تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 مرداد 1401
روشی جدید برای تشخیص بیماری‌های غیرعفونی

براساس بررسی‌ها، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را می‌توان با آزمایش سریع جدید راحت‌تر تشخیص داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان یک آزمایش جدید و با کاربرد آسان ساخته‌اند که می‌تواند بیماری‌های غیرعفونی مانند حملات قلبی و سرطان‌ها را سریع‌تر تشخیص دهد. آزمایش جدید با تشخیص سیگنال‌های مولکولی در بدن به نام نشانگرهای زیستی کار می‌کند، که قبلاً در مواردی مانند آزمایش COVID-19 استفاده می‌شود که در آن وجود ژن‌های SARS-CoV-2 نشان دهنده COVID-19 است. همچنین نشانگرهای زیستی برای بیماری‌های غیر‌عفونی وجود دارد: به عنوان مثال، آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) در خون گاهی اوقات می‌تواند به عنوان نشانگر زیستی برای نشان دادن وجود سرطان پروستات عمل کند.
آزمایش‌های تشخیصی مبتنی بر RNA یا DNA اغلب به دماهای کنترل‌شده نیاز دارند و شامل چندین مرحله هستند. آزمایش جدید را می‌توان در دمای اتاق در یک فرآیند کاربر پسند استفاده کرد. محققان امیدوارند که این امر بتواند تشخیص سریع‌تر و آسان‌تر را در محیط‌هایی مانند جراحی‌های GP و همچنین در کلینیک‌های دارای منابع محدود در کشورهای در حال توسعه امکان‌پذیر کند. آزمایش جدید که CrisprZyme نام دارد توسط تیمی از محققان به رهبری کالج امپریال لندن، MIT و مرکز پزشکی مولکولی ماکس دلبروک در برلین ساخته شده است. آن‌ها می‌گویند این آزمایش می‌تواند دسترسی به تشخیص نشانگرهای زیستی را افزایش دهد. نتایج مطالعات آزمایشگاهی اولیه این آزمایش در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.
CrisprZyme بر اساس آزمایش‌های تشخیصی CRISPR ساخته شده است که از RNA - پیام‌رسانی که به ایجاد پروتئین‌ها کمک می‌کند - برای شناسایی نشانگرهای زیستی در مایعات بیولوژیکی مانند خون یا ادرار استفاده می‌کند. در شکل فعلی، این تست‌ها RNA را شناسایی می‌کنند و سپس با ایجاد کپی‌های فراوان، این RNA را تقویت می‌کنند تا سیگنال آسان‌تر خوانده شود. با این حال، این فناوری‌های تقویت‌کننده باید برای کارکردن دما کنترل شوند، که به تجهیزات گران قیمت نیاز دارد.
CrisprZyme این فناوری را با جایگزینی فرآیند تقویت با تجزیه و تحلیل رنگ سنجی بهبود می‌بخشد (روشی که مقدار بیومارکر موجود را بدون نیاز به تقویت تعیین می‌کند). این امر نیاز به کنترل دما و مراحل اضافی را از بین می‌برد و همچنین می‌تواند نشان دهد که چه مقدار از یک نشانگر زیستی در یک نمونه وجود دارد. تست حاضر، مانند سایرین، نشان می‌دهد که چه زمانی یک نشانگر زیستی وجود دارد، اما تشخیص با CrisprZyme   ساده‌تری از آن‌هایی است که در حال حاضر موجود است. چیزی که آن را متمایز می‌کند این است که می‌تواند به ما بگوید که چه مقدار نشانگر زیستی وجود دارد، که می‌تواند نه تنها در تشخیص یک بیماری، بلکه با نظارت بر پیشرفت آن در طول زمان و در پاسخ به درمان به ما کمک کند.
برای حذف مرحله تقویت، محققان از نانوزیم‌ها استفاده کردند (مواد مصنوعی ریز که مانند آنزیم‌ها رفتار می‌کنند). فعالیت آنزیمی مانند آن‌ها سیگنال آزمایش را افزایش می‌دهد و آنالیز رنگ سنجی را آسان‌تر می‌کند. این فناوری تمام مراحل را کاملاً حذف نمی‌کند، زیرا تیمار نمونه هنوز باید با مواد شیمیایی برای استخراج بیومارکر مورد نظر قبل از آزمایش انجام شود. محققان به ارتقای فناوری خود با مطالعه گزینه‌های جایگزین برای درمان نمونه ادامه می‌دهند تا آن را حتی کاربر پسندتر کنند.