تاریخ انتشار: پنجشنبه 20 مرداد 1401
افزودن چربی کشت شده با روش‌های سلولی برای اولین بار به محصولات لبنی

  افزودن چربی کشت شده با روش‌های سلولی برای اولین بار به محصولات لبنی

بررسی‌ها نشان داده، اضافه کردن چربی شیر کشت‌سلولی به ماست هیبریدی منجر به بهبود طعم و افزایش ارزش تغذیه‌ای آن گردیده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، ماست هیبریدی اولین محصول غذایی خواهد بود که ترکیبی از شیر کشت سلولی را در خود جای داده و به عنوان مدرکی دال بر زنده بودن فناوری مبتنی بر سلول عمل می‌کند. این ترکیب، تنها ماده‌ای بوده که حاوی سلول‌های کشت شده چربی شیر است. این محصول در آزمایشگاه از سلول‌های اپیتلیال پستان گاو، که سلول‌های اصلی موجود در غدد پستانی گاوهای شیری هستند، کشت می‌شود. 
محققین معتقدند که گنجاندن چربی شیر در فرمول‌بندی محصول، مزایای تغذیه‌ای و عملکردی را به همراه دارد و تضمین می‌کند که محصول نهایی مزایای تغذیه‌ای ذاتی که فقط در چربی‌های واقعی شیر یافت می‌شود، از جمله مکمل مواد مغذی درشت و ریز مغذی ضروری را حفظ می‌کند.
چربی شیر منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، خواص ضدالتهابی و ضد سرطان‌زا و همچنین ماتریسی از مواد مغذی درشت و ریز مغذی ضروری برای سلامت و رشد انسان است. چربی شیر گاو به ویژه حاوی اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه و اسیدهای چرب متوسط است که منابع حیاتی انرژی برای حفظ عملکرد سالم عضلات، قلب، کبد، کلیه‌ها، پلاکت‌ها و سیستم عصبی هستند. چربی عامل اصلی جذب ویتامین D است که برای کمک به جذب مواد معدنی مانند کلسیم و ویتامین E برای خواص آنتی اکسیدانی آن بسیار مهم است. هنگامی که چربی‌های ضروری وجود نداشته باشد، مانند شیر بدون چربی، ارزش غذایی مورد نیاز توسط بدن جذب نمی شود.
در حالی که برخی از برندها در حال حاضر از موادی مانند آب پنیر تخمیر شده دقیق در فرمولاسیون خود استفاده می‌کنند، محققین پیشنهاد کردند که فناوری‌های سلولی در حال حاضر تنها راه برای تکثیر چربی شیر بدون گاو است. به دلیل ترکیب پیچیده چربی شیر، نمی توان آن را در هیچ فرآیندی غیر از روش‌های کشت سلولی تقلید کرد.
محققین این مطالعه همچنین ادعا کردند که افزودن چربی شیر کشت شده به یک محصول هیبریدی خواص ارگانولپتیک عملکردی را ارائه می‌دهد که تجربه خوردن لبنیات معمولی را بهتر می‌کند. این مزیتی است که برای مصرف کننده عادی بیشتر مشهود خواهد بود. چربی شیر را نمی توان به طور مصنوعی با روغن‌های گیاهی تکثیر یا بدست آورد. بنابراین، با استفاده از چربی کشت شده از سلول‌های شیر واقعی، می‌توانیم بافت و طعم محصول نهایی را تکرار کنیم و در عین حال تمام مزایای تغذیه‌ای که قبلاً ذکر شد را نیز فراهم کنیم.
انتظار می‌رود پروژه توسعه ماست تقریباً شش ماه به طول بینجامد و با ترکیب چربی شیر حیوانی کشت سلولی در محصول نهایی به اوج خود برسد.
به طور همزمان، محققین این مطالعه در حال تلاش برای افزایش ظرفیت تولید چربی‌های کشت سلولی در تاسیسات خود و ایجاد روش‌های بهینه جداسازی چربی برای استفاده در غذاها است. هدف نهایی حاضر توسعه محصولات لبنی بر اساس 100٪ مواد تشکیل دهنده سلولی است تا نیازهای پایداری و امنیت غذایی درازمدت جهان را برآورده کند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه