تاریخ انتشار: یکشنبه 29 آبان 1401
گلبول‌های قرمز اصلاح شده در نقش آنتی‌بیوتیک‌ها

  گلبول‌های قرمز اصلاح شده در نقش آنتی‌بیوتیک‌ها

مطالعه‌ی جدید نشان داده است که سلول‌های خونی اصلاح شده می‌توانند به حمل آنتی‌بیوتیک به باکتری‌های مقاوم به دارو به صورت انتخابی کمک کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، داروهایی که به کل بدن وارد می‌شوند می‌تواند مانند یک تفنگ ساچمه‌ای باشند و به سلول‌هایی آسیب برساند که قرار نیست هدف قرار گیرند.  نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که پوشاندن داروها درون گلبول‌های قرمز خون می‌تواند به هدایت آنتی بیوتیک‌های قدرتمند اما کشنده برای هدف قرار دادن باکتری‌ها کمک کند. باکتری‌ها به طور فزاینده در حال ایجاد مقاومت نسبت به بهترین آنتی بیوتیک‌ها هستند و پزشکان را با گزینه‌های درمانی کمتر و کمتری مواجه می‌کند. در بسیاری از موارد، ما به داروهای بسیار قدرتمند و نوینی دست می‌یابیم، که ممکن است عوارض جانبی شدیدی را در بدن ایجاد کنند، اما ممکن است راه‌هایی برای هدف قرار دادن دقیق‌تر این داروها وجود داشته باشد.

چند سال پیش دانشمندان دانشگاه مک‌مسترز در کانادا چیزی را توسعه دادند که آن را گلبول‌های قرمز خون فوق‌انسانی نامیدند. در واقع آن‌ها درون سلول‌های طبیعی خون را بیرون می‌کشند و به جای آن، آن‌ها را پر از دارو می‌کنند. هنگامی‌که سلول‌های خونی ترکیبی به بدن تزریق می‌شوند، از نظر تئوری باید بتوانند محموله دارویی را به سلامت حمل کنند، بدون اینکه سیستم ایمنی به آنֱها حمله کند. در مطالعه جدید، این تیم با یک مشکل باقیمانده مقابله کرد، چگونه می‌توان سلول‌های خونی ترکیبی را به هدف مورد نظر رساند؟ آن‌ها خارج از سلول‌های خونی را با آنتی‌بادی پوشانده‌اند که گونه‌های باکتریایی را که قصد کشتن آن‌ها را داشتند، هدف قرار می‌داد و باعث می‌شود آن‌ها در اطراف باکتری‌ها جمع شوند و محموله دارویی خود را با دقت بیشتری تحویل دهند.

محققان سیستم تحویل دارو را با آنتی بیوتیکی به نام پلی میکسین بی (PmB) آزمایش کردند که در از بین بردن باکتری‌هایی که نسبت به داروهای دیگر مقاوم هستند، موثر است. اما این کار برای سلول‌های سالم عوارضی دارد و احتمال آسیب کلیوی، مشکلات عصبی و سایر عوارض جانبی جدی دیگر وجود دارد. اما در نهایت این آنتی بیوتیک در برخی موارد، به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته می‌شود. در آزمایش‌های کشت سلولی در شرایط آزمایشگاهی، این تیم سلول‌های خونی را با PmB بارگذاری کردند و آن‌ها را با سویه اشریشیا کلی مقاوم در برابر دارو هدف قرار دادند. آن‌ها دریافتند که این سلول‌ها بازده  بارگذاری در حدود 90 درصد دارند و در رساندن PmB به باکتری‌ها در سطوح بالا برای کشتن آن‌ها موثر هستند. این تیم همچنین برای آزمایش هدف گیری، باکتری دیگری به نام کلبسیلا آئروژنز را در معرض سلول‌های ترکیبی پوشانده شده با آنتی بادی ای‌کولای قرار دادند و دریافتند که آن‌ها برای از بین بردن باکتری‌ها کافی نیستند. در نتیجه این تیم اذعان کرد که این امر نشان می‌دهد که هدف گیری انتخابی کار می‌کند. به گفته محققان این روش مزایای زیادی دارد، از جمله این‌که، نه تنها مانع از تاثیر بار دارویی بر سلول‌های سالم می شود، بلکه از آنجا‌که سلول‌های قرمز خون طول عمری در حدود ۱۲۰ روز دارند، زمان زیادی برای رسیدن به محل‌های هدف دارند. این تکنیک همچنین می‌تواند تعداد دوزهای مورد نیاز و مقدار دارو در هر دوز را کاهش دهد. هانا کریویک، سرپرست این مطالعه گفت:" ما از سلول‌های قرمز خون برای پنهان کردن آنتی بیوتیک‌ها در بدن استفاده می‌کنیم تا دیگر نتوانند در عبور از بدن با سلول‌های سالم تعامل داشته باشد یا به آن‌ها آسیب برسانند. ما این سلول‌های قرمز را طوری طراحی کرده‌ایم که تنها بتوانند باکتری‌هایی را که می‌خواهیم هدف قرار دهیم، هدف قرار دهند." 

سرپرست این تیم می‌گوید که کار بعدی آن‌ها بررسی پتانسیل این تکنیک برای انتقال دارو از سد خونی مغزی برای کمک به درمان بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر خواهد بود.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه