تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 آبان 1401
اثر محافظتی دوز سوم واکسن mRNA کووید -۱۹ در بیماران سیروز کبدی

  اثر محافظتی دوز سوم واکسن mRNA کووید -۱۹ در بیماران سیروز کبدی

دریافت دوز سوم واکسن mRNA کووید -۱۹ برای غلبه بر کاهش شدت پاسخ در بیماران سیروز کبدی بسیار مهم است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، ابتلا به سیروز کبد با کاهش پاسخ دهی به بسیاری از واکسن‌ها از جمله واکسن‌هایی که در برابر کووید -۱۹ محافظت می‌کنند، همراه است، اما تحقیقات جدیدی که به رهبری محققان دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر انجام و در ژورنال هپاتولوژی منتشر شده، نشان می‌دهد که دریافت دوز سوم واکسن mRNA کووید -۱۹ می‌تواند بر کاهش پاسخ دهی غلبه کند و به بیماران سیروز محافظت قوی در برابر ویروس، بیماری شدید و مرگ ناشی از کووید -۱۹ ارائه دهد. به گفته دکتر جان، سرپرست مطالعه‌ای که سال گذشته در مجله Medicine منتشر شد، این یافته که افرادی که دوز سوم را دریافت می‌کنند، با احتمال 100 درصد کمتر در معرض ابتلا به کووید-19 شدید یا بحرانی در طول موج‌های دلتا و اومیکرون بودند، قابل توجه بود. در واقع، مطالعات نشان داده اند که به طور کلی، بیماری مزمن کبد، به ویژه بیماری شدید کبدی به نام سیروز تخریب شده، با کاهش پاسخگویی به چندین واکسن رایج از جمله واکسن های هپاتیت B، پنوموکوک و آنفولانزا همراه است. همچنین پاسخ دهی به واکسن mRNA کووید -۱۹ در بیماران مبتلا به سیروز کمتر و کندتر بود.

دکتر جان افزود: "یافته‌های مطالعه اخیر نشان می‌دهد که دریافت سومین دوز از واکسن mRNA کووید -۱۹ برای کمک به غلبه بر کاهش پاسخ واکسن که معمولاً در بیماران سیروزی که فقط دو دوز از واکسن را دریافت کرده‌اند دیده می‌شود، بسیار مهم است. ما بیش از ۲۶۰۰۰ بیمار مبتلا به سیروز را که دو یا سه دوز واکسن mRNA کووید -۱۹ را در اداره بهداشت سربازان، بین دسامبر ۲۰۲۰ تا ۱۱ فوریه ۲۰۲۲ دریافت کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادیم. ما دریافتیم که در مقایسه با بیمارانی که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، داشتن دوز سوم واکسن mRNA کووید -۱۹ با بیش از ۸۰ درصد کاهش در عفونت کلی کووید، ۸۰ درصد کاهش در کووید علامت دار و ۸۰ درصد کاهش در کووید متوسط یا بحرانی، با ۱۰۰ درصد کاهش در مرگ ناشی از آن همراه بوده است. "

لازم به ذکر است مطالعات نشان داده‌اند که سه دوز واکسن فایزر BNT162b2 نسبت به سه دوز واکسن مدرنا mRNA-1273 برتری دارد. با توجه به گنجاندن محدود بیماران سیروز و بیماری مزمن کبدی در کارآزمایی‌های بالینی که منجر به تاییدیه واکسن mRNA کووید -۱۹ شد، این اطلاعات بسیار مورد نیاز است. به گفته دکتر جان متخصصان بالینی باید برای راهنمایی بیماران مبتلا به سیروز خود به داده‌های پس از تایید، واقعی مانند این تکیه کنند. لازم به یادآوری است که سیروز یازدهمین علت مرگ و پانزدهمین علت مرگ و میر در سراسر جهان است. مطالعه کووید -۱۹ در بیماران سیروز و گنجاندن این جمعیت در آزمایش‌های بالینی برای دستیابی به ایمنی از طریق واکسیناسیون در سطح جهانی حیاتی است.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه