تاریخ انتشار: یکشنبه 06 شهریور 1401
ویتامین K از مرگ سلولی جلوگیری می­ کند

  ویتامین K از مرگ سلولی جلوگیری می­ کند

بررسی محققان نشان داد، جنبه‌های جدیدی از نقش ویتامین K درآینده می‌تواند آشکار شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تیمی از محققان در مونیخ، عملکرد جدیدی از ویتامین K را مورد بررسی قرار دادند که به دلیل اهمیت آن در لخته شدن خون، شناخته می‌شود. محققان کشف کردند که فرم کاملاً احیا شده ویتامین K به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می­ کند و به طور موثری مرگ سلولی فروپتوز را مهار می کند. فروپتوز یک شکل طبیعی مرگ سلولی است که در آن آهن سلولی نقش مهمی ایفا می­ کند و با تخریب اکسیداتیو غشاهای سلولی مشخص می­شود. علاوه ­بر­این، این تیم تحقیقاتی، FSP1 را به عنوان آنزیم کاهنده ویتامین K حساس به وارفارین شناسایی کرده که هویت آن برای بیش از نیم قرن ناشناخته باقی مانده بود.طی سال‌های گذشته، فروپتوز به عنوان عامل بیماری آلزایمر و آسیب‌های حاد اعضای بدن در میان بسیاری از بیماری‌های دیگر مطرح شده است. بنابراین، یافتههای حاضر این مفهوم را مطرح می کند که درمان با ویتامین K ممکن است یک استراتژی قدرتمند جدید برای بهبود این بیماری­‌های مرتبط با فروپتوز باشد.

ویتامین K یک سرکوبگر قوی فروپتوز است

 از آنجایی که پیشگیری از فروپتوز یک رویکرد بسیار امیدوارکننده برای درمان بسیاری از بیماری‌های تخریب کننده در نظر گرفته می‌شود، مکانیسم‌ها و ترکیبات جدیدی که فروپتوز را تنظیم می‌کنند به طور گسترده در حال بررسی هستند.

برای شناسایی این مولکول‌­های جدید، تیمی از محققان به طورسیستماتیک تعدادی از ویتامین‌های طبیعی و همچنین مشتقات آنها را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج این تحقیقات نشان داد که ویتامین K، از جمله فیلوکینون (ویتامین K1) و مناکینون-4 (ویتامین K2)، می‌تواند به طور موثر سلول‌ها و بافت‌ها را از فروپتوز نجات دهد.

کشف آنزیم کاهنده ویتامین K (FSP1) که مدت­ها مورد بررسی و جست­وجو قرار گرفته بود

در سال 2019، تیمی از محققان آنزیمی را به عنوان یک مهارکننده جدید و قوی فروپتوز شناسایی کردند: پروتئین سرکوبگر فروپتوز-1، که به اختصار FSP1 نامیده شد. این تیم تحقیقاتی اکنون دریافتند که فرم کاملاً احیاشده ویتامین K (یعنی ویتامین K هیدروکینون) به عنوان یک آنتی ­اکسیدان قوی چربی دوست عمل کرده و با به‌دام انداختن رادیکال های اکسیژن در دو لایه لیپیدی از فروپتوز جلوگیری می کند. علاوه بر­این، آنها شناسایی کردند که FSP1 آنزیمی است که به طور موثر باعث احیای ویتامین K ، و تبدیل آن به ویتامین K هیدروکینون می­ شود و در نتیجه یک چرخه جدید ویتامین K غیر­متعارف را ایجاد می کند. از آنجایی که ویتامین K نقش مهمی در فرآیندهای لخته شدن خون دارد، این تیم تحقیقاتی نشان دادند که FSP1 مسئول مسیر احیای ویتامین K است که نسبت به وارفارین(یکی از رایج‌ترین داروهای ضد انعقاد تجویز می‌شود) حساس نیست.

پیشرفت در درک متابولیسم ویتامین K

کشف هویت این آنزیم آخرین معمای متابولیسم ویتامین K در لخته شدن خون را حل کرد و مکانیسم مولکولی که چرا ویتامین K پادزهر مصرف بیش از حد وارفارین است را روشن کرد. بنابراین، این نتایج دو تحقیق مربوط به فروپتوز و ویتامین K را به هم مرتبط می‌کند. همچنین این تحقیقات به‌عنوان پله ­ای برای توسعه استراتژی­‌های درمانی جدید برای بیماری­ هایی که فروپتوز در آنها نقش دارد، عمل می کند.علاوه بر­این، از آنجایی که فروپتوز به احتمال زیاد یکی از قدیمی ترین انواع مرگ سلولی است، محققان فرض می­ کنند که ویتامین K ممکن است یکی از قدیمی ترین انواع آنتی اکسیدان های طبیعی باشد. بنابراین، انتظار می رود جنبه های جدیدی از نقش ویتامین K در طول تکامل زندگی آشکار شود.

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه