تاریخ انتشار: شنبه 05 آذر 1401
یافتن مسیر فرار از سیستم ایمنی انگل توکسوپلاسما

  یافتن مسیر فرار از سیستم ایمنی انگل توکسوپلاسما

محققین به روشی دست یافتند که کلید قفل عفونت انگل توکسوپلاسما در انسان است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، توکسوپلاسما گوندی یک انگل رایج در انسان است، اما نحوه انتشار آن مبهم بوده است. اکنون دانشمندان دانشگاه استکهلم یک تکنیک را کشف کرده‌اند که به آن اجازه می‌دهد از واکنش سیستم ایمنی بدن جلوگیری کند. توکسوپلاسما یک انگل موذی و مخفی است که می‌تواند از طریق غذا، خاک یا مدفوع آلوده پخش شود. در حالی که می‌تواند اساساً هر حیوان خون گرمی را آلوده کند، میل خاصی به گربه‌ها دارد، زیرا روده آن‌ها تنها جایی است که به اندازه کافی برای تولید مثل جنسی راحت است. این انگل قابلیت این را دارد که مغز موش‌ها را آلوده کند و آن‌ها را جسورتر کند، تا کمتر از گربه‌ها دوری کنند و در نتیجه غذای گربه‌ها شوند.
این نوع اصلاح رفتار میزبان حتی ممکن است در انسان نیز اتفاق بیافتد. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که عفونت توکسوپلاسما "یک پیش‌بینی کننده مثبت و ثابت " است، که احتمالاً به دلیل کاهش بیزاری از خطر است. حتی به نظر می‌رسد که میزبان انسان را جذاب‌تر می‌کند، زیرا کمک به خوش شانسی میزبان به انگل کمک می‌کند تا همین کار را انجام دهد. با چنین تنوع گسترده‌ای از حیوانات میزبان، توکسوپلاسما یک انگل فوق العاده موفق است. برای دانشمندان، این سوال پیش می‌آید که چگونه از سیستم ایمنی به خوبی جلوگیری می‌کند که حتی می‌تواند وارد مغز میزبان شود، که معمولاً توسط سد خونی-مغزی محافظت می‌شود. در مطالعه جدید، محققان استکهلم مکانیزم حیله‌ای را شناسایی کردند که به نظر می‌رسد در پشت آن وجود دارد. ماکروفاژها سلول‌های ایمنی هستند که اجازه حضور سلول‌های خارجی از جمله میکروب‌ها، سلول‌های سرطانی و انگل‌هایی مانند توکسوپلاسما را نمی‌دهند. زمانی که ماکروفاژها پاتوژن‌ها را شناسایی کردند، معمولاً در بافتی قرار می‌گیرند تا آن را پاک کنند، در حالی که سایر سلول‌های ایمنی مانند سلول‌های دندریتیک در اطراف بدن حرکت می‌کنند تا نیروها را جمع کنند.
این تیم دریافتند که توکسوپلاسما با تزریق پروتئینی به نام GRA28 ماکروفاژها را آلوده می‌کند. این امر بیان ژن ماکروفاژ را تغییر می‌دهد تا بیشتر شبیه یک سلول دندریتیک باشد. آن‌ها همچنین در شروع به مانند یک سلول دندریتیک عمل کرده و از پست خود در بافت عفونی دست می‌کشند و بسیار سریعتر از ماکروفاژها به طور معمول در بدن مهاجرت می‌کنند. تعجب آور است که این انگل موفق می‌شود هویت سلول‌های ایمنی را به این روش هوشمندانه تغییر دهد. 
در حالی که توکسوپلاسما معمولاً بی ضرر است، می‌تواند یک بیماری خطرناک و حتی کشنده به نام توکسوپلاسموز ایجاد کند. و از آنجایی که 30 تا 50 درصد از جمعیت انسانی ممکن است در معرض آن یا آلوده باشند، ارزش درک بهتر آن را دارد.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه