تاریخ انتشار: دوشنبه 21 فروردین 1402
نقش پاسخ ایمنی ضد ویروسی بدن در حذف سلول‌های پیر

  نقش پاسخ ایمنی ضد ویروسی بدن در حذف سلول‌های پیر

سلول‌های پوست پیر، پروتئینی مشابه ویروس سیتومگالوویروس انسانی بیان کرده که این پروتئین در سلول‌های پیر به هدف حمله سلول‏‌های CD4+ T کشنده تبدیل خواهند شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سلول‌های پیر که تقسیم نمی‌شوند و نمی‌میرند، می‌توانند در طول سال‌ها در بدن انباشته شده و به التهاب مزمنی دامن بزنند که به بیماری‌هایی مانند سرطان و اختلالات دژنراتیو کمک می‌کند. در موش‌ها، از بین بردن سلول‌های پیر از بافت‌های پیر می‌تواند تعادل بافت را بازگرداند و منجر به افزایش طول عمر سالم شود.

اکنون تیمی به رهبری محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH)، یکی از اعضای موسس Mass General Brigham (MGB)، دریافتند که پاسخ ایمنی به ویروسی که در همه جا در بافت‌های انسان وجود دارد، می‌تواند سلول‌های پیر پوست را شناسایی و از بین ببرد. برای این مطالعه که در Cell منتشر شده است، دانشمندان نمونه‌های پوست انسان جوان و پیر را تجزیه و تحلیل کردند تا درباره پاک سازی سلول‌های پیر در بافت انسان اطلاعات بیشتری کسب کنند. محققان سلول‌های پیر بیشتری را در نمونه‌های پوست قدیمی نسبت به نمونه‏‌های پوست جوان پیدا کردند. با این حال، در نمونه‌های افراد مسن، با افزایش سن افراد، تعداد سلول‌های پیر افزایش نمی‌یابد، و این نشان می‌دهد که نوعی مکانیسم برای کنترل آنها به کار می‌رود. آزمایش‌ها نشان می‌دهند که وقتی فرد مسن می‌شود، سلول‌های ایمنی خاصی به نام سلول‌های CD4+ T قاتل مسئول جلوگیری از افزایش سلول‌های پیر می‌شوند. در واقع، تعداد بالاتر سلول‌های CD4+ T کشنده در نمونه‌های بافتی با کاهش تعداد سلول‌های پیر در پوست پیر مرتبط بود. هنگامی که آنها بررسی کردند که چگونه سلول‌های CD4+ T قاتل سلول‌های پیر را کنترل می‌کنند، محققان دریافتند که سلول‌های پوست پیر پروتئین یا آنتی‌ژن تولید شده توسط سیتومگالوویروس انسانی، یک ویروس هرپس فراگیر که عفونت نهفته مادام‌العمر را دراکثر انسان‌ها بدون هیچ علامتی ایجاد می‌کند را بیان می‌کنند. با بیان این پروتئین، سلول‌های پیر به هدف حمله سلول‏های CD4+ T کشنده تبدیل می‏‌شوند. Shawn Demehri، نویسنده ارشد، MD، Ph.D.، مدیر کلینیک سرطان پوست در MGH و دانشیار پوست افزود: مطالعه آن‏ها نشان داده است که پاسخ‌‏های ایمنی به سیتومگالوویروس انسانی به حفظ تعادل اندام‌های پیر کمک می‏کند. این یافته‌ها، که عملکرد مفید ویروس‏های ساکن در بدن ما را برجسته می‌کند، می‏‌تواند کاربردهای بالینی مختلفی داشته باشد.

تحقیق این دانشمندان یک رویکرد درمانی جدید را برای از بین بردن سلول‌های پیر با تقویت پاسخ ایمنی ضد ویروسی امکان‌پذیر می‌کند و محققان علاقه‏مند به استفاده از پاسخ ایمنی به سیتومگالوویروس به عنوان درمانی برای از بین بردن سلول‌‏های پیر در بیماری‌هایی مانند سرطان، فیبروز و بیماری‌های دژنراتیو هستند. مدیر این تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد که این کار ممکن است به پیشرفت‏‏‌هایی در درماتولوژی زیبایی منجر شود، به‏ عنوان مثال در توسعه درمان‌های جدید برای جوان‌‏تر نشان دادن پوست.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه