تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 مهر 1401
حل معمایی پیرامون بیماری کرون

  حل معمایی پیرامون بیماری کرون

طبق یافته‌های محققان، مهارکننده آپوپتوز 5 در بیماری کرون می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطللاع رسانی بنیان، تحقیقات جدید ممکن است معمایی را در مورد بیماری کرون حل کرده باشد، نوعی بیماری التهابی روده که در آن دفاع ایمنی برای حمله به میکروب‌های مهاجم به اشتباه دستگاه گوارش خود بدن را هدف قرار می‌دهد. نوروویروس یک عفونت شایع است که باعث استفراغ و اسهال می‌شود. همچنین یکی از چندین ویروس و باکتری است که تصور می‌شود باعث شروع بیماری در افراد مبتلا به بیماری کرون شود، اما دلیل کاملا مشخص نیست. شواهد زمانی پدیدار شد که مطالعات گذشته کشف کردند، یک تغییر ژنتیکی خاص (جهش) در اکثر افراد مبتلا به این بیماری وجود دارد. این جهش ژنتیکی سلول‌های روده را در برابر آسیب، ضعیف‌تر می‌کند.

پژوهش جدید روی موش‌ها و سلول‌های بافت انسان برای اولین بار نشان داد که در افراد سالم، مدافعان ایمنی به نام سلول‌های T، پروتئینی به نام مهارکننده آپوپتوز 5 ( API5)ترشح کرده که سیگنال سیستم ایمنی برای جلوگیری از حمله به سلول های پوشش روده است. این پروتئین یک لایه محافظتی اضافی در برابر آسیب‌های ایمنی تلقی‌ می‌شود، بنابراین حتی کسانی که جهش دارند می‌توانند روده سالمی داشته باشند. با این حال، دانشمندان همچنین کشف کردند که عفونت نوروویروس، ترشح سلول‌های T API5 را در موش‌هایی که به شکل جوندگان بیماری کرون پرورش داده‌اند، مسدود می‌کند و سلول‌های پوشش روده را در این فرآیند از بین می‌برد. نورو ویروس یک ویروس بسیار مسری است که باعث استفراغ و اسهال می‌شود. هرکسی ممکن است به نوروویروس مبتلا و بیمار شود و شیوع آن شایع است. اگرچه نورویروس‌ها عامل اصلی بیماری‌های ناشی از غذا هستند، سایر میکروب‌ها و مواد شیمیایی نیز می‌توانند باعث بیماری‌های ناشی از غذا شوند.

یافته‌های تحقیقاتی که توسط دانشمندان صورت گرفته، از این نظریه حمایت می‌کند که API5 از اکثر افراد مبتلا به جهش، در برابر بیماری محافظت می‌کند تا زمانی که یک محرک دوم، مانند عفونت نوروویروس، برخی از آنها را از آستانه بیماری عبور دهد. در آزمایشی که بر روی موش‌هایی که از نظر ژنتیکی اصلاح شده بودند تا جهش مرتبط با بیماری کرون را در انسان داشته باشند نشان داد، موش‌هایی که تزریق API5 دریافت کردند زنده ماندند، در حالی که نیمی از گروه درمان‌نشده، مردند. به گفته نویسندگان مطالعه، این فرضیه را تایید کرد که پروتئین از سلول های روده محافظت می‌کند. در بافت انسانی، محققان دریافتند که افراد مبتلا به بیماری کرون بین 5 تا 10 برابر کمتر، سلول‌های T تولید کننده API5 در بافت روده خود نسبت به افراد بدون بیماری دارند.

طبق یافته های محققان، این مطالعه بینش جدیدی در مورد نقش کلیدی مهارکننده آپوپتوز 5 در بیماری کرون ارائه می‌دهد. این مولکول ممکن است هدف جدیدی برای درمان این بیماری خودایمنی مزمن باشد که مدیریت آن در طولانی مدت دشوار است. مطالعه جدید نشان می‌دهد که وقتی نوروویروس افرادی را با توانایی ضعیف در تولید مهارکننده آپوپتوز 5 آلوده می‌کند، تعادل را به سمت یک بیماری خودایمنی کامل تغییر می‌دهد. این تیم تحقیقاتی در ادامه قصد دارد اثرات طولانی مدت تزریق API5 را بررسی کند تا بهتر درک کند که آیا درمان آینده نگر می‌تواند به طور موثر بیماری کرون را مدیریت کند یاخیر.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه