تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 مهر 1401
روزه داری نشانه‌های زوال عقل را کاهش می‌دهد
یادداشت

  روزه داری نشانه‌های زوال عقل را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی روزه‌داری با یک رژیم غذایی کم کالری، نشان داد که روزه باعث کاهش التهاب و تاخیر در کاهش توانایی شناختی در موش‌های مدل‌ آلزایمر شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان در مطالعه‌ای جدید گزارش دادند که رژیم غذایی روزه داری برای انسان بی‌خطر است و می‌تواند به کاهش علائم آلزایمر کمک کند. این مطالعه که به رهبری دانشکده Leonard Davis USC  انجام شده است، به نظر می‌رسد چرخه‌های رژیمی که روزه داری را تقلید می‌کنند، علائم آلزایمر را در موش‌هایی که به طور ژنتیکی برای ابتلا به این بیماری دستکاری شده اند، کاهش می‌دهد.

نتایج این مطالعه 27 سپتامبر در ژورنال Cell Reports منتشرشده است. محققان به سرپرستی پروفسور Valter Longo و با همکاری پروفسورها Christian Pike  و  Pinchas Cohen در این مطالعه دریافتند که موش‌هایی که چندین دوره از رژیم غذایی مشابه با روزه را گذرانده بودند، آسیب‌های ناشی از آلزایمر را به میزان کمتری نشان دادند. زیرا محققان مشاهده کردند که دو نشانه اصلی این بیماری، آمیلوئید بتا (محرک اصلی تشکیل پلاک در مغز) و پروتئین تاو هایپرفسفریله شده که درهم ‌پیچیدگی در مغز ایجاد می‌کند، در سطوح پایین‌تری در این افراد مشاهده شدند. آنها همچنین دریافتند که التهاب مغز در مقایسه با موش‌هایی که با رژیم غذایی استاندارد تغذیه شده بودند، در تست‌های شناختی کاهش یافته و عملکرد بهتری دارد.

اثرات رژیم غذایی تقلید کننده روزه (FMD)

رژیم غذایی تقلید کننده روزه (FMD) سرشار از چربی‌های غیراشباع و کم کالری، پروتئین و کربوهیدرات‌های کلی است و به گونه‌ای طراحی شده است که اثرات روزه داری فقط آب را تقلید کند و در عین حال مواد مغذی لازم را نیز فراهم کند. تحقیقات قبلی به رهبری Longo نشان داده است که چرخه‎‌های کوتاه مدت و دوره‌ای FMD با طیف وسیعی از اثرات مفید، از جمله ترویج بازسازی سلول‌های بنیادی، کاهش بیماری‌های مرتبط در موش و انسان مانند کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی، کاهش عوامل خطر سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی مرتبط است.

نتایج امیدوار کننده در موش مدل آلزایمر

این تیم در کنار موش‌های سالم، دو مدل موش آلزایمر، E4FAD و 3xTg را بررسی کردند. در طول این مطالعه، موش‌ها به مدت 4 یا 5 روز دو بار در ماه با رژیم غذایی تقلید کننده روزه تغذیه شدند و به آنها اجازه داده شد که به طور معمول بین چرخه‌های FMD غذا بخورند. در یک آزمایش طولانی مدت برای مشاهده اثرات در موش‌های مسن، موش‌های 3xTg به مدت 30 دوره در 15 ماه در معرض رژیم غذایی قرار گرفتند. آزمایش‌های کوتاه‌مدت در موش‌های 3xTg و E4FAD از یک چرخه FMD تا 12 چرخه در 6 ماه متغیر بود. در هر دو مدل، موش‌هایی که تحت دوره‌های FMD قرار گرفتند، کاهش امیدوارکننده‌ای در آمیلوئید بتا - که پلاک‌های چسبنده و مخرب در مغز را تشکیل می‌دهند و آسیب‌شناسی تاو را در مقایسه با موش‌هایی که رژیم غذایی استاندارد داشتند، نشان دادند. موش‌های FMD همچنین سطوح پایین‌تری از التهاب مغز را نشان دادند، از جمله کاهش تعداد میکروگلیاهای فعال، سلول‌های ایمنی که به دنبال پاتوژن‌ها و سلول‌های آسیب‌دیده در مغز هستند. علاوه بر این، موش‌های تحت رژیم، سطح پایین‌تری از استرس اکسیداتیو را نشان دادند که با آسیب رساندن به نورون‌ها و کمک به تجمع آمیلوئید در مغز، در آسیب‌شناسی آلزایمر نقش دارد.

پایین آمدن سطح"سوپراکسید" در موش‌های مدل‌ آلزایمر

لونگو توضیح داد که این مطالعه به طور خاص به "سوپراکسید" رادیکال آزاد به عنوان عامل اصلی آسیبی که در این مدل‌های موش آلزایمر رخ می‌دهد اشاره کرد. کاهش سطح این رادیکال‌های آزاد سبب شد که موش‌های هر دو مدل آلزایمر که تحت FMD قرار گرفتند، از نظر ظاهری، نسبت به همتایان رژیم غذایی استاندارد خود، کاهش شناختی کمتری نشان دهند. در این مشاهده، رفتار شناختی موش‌ها، از جمله کاوش و عملکرد در پیچ و خم‌ها، در موش‌های جوان قبل از شروع رژیم غذایی و دوباره پس از چندین ماه رژیم غذایی استاندارد یا چرخه‌های FMD دو بار در ماه مورد آزمایش قرار گرفت. همچنین مشاهده شد که موش‌های آلزایمری که FMD دریافت کردند در مقایسه با موش‌های آلزایمر با رژیم‌های استاندارد، عملکرد قابل‌توجهی داشته و حتی در برخی موارد عملکرد مشابهی با موش‌های کنترل غیر مستعد آلزایمر داشتند که این خود نشان می‌دهد که زوال شناختی به طور قابل‌توجهی کند شده است. در مجموع اینکه چرخه‌های FMD در معکوس کردن طیف وسیعی از نشانگرهای آسیب شناسی و همچنین نقص‌های شناختی در دو مدل اصلی موش برای بیماری آلزایمر مؤثر به نظر می‌رسید. لونگو گفت که نتایج امیدوارکننده است.

نتایج بدست آمده از تاثیر روزه در انسان با انجام یک مطالعه بالینی کوچک

علاوه بر مطالعه روی موش، Longo و همکارانش همچنین داده‌هایی را از یک کارآزمایی بالینی کوچک فاز 1 از رژیم غذایی تقلید کننده روزه در بیماران انسانی که با اختلالات شناختی خفیف یا بیماری آلزایمر خفیف تشخیص داده شده بودند، وارد کردند. در این مطالعه، چهل بیمار از این قبیل که سالم بودند و از حمایت خانواده برخوردار بودند، به طور تصادفی تحت استفاده از رژیم غذایی تقلید کننده روزه 5 روزه در ماه  و یک دوره 5 روزه که در آن ناهار یا شام با یک وعده غذایی مبتنی بر ماکارونی یا برنج جایگزین می شد، قرار گرفتند. داده‌های اولیه نشان داد که FMD برای بیماران مبتلا به اختلال خفیف یا بیماری آلزایمر اولیه ایمن و امکان پذیر است. Longo گفت که آزمایش‌های بیشتر در کارآزمایی بالینی در حال انجام است تا بتوان عملکرد شناختی، التهاب و موارد دیگر را اندازه گیری کرد. سایر آزمایشات اولیه رژیم غذایی که توسط Longo و همکارانش منتشر شد، مزایای دیگری از یک چرخه ماهانه، مانند کاهش توده چربی بدون از دست دادن توده عضلانی و بهبود عوامل خطر قلبی متابولیک، به ویژه در افراد دارای اضافه وزن یا چاق را نشان داده است.

FMD با پسرفت بیماری در بیماران دیابتی نیز مرتبط است

قابل ذکر است، محققان در یک کارآزمایی بالینی که Longo یکی از نویسندگان بوده و اخیراً نیز منتشر شده است، نشان دادند که چرخه‌های FMD با پسرفت بیماری در بیماران دیابتی مرتبط است. به گفته انجمن آلزایمر، دیابت خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تقریبا دو برابر می‌کند.

ارتباط میان دو بیماری آلزایمر و دیابت

با توجه به افزایش نرخ چاقی، کم تحرکی و پیری جمعیت، دیابت نوع 2 بیش از هر زمان دیگری درمیان جوامع شیوع دارد. در کشورهای پردرآمد، مرگ و میر ناشی از دیابت از سال 2000 تا 2010 کاهش یافت، اما پس از آن از سال 2010 تا 2016 افزایش یافت - که منجر به افزایش کلی 5 درصدی در مرگ‌های زودرس از سال 2000 شد. موضوع نگران کننده اینجاست که دیابت نوع 2 به طور مکرر در کودکان به دلیل چاقی و کم تحرکی آنها دیده می‌شود، از سویی دیگر سال‌هاست مشخص شده است که دیابت نوع 2 خطر سکته و بیماری قلبی را افزایش می دهد. نکته مهمتر اینجاست که مطالعات جدیدتر نشان داده است که دیابت خطر ابتلا به زوال عقل را نیز افزایش می‌دهد.

پایان مطلب/.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه