تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401
رژیم غذایی مدیترانه‌ای در مردان جوان به غلبه بر افسردگی کمک ‌‌می‌کند

  رژیم غذایی مدیترانه‌ای در مردان جوان به غلبه بر افسردگی کمک ‌‌می‌کند

نتایج یک مطالعه‌ی جدید گزارش ‌‌می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای به طور قابل توجهی علائم افسردگی در مردان جوان را بهبود ‌‌می‌بخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک مطالعه جدید نشان ‌‌می‌دهد که مردان جوان با رژیم غذایی نامناسب زمانی که به رژیم غذایی سالم مدیترانه ای روی آوردند، بهبود قابل توجهی در علائم افسردگی خود مشاهده کردند.

افسردگی یک بیماری روانی رایج است که هر ساله تقریباً 1 میلیون استرالیایی را تحت تأثیر قرار ‌‌می‌دهد. این یک عامل خطرزای مهم برای خودکشی است که یکی از علت‌های اصلی مرگ در بزرگسالان جوان است.

نتایج این کارآزمایی کنترل تصادفی 12 هفته‌ای که توسط محققان دانشگاه فناوری سیدنی انجام شد، اخیراً منتشر شده است. این مطالعه اولین کارآزمایی بالینی تصادفی شده برای ارزیابی تاثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر علائم افسردگی در مردان جوان (18 تا 25 ساله) است.

نتایج نشان ‌‌می‌دهد که پزشکان و روانشناسان باید ارجاع مردان جوان افسرده به متخصص تغذیه یا رژیم درمانی را به عنوان یکی از اجزای مهم درمان افسردگی بالینی در نظر بگیرند.

این مطالعه به حوزه نوظهور روانپزشکی تغذیه که هدف آن بررسی تأثیر مواد مغذی خاص، غذاها و الگوهای رژیم غذایی بر سلامت روان است، کمک ‌‌می‌کند. رژیم غذایی مورد استفاده در این مطالعه سرشار از سبزیجات رنگارنگ، حبوبات و غلات سبوس‌دار، ماهی روغنی، روغن زیتون و آجیل خام و بدون نمک بود. تمرکز اصلی این مطالعه بر افزایش کیفیت رژیم غذایی با غذاهای کامل تازه و در عین حال کاهش مصرف غذاهای فست فود، شکر و گوشت قرمز فرآوری شده بود.

دلایل علمی‌ زیادی وجود دارد که نشان ‌‌می‌دهد غذا بر خلق و خوی افراد تأثیر ‌‌می‌گذارد. به عنوان مثال، حدود 90 درصد سروتونین، ماده شیمیایی که به ما کمک ‌‌می‌کند احساس شادی کنیم، توسط میکروب‌های روده ساخته ‌‌می‌شود. شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد این میکروب‌ها می‌توانند از طریق عصب واگ، در چیزی که محور روده-مغز نامیده می‌شود، با مغز ارتباط برقرار کنند.

برای داشتن میکروب‌های مفید، باید به آنها فیبر بدهیم که در حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. تقریباً 30 درصد از بیماران افسرده به درمان های استاندارد اختلال افسردگی اساسی مانند رفتار درمانی شناختی و داروهای ضد افسردگی پاسخ کافی نمی‌دهند. بنابراین، تغییر سبک زندگی این مداخله را موثر، قابل تحمل و ارزشمند‌تر ‌‌می‌کند.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/mediterranean-diet-depression-20545/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه