تاریخ انتشار: یکشنبه 06 شهریور 1401
ویتامین K از مرگ سلولی جلوگیری می­ کند

بررسی محققان نشان داد، جنبه‌های جدیدی از نقش ویتامین K درآینده می‌تواند آشکار شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تیمی از محققان در مونیخ، عملکرد جدیدی از ویتامین K را مورد بررسی قرار دادند که به دلیل اهمیت آن در لخته شدن خون، شناخته می‌شود. محققان کشف کردند که فرم کاملاً احیا شده ویتامین K به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می­ کند و به طور موثری مرگ سلولی فروپتوز را مهار می کند. فروپتوز یک شکل طبیعی مرگ سلولی است که در آن آهن سلولی نقش مهمی ایفا می­ کند و با تخریب اکسیداتیو غشاهای سلولی مشخص می­شود. علاوه ­بر­این، این تیم تحقیقاتی، FSP1 را به عنوان آنزیم کاهنده ویتامین K حساس به وارفارین شناسایی کرده که هویت آن برای بیش از نیم قرن ناشناخته باقی مانده بود.طی سال‌های گذشته، فروپتوز به عنوان عامل بیماری آلزایمر و آسیب‌های حاد اعضای بدن در میان بسیاری از بیماری‌های دیگر مطرح شده است. بنابراین، یافتههای حاضر این مفهوم را مطرح می کند که درمان با ویتامین K ممکن است یک استراتژی قدرتمند جدید برای بهبود این بیماری­‌های مرتبط با فروپتوز باشد.

ویتامین K یک سرکوبگر قوی فروپتوز است

از آنجایی که پیشگیری از فروپتوز یک رویکرد بسیار امیدوارکننده برای درمان بسیاری از بیماری‌های تخریب کننده در نظر گرفته می‌شود، مکانیسم‌ها و ترکیبات جدیدی که فروپتوز را تنظیم می‌کنند به طور گسترده در حال بررسی هستند.

برای شناسایی این مولکول‌­های جدید، تیمی از محققان به طورسیستماتیک تعدادی از ویتامین‌های طبیعی و همچنین مشتقات آنها را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج این تحقیقات نشان داد که ویتامین K، از جمله فیلوکینون (ویتامین K1) و مناکینون-4 (ویتامین K2)، می‌تواند به طور موثر سلول‌ها و بافت‌ها را از فروپتوز نجات دهد.

کشف آنزیم کاهنده ویتامین K (FSP1) که مدت­ها مورد بررسی و جست­وجو قرار گرفته بود

در سال 2019، تیمی از محققان آنزیمی را به عنوان یک مهارکننده جدید و قوی فروپتوز شناسایی کردند: پروتئین سرکوبگر فروپتوز-1، که به اختصار FSP1 نامیده شد. این تیم تحقیقاتی اکنون دریافتند که فرم کاملاً احیاشده ویتامین K (یعنی ویتامین K هیدروکینون) به عنوان یک آنتی ­اکسیدان قوی چربی دوست عمل کرده و با به‌دام انداختن رادیکال های اکسیژن در دو لایه لیپیدی از فروپتوز جلوگیری می کند. علاوه بر­این، آنها شناسایی کردند که FSP1 آنزیمی است که به طور موثر باعث احیای ویتامین K ، و تبدیل آن به ویتامین K هیدروکینون می­ شود و در نتیجه یک چرخه جدید ویتامین K غیر­متعارف را ایجاد می کند. از آنجایی که ویتامین K نقش مهمی در فرآیندهای لخته شدن خون دارد، این تیم تحقیقاتی نشان دادند که FSP1 مسئول مسیر احیای ویتامین K است که نسبت به وارفارین(یکی از رایج‌ترین داروهای ضد انعقاد تجویز می‌شود) حساس نیست.

پیشرفت در درک متابولیسم ویتامین K

کشف هویت این آنزیم آخرین معمای متابولیسم ویتامین K در لخته شدن خون را حل کرد و مکانیسم مولکولی که چرا ویتامین K پادزهر مصرف بیش از حد وارفارین است را روشن کرد. بنابراین، این نتایج دو تحقیق مربوط به فروپتوز و ویتامین K را به هم مرتبط می‌کند. همچنین این تحقیقات به‌عنوان پله ­ای برای توسعه استراتژی­‌های درمانی جدید برای بیماری­ هایی که فروپتوز در آنها نقش دارد، عمل می کند.علاوه بر­این، از آنجایی که فروپتوز به احتمال زیاد یکی از قدیمی ترین انواع مرگ سلولی است، محققان فرض می­ کنند که ویتامین K ممکن است یکی از قدیمی ترین انواع آنتی اکسیدان های طبیعی باشد. بنابراین، انتظار می رود جنبه های جدیدی از نقش ویتامین K در طول تکامل زندگی آشکار شود.