تاریخ انتشار: یکشنبه 05 تیر 1401
خون مادر ممکن است حامل نشانگر تشخیصی‌‌‌‌‌ یک نوع اوتیسم باشد

  خون مادر ممکن است حامل نشانگر تشخیصی‌‌‌‌‌ یک نوع اوتیسم باشد

اختلال طیف اوتیسم مربوط به اتوآنتی بادی مادر (MAR ASD) توسط آنتی‌بادی‌‌‌‌‌‌های ویژه‌ای در بدن مادر مشخص ‌‌‌‌می‌شود که به پروتئین‌‌‌‌‌‌های خاصی در مغز جنین واکنش نشان ‌‌‌‌می‌دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اوتیسم ‌‌‌‌‌یک بیماری عصبی است که از هر 150 تولد در ایران ۱ کودک را تحت تاثیر قرار ‌‌‌‌می‌دهد و دارای طیف گسترده ای از ویژگی‌‌‌‌‌‌ها با شدت و علل مختلف است.‌‌‌‌‌ یکی از انواع اوتیسم، اختلال طیف اوتیسم مربوط به اتوآنتی بادی مادر*(MAR ASD) است. محققان با بررسی پلاسمای مادران باردار دریافتند مادرانی که نسبت به ‌‌‌‌‌یکی از 9 الگوی MAR ASD واکنش نشان می‌دهند، هشت برابر بیشتر احتمال دارد که کودکی مبتلا به اوتیسم داشته باشند.

MAR ASD به پروتئین‌‌‌‌‌‌های خاصی که در مغز جنین‌‌‌‌‌یافت ‌‌‌‌می‌شوند، واکنش نشان ‌‌‌‌می‌دهند. اتوآنتی بادی‌‌‌‌‌‌های مادر (IgG) از جفت عبور کرده و به مغز در حال رشد دسترسی پیدا ‌‌‌‌می‌کنند. هنگا‌‌‌‌می‌که به آنجا ‌‌‌‌می‌رسند، ممکن است تغییراتی در نحوه رشد مغز در جنین ایجاد کنند که منجر به رفتارهای مرتبط با اوتیسم شود.

دو مطالعه جدید در موسسه UC Davis MIND در رابطه با این نوع اوتیسم در حال انجام است. آنها در خون مادران باردار الگوهای پروتئینی پیش‌بینی‌کننده و همچنین ارتباط مستقیم MAR ASD را با شدت بالاتر علائم اوتیسم پیدا کردند.

الگوهای MAR ASD مرتبط با اوتیسم قبل از تولد

محققان نشان دادند که اتصال اتوآنتی بادی به MAR ASD  اوتیسم را در کودکان مبتلا، پیش‌بینی ‌‌‌‌می‌کند. آنها نمونه‌‌‌‌‌‌های خون جمع آوری شده در دوران بارداری مادران را آزمایش کردند تا ببینند آیا الگوهای شناسایی شده ‌‌‌‌می‌توانند به طور دقیق اوتیسم را در کودکان پیش‌بینی کنند ‌‌‌‌‌یا خیر. یافته‌‌‌‌‌‌های این مطالعه در مجله‌‌‌‌‌ی Molecular Psychiatry منتشر شد.

در این مطالعه پلاسمای 540 مادر با کودک مبتلا به اوتیسم، 184 مادر با کودک دارای ناتوانی ذهنی (اما، بدون اوتیسم) و ​​420 مادر با فرزند بدون اوتیسم‌‌‌‌‌ یا ناتوانی ذهنی شناخته شده در زمان مطالعه، غربالگری شدند.

10 درصد از افراد گروه اوتیسم، حداقل به ‌‌‌‌‌یکی از 9 الگوی MAR ASD واکنش نشان دادند. این در حالی است که فقط 4 درصد از گروه ناتوانی ذهنی برای برخی الگوها و 1 درصد از گروه جمعیت عمو‌‌‌‌می‌ به این الگو‌‌‌‌‌‌ها واکنش نشان دادند. چهار الگو تنها در مادرانی وجود داشت که فرزندانشان بعداً مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شدند که اختصاصیت این الگوهای مربوط به اتوآنتی‌بادی را بسیار پیش‌بینی‌کننده می‌کرد.

این مطالعه همچنین نشان داد که مادری که نسبت به هر‌‌‌‌‌یک از 9 الگوی MAR ASD واکنش نشان ‌‌‌‌می‌دهد، حدود 8 برابر شانس بیشتری برای داشتن فرزند مبتلا به اوتیسم دارد.

MARASD و علائم اوتیسم

این مطالعه همچنین ارتباط بین MAR ASD و شدت اوتیسم را بررسی کرد و نشان داد که کودکان مادرانی که دارای آنتی بادی +MAR بودند، نمرات اوتیسم بالاتری نسبت به مادران -MAR داشتند. با این حال، تفاوت قابل توجهی در ضریب هوشی، عملکرد تطبیقی‌‌‌‌‌ یا رفتار غیرعادی آنها پیدا نکرد. البته، مثبت بودن MAR ASD ممکن است با رفتارهای شدید اوتیسم مرتبط باشد.

برای بررسی اینکه چرا بدن مادر این آنتی بادی‌‌‌‌‌‌ها را تولید ‌‌‌‌می‌کند و تا چه مدت ممکن است این آنتی بادی‌‌‌‌‌‌ها باقی بمانند، مطالعات بیشتری لازم است. آزمایش الگوهای MAR ASD ‌‌‌‌می‌تواند برای ارزیابی احتمال ابتلای کودک به اوتیسم قبل از مشخص شدن علائم مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه، هدف محققان ایجاد ‌‌‌‌‌یک آزمایش بالینی دقیق است تا ابزارهای بیشتری برای تشخیص زودهنگام اوتیسم در اختیار پزشکان قرار دهند.

 

  •   Maternal Autoantibody–Related Autism Spectrum Disorder: MAR ASD

پایان مطلب/

لینک منابع:

https://mehdisaber.com/%D8%B4%DB%8C%D9%88%D8%B9-%D8%A7%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86/

https://neurosciencenews.com/mar-asd-maternal-blood-20894/

https://www.nature.com/articles/s41380-022-01633-4

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه