تاریخ انتشار: یکشنبه 14 اسفند 1401
کارآزمایی فاز 1/2 اولین بیمار ALS را ثبت نام می‌کند
یادداشت

  کارآزمایی فاز 1/2 اولین بیمار ALS را ثبت نام می‌کند

یک کارآزمایی بالینی فاز 1/2 که عامل تصویربرداری آزمایشی [18F-OP-801] را در داوطلبان سالم و افراد مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) آزمایش می‌کند، اولین بیمار ثبت نام کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، عامل Ashvattha Therapeutics برای تشخیص التهاب در معاینات تصویربرداری مانند توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) یا اسکن MRI طراحی شده است. این عامل با هدف جذب ماکروفاژهای فعال و میکروگلیا قادر به عبور از سد محافظتی مغزی-خونی، طراحی شده است، زیرا ماکروفاژهای فعال و میکروگلیاها، سلول‌هایی هستند که در درجه اول باعث التهاب عصبی دربیماری ALS می‌شوند. این ردیاب که از یک دندریمر هیدروکسیل (HD) ساخته شده است، می تواند به محققان کمک کند تا بفهمند چگونه برخی از ترکیبات درمانی تحقیقاتی ساخته شده از مولکول‌های هیدروکسیل دندریمر، ممکن است توسط سلول‌های هدف جذب شوند.

ارتباط بیماری ALS با ماکروفاژهای و میکروگلیاها سیستم عصبی مرکزی

این بیماری یک اختلال تحلیل برنده و پیشرونده است که به تخریب آن دسته از سلول‌های عصبی می‌‌پردازد که وظیفه کنترل حرکات ارادی عضله را بر عهده دارند. علت این بیماری نامشخص است اما به نظر می‌رسد فرایندهای التهابی که در موتور نورون‌ها اتفاق می‌افتد، دلیل بروز آن باشد. میکروگلیاها ماکروفاژهای خاص CNS هستندکه قادر به فاگوسیتوز می‌باشند و مهمتر اینکه قادر به عبور از سد محافظتی مغزی-خونی نیز هستند، بنابراین در درجه اول باعث التهاب عصبی دربیماری ALS می‌شوند. یک مطالعه روی موش گزارش داد شده که یک عامل تصویربرداری توسعه یافته توسط Ashvattha Therapeutics توانسته است التهاب مغز ناشی از میکروگلیا، (سلول‌های ایمنی که نقش کلیدی در بیماری‌های عصبی مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) دارند) را به دقت تشخیص دهد. بنابراین یک درمان کاندید برای جلوگیری از التهاب عصبی، هدف قرار دادن میکروگلیا در مغز، است.

ردیاب [18F-OP-801]

فرشاد مرادی، متخصص رادیولوژی تشخیصی و استاد دانشگاه استنفورد در بیانیه مطبوعاتی شرکت گفت: «یک مانع در درمان بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند ALS، وجود دارد ولی با این روش تضمین باصلی این است که درمان به مناطقی از بیماری در مغز می‌رسد. مرادی افزود: «این مطالعه تعیین خواهد کرد که آیا این ردیاب [18F-OP-801] می‌تواند مناطق التهاب و بیماری را با ویژگی کافی برای ارائه بینش‌هایی در مورد انتخاب بیمار در آینده مشخص کند و به طور بالقوه می‌تواند تشخیص در پزشکی را دقیق‌تر کند.

داروهای هیدروکسیل دندریمر یا HDTs

Ashvattha در حال کار بر روی توسعه داروهای هیدروکسیل دندریمر یا HDTs است. HDها مولکول‌های کوچکی هستند که خواصی دارند که به سلول‌های بیمار در نواحی التهابی، از جمله در مغز، جذب می‌شوند. HDS تمام خصوصیات یک نانومیدین هدفمند ایده آل را دارد. برای مثال، جذب انتخابی دارد ( فقط توسط سلولهای التهابی واکنشی در بافت بیمار جدب می‌شود)، تحویل سیستمیک دارد (شفاهی یا تزریقی)، از موانع بافت عبور می‌کند (خون/مغز ؛ خون/شبکیه)، در دوزهای زیاد ایمن است، اثرات داخل سلولی پایدار دارد، برای هر نشانه و هدف قابل تنظیم است، از تولید کم هزینه و فرایند کشف سریع نیز برخوردار است. با HDT ها، درمان‌های اصلاح کننده بیماری به دندریمر هیدروکسیل متصل می شوند تا جذب آنها توسط سلول‌های هدف تسهیل شود. به گفته Ashvattha ، به دلیل انتخابی بودن HD، این درمان‌ها پتانسیل کم هزینه و ایمن بودن در دوزهای بالا را دارند. این شرکت انتظار دارد که این رویکرد پزشکی دقیق را می‌توان در طیف وسیعی از نشانه‌های التهابی، از جمله سرطان‌های خاص، بیماری‌های چشمی و بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند ALS اعمال کرد.

طریقه کار 18F-OP-801 و مزایای استفاده از این ردیاب

18F-OP-801 اساساً یک مولکول HD با یک عنصر رادیواکتیو (شکلی از فلوئور به نام 18 F) متصل است که به آن امکان را می‌دهد که توسط اسکنرهای تصویربرداری شناسایی شود. این ماده برای عبور از سد خونی-مغزی مانند یک غشای انتخابی است که کمک می‌کند تا مواد خارجی از مغز خارج شود و توسط سلول‌های التهابی جذب شوند، در مطالعات پیش بالینی، ردیاب به طور موثر وارد مغز شد و جذب آن با سطح التهاب در موش‌های مبتلا به سپسیس القایی، که پاسخی شدید به عفونت بود، ارتباط داشت. ردیاب تنها به اندام‌هایی وارد می‌شود که انتظار می‌رفت میکروگلیا و ماکروفاژهای فعال را نشان دهند، این عمل، ویژگی آن را برای استفاده در انواع سلول برجسته می‌کند. Ashvattha گزارش داد که 18F-OP-801 می‌تواند برای ردیابی پیشرفت التهاب عصبی در افراد مبتلا به ALS و سایر بیماری‌های نورودژنراتیو مورد استفاده قرار گیرد، و همچنین به شناسایی میزان جذب عوامل HD درمانی در این مناطق هدف کمک می‌کند.

Jeffrey Cleland ، PhD، رئیس، مدیرعامل و رئیس Ashvattha گفت: "با [18F-OP-801]، ما قادر خواهیم بود تا قبل از درمان بیماران مبتلا به HDT، جذب HDT را در قسمت بیمار مغز تخمین بزنیم." این رویکرد، در صورت موفقیت آمیز بودن، با حصول اطمینان از رسیدن مقدار صحیح دارو به هدف برای درمان بیماری عصبی، خطر بالینی را کاهش می‌دهد.

شرایط ثبت نام بیماران در این کارآزمایی بالینی دانشگاه استنفورد

کارآزمایی در حال انجام فاز 1/2 (NCT05395624) است و حداکثر 26 فرد بزرگسال سالم و بیمار ALS در سنین 18 تا 80 سال را ثبت نام می‌کند ، این افراد یک تزریق 18F-OP-801 به داخل ورید را در دانشگاه استنفورد دریافت خواهند کرد. علاوه بر نظارت بر ایمنی، هدف این کارآزمایی ارزیابی فارماکوکینتیک مولکول - حرکت آن به داخل و خارج از بدن و همچنین توزیع زیستی آن و بررسی جدب آن در جاهای مختلف بدن است.

بررسی‌های قابل آزمایش در این طرح

این مطالعه همچنین بررسی خواهد کرد که آیا 18F-OP-801 به طور انتخابی در مناطق التهاب عصبی مغز در مقایسه با بافت مغز غیر ملتهب در بیماران ALS یافت می‌شود یا خیر. این کار با اسکن PET/MRI یا PET/CT انجام می‌شود. کلیلند گفت: «شروع کارآزمایی بالینی که [18F]OP-801 را به عنوان یک عامل تصویربرداری ارزیابی می‌کند، گام مهمی برای باز کردن پتانسیل فناوری HD اختصاصی ما برای درمان بیماری‌های عصبی است.» یکی از این HDT تحقیقاتی به نام OP-101 نشان داده شد که میکروگلیا را در افراد مبتلا به COVID-19 شدید هدف قرار می‌دهد و مسیرهای پیش التهابی را نیز مسدود می‌کند. این شرکت قبلاً اعلام کرده بود که قصد دارد OP-101 را در بیماران ALS آزمایش کند تا با استفاده از ردیاب 18F-OP-801 به عنوان یک ابزار همراه برای ردیابی تغییرات مرتبط با درمان در التهاب عصبی استفاده کنند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه