.
مولکول‌های RNA مدت‌هاست که به عنوان پیام رسان بین DNA (کد ژنتیکی) و پروتئین‌ها (مولکول‌های عملکردی سلول) شناخته شده اند؛ با این حال، در دهه گذشته محققان شاهد عملکردهای جدیدی از RNA ها بوده اند که به پروتئین‌ها تبدیل نمی شوند (به‌اصطلاح RNAهای غیرکدکننده).
فهرست رو به رشدی از RNAهای غیرکدکننده با عملکردهای متنوع وجود دارد، و در این میان، دسته جدیدی از RNAها که به اصطلاح از RNAهای انتقالی ناشی می‌شوند و معمولاً برای کمک به ساخت پروتئین‌ها از RNAهای پیام‌رسان کلاسیک بوده، RNA های کوچک مشتق از tRNA (tDRs) نامیده می شوند، و زمانی تولید می‌شوند که tRNA های "والد" بزرگتر توسط آنزیم‌های فعال شده با استرس به نسخه‌های کوچکتر بریده شوند.
بررسی محققان با مطالعه انواع سلول‌های انسان و موش تحت سه عامل استرس‌زا - محرومیت از تغذیه، اکسیژن کم و استرس اکسیداتیو - که اغلب در بسیاری از بیماری‌ها وجود دارند، چشم‌انداز جامعی از tDRها را ایجاد کردند که می‌توان در فرآیندهای داخل سلولی و برون سلولی در طول پاسخ‌های استرسی مختلف یافت شوند. آن‌ها همچنین دریافتند که پروتئین‌های کلیدی به نام RNAse برای تولید و پایداری tDR های خارج سلولی مهم هستند.
همچنین محققین این مطالعه معتقدند که در حالی که tDR ها نقش مهمی در عملکردهای سلولی ایفا می‌کنند، ممکن است به عنوان نشانگر استرس سلولی در بیماری‌های مختلف عمل کنند. انواع مختلفی از سیگنال‌های استرس می‌توانند بر روی tDR سلولی و خارج سلولی در انواع مختلف سلول‌ها تأثیر بگذارند.
این تیم اطلسی از علائم استرس را برای TDRهای سلولی و خارج سلولی ایجاد کرد که می¬تواند نه تنها به عنوان شاخص بیماری بلکه به عنوان نقطه شروعی برای دانشمندانی که علاقه مند به مطالعه نقش tDR های متمایز در سرطان، فیبروز و سایر موارد هستند استفاده شود. این مطالعه توسط انجمن قلب آمریکا و مؤسسه ملی بهداشت حمایت شد.
پایان مطلب/
لینک منبع:

DOI: 10.1002/advs.202200829 
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه