تاریخ انتشار: دوشنبه 07 شهریور 1401
علائم سرطان روده: چرا لازم است همه با علایم رشد تومور آشنا باشند؟
یادداشت

  علائم سرطان روده: چرا لازم است همه با علایم رشد تومور آشنا باشند؟

محققان در مؤسسه تحقیقات سرطان یکسری علائم "BCA" که سیگنال رشد تومور است را معرفی کرده و لازم دانستند که همه این علایم را بدانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، مطلبی که بیماری همه‌گیر بیش از همه به ما آموخته، این است که قبل از هرکاری، سلامت خود را حفظ کنیم و از آن مراقب کنیم، برای انجام این کار، بسیار مهم است که بدانیم بدنمان چگونه عمل می‌کند تا متوجه کوچکترین تغییرات در بدنمان شویم. لازم است بدانیم که سرطان روده بزرگ که در بین افراد بالای 50 سال شایع تر است، می‌تواند در سنین پایین‌تر نیز رخ دهد. به همین دلیل است که فرد باید به شدت مراقب سلامتی خود باشد و با مشاهده هر علامتی، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشد. زیرا تشخیص زودهنگام سرطان روده حیاتی است، به همین دلیل است که همه باید از علائم و نشانه‌های مرتبط با این بیماری آگاه باشند.

سرطان روده بزرگ

در میان بسیاری از سرطان‌های ترسناک، سرطان روده یا سرطان روده بزرگ، یک سرطان شایع در هند و در سراسر جهان است. سرطان روده به سرطانی گفته می‌شود که از روده بزرگ شروع شده و بسته به اینکه سرطان از کجا و کدام ناحیه روده شروع شود، می‌توان آن را سرطان کولون یا رکتوم نامید.

علائم سرطان روده

علایم سرطان روده، می‌تواند ظریف باشد و لزوماً باعث ایجاد احساس بیماری در شما نشود، با این حال، ارزش آن را دارد که درمان‌های ساده را برای مدت کوتاهی امتحان کنید تا ببینید آیا بهبود می‌یابید. لازم است بدانیم که بیش از 90 درصد افراد مبتلا به سرطان روده دارای یکی از علائم ترکیبی زیر هستند: 1. تغییر مداوم در اجابت مزاج - مدفوع بیشتر، با مدفوع شلتر و آبریزتر و گاهی اوقات درد شکم (شکم)، 2. خون در مدفوع بدون علائم دیگر ناشی از وجود توده‌ها (بواسیر) ، این امر باعث می‌شود که بدانیم علت آن بواسیر نیست. 3. درد، ناراحتی یا نفخ شکم که همیشه با غذا خوردن ایجاد شود، زیرا همین عامل، گاهی اوقات ممکن است منجر به کاهش مقدار غذای خورده شده و کاهش وزن شود، 4. یبوست مداوم، زمانی که مدفوع سفت‌تر دفع می‌شود، این عامل نیز ممکن است ناشی از شرایط جدی روده باشد.

علائمی که نشان از سرطان روده نیست

باید دانست اکثر افرادی که این علائم را دارند سرطان روده ندارند: انسداد روده: در برخی موارد، سرطان روده می‌تواند، عبور مواد زائد گوارشی از روده را متوقف کند، این به عنوان انسداد روده شناخته می‌شود، علائم انسداد روده می‌تواند شامل موارد زیر باشد: 1. درد شکمی متناوب و گاهی شدید - این درد همیشه با غذا خوردن ایجاد می‌شود، 2. کاهش وزن ناخواسته – همراه با درد مداوم شکم، 3. ورم دائمی شکم - همراه با درد شکم، 4. حالت بیمار بودن با ورم دائمی شکم

همچنین باید دانست که انسداد روده یک وضعیت اورژانسی پزشکی است. بنابراین اگر مشکوک به انسداد روده هستید به بخش حوادث و اورژانس (A&E) نزدیکترین بیمارستان خود مراجعه کنید.

 

BCA روش بررسی وجود سرطان در بدن

آیا می‌دانستید که در واقع راهی وجود دارد که بتوانید بدن خود را بررسی کنید تا از خطرات خود مطلع شوید؟ برای این کار روشی با عنوان BCA شناخته شده است. B مخفف "خونریزی از پایین است، بنابراین همیشه بعد از استفاده از توالت چک کنید". C مخفف تغییر در عادات طبیعی روده است که می‌تواند بیش از 3-4 هفته طول بکشد. A مخفف درد شکم همراه با خستگی شدید و احساس توده در شکم است. اگر این علائم بیش از 3 هفته باقی ماند، وقت آن است که با پزشک خود مشورت کنید. همه ما می‌دانیم که تشخیص زودهنگام می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد، بنابراین بهتر است بعد از مشاهده این علایم، هرچه سریعتر، علائم را به پزشک خود اطلاع دهید.

سرطان روده همچنین می‌تواند بدون هیچ تلاشی منجر به کاهش وزن غیرقابل توجیه شود. بنابراین ممکن است فرد رژیم غذایی خود را تغییر نداده باشد یا فعالیت بدنی بیشتری انجام نداده باشد، اما همچنان ممکن است در حال کاهش وزن باشد. اغلب اوقات سرطان روده به فرد اجازه نمی‌دهد پس از تخلیه روده خود احساس آرامش کامل کند، زیرا آنها همچنان احساس می‌کنند که معده آنها کاملاً خالی نشده است. این به این دلیل است که آنها ممکن است توده سرطانی را ادر معده خود حساس کنند. در برخی موارد، سرطان روده همچنین می‌تواند با مواد زائد گوارشی عبوری از روده، آن ناحیه را مسدود کند، که با توجه به خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS)، این به عنوان انسداد روده شناخته می‌شود. انسداد روده می‌تواند باعث علائمی مانند درد مداوم یا گاه به گاه شکم، کاهش وزن ناخواسته، نفخ شکم و ایجاد حالت مداوم بیمار بودن، در فرد شود.

بنابراین محققان زیادی در سطح جهانی، در مؤسسه تحقیقات سرطان در تلاشند که تنها با انجام یک آزمایش خون ، به تشخیص زود هنگام سرطان روده و البته در مراحل اولیه کمک کنند، به ویژه در کسانی که سندرم روده تحریک پذیر (IBS) دارند. این امر تشخیصی سریع می‌تواند، نیاز به کولونوسکوپی تهاجمی را کاهش دهد.

سوالات متداولی که لازم است همه بدانند

1. سرطان روده چیست؟ سرطان روده با رشد غیرطبیعی سلول‌های سرطانی در روده بزرگ مرتبط است که گاهی به آن سرطان کولون یا رکتوم نیز می‌گویند.

2. علائم سرطان روده چیست؟ علائم سرطان روده شامل تغییر مداوم در عادات روده، خونریزی مقعدی، درد مداوم در شکم و ضعف است.

3. چگونه سرطان روده را تشخیص دهیم؟ آزمایشی که می‌تواند به تشخیص سرطان روده کمک کند، کولونوسکوپی یا سی تی کولونوگرافی است.

4. عوامل خطر سرطان روده چیست؟ خطر ابتلا به سرطان روده به عوامل مختلفی از جمله سن، ژنتیک و سبک زندگی شما بستگی دارد.

5. چگونه خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهیم؟ مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیش از حد گوشت قرمز و فرآوری شده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد. با این حال، مهم است که همه افراد این گروه‌های غذایی را محدود کنند، در عوض غذاهای غنی از فیبر و سبزیجات سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. علاوه بر این، ورزش منظم همچنین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را به حداقل برساند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه