تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 فروردین 1402
آنتی بیوتیک‌های تغییر شکل دهنده، باکتری‌های مقاوم به دارو را فریب می‌دهند

  آنتی بیوتیک‌های تغییر شکل دهنده، باکتری‌های مقاوم به دارو را فریب می‌دهند

آنتی بیوتیک‌هایی که می‌توانند سازگار شوند، ممکن است کلید مبارزه با باکتری‌های مقاوم باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، هیچ شکی وجود ندارد که کشف آنتی بیوتیک‌ها در کم تر از ۱۰۰ سال پیش، تاثیر عمیقی بر جهان داشته است. با این حال، ظهور باکتری‌های مقاوم به دارو اکنون بیشتر به یک تصویر ترسناک تبدیل شده است و برخی مطالعات پیش بینی می‌کنند که این باکتری‌ها می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ جان ۱۰ میلیون نفر را بگیرند. تحقیقات جدید آزمایشگاه کلد اسپرینگ هاربر نیویورک (CSHL) نشان می‌دهد که کلید غلبه بر مقاومت باکتریایی ممکن است شکست دادن باکتری‌ها در بازی خود، تطبیق و تغییر در زمان واقعی برای سرنگون کردن سیستم دفاعی پاتوژن‌ها باشد. با استفاده از شیمی کلیک نوآورانه، فرآیند مولکولی که باعث شد دانشمندان کارولین برتوزی، مورتن ملدال و بری شارپلس در سال 2022 جایزه نوبل دریافت کنند، محققان آنتی بیوتیکی با بیش از یک میلیون پیکربندی در ساختار شیمیایی آن ایجاد کردند. شیمی کلیک یک کلاس از واکنش‌های مولکول‌های کوچک زیست سازگار است و این امکان را می‌دهد تا بسترهای مورد نظر را با مولکول‌های زیستی خاص پیوند دهد، در واقع شیمی کلیک رویکرد جدیدتری برای سنتز مولکول‌های دارو مانند است که می‌تواند با استفاده از چند واکنش عملی و قابل اعتماد، فرآیند کشف دارو را تسریع بخشد.

دانشمندان با الهام گیری شگفت انگیز از تانک‌های نظامی و برجک‌های چرخان آنها که می‌توانند به تهدیدات سریع پاسخ دهند، امیدوارند این نوع آنتی بیوتیک بتواند از انواع باکتری‌هایی که داروهای موجود در برابر آن‌ها ضعیف می‌شوند، پیشی بگیرد. جان موزس، پروفسور CSHL می‌گوید: " شیمی کلیک عالی است. این علم به شما اطمینان می‌دهد و بهترین شانس را برای ساختن چیزهای پیچیده دارید."

 کلید این کشف، مولکولی به نام بولوالن بود که یک مولکول شاره‌ای است، به این معنی که اتم‌های آن می‌توانند موقعیت خود را با هم عوض کنند. با وجود این مولکول در هسته، و آنتی بیوتیک قدرتمند وانکومایسین به عنوان کلاهک در قسمت بیرونی، این دارو این توانایی را دارد که ساختار خود را تغییر دهد تا به طور مخفیانه از سد دفاعی سویه های مقاوم باکتری‌ها عبور کند. نکته مهم این است که وقتی این نوع جدید دارو در آزمایش‌هایی بر روی لارو پروانه مومی آلوده به باکتری آزمایش شد، مؤثرتر از وانکومایسین به تنهایی بود و پاتوژن قادر به ایجاد مقاومت در برابر آن نبود. و با توجه به اینکه سالانه حدود سه میلیون آمریکایی به عفونت‌های باکتریایی یا قارچی مقاوم به دارو مبتلا می‌شوند و ۳۵ هزار نفر در اثر این شرایط جان خود را از دست می‌دهند، یافتن آنتی بیوتیک‌های جدید که بتوانند از عوامل بیماری زا پیشی بگیرند، حیاتی است. موزس گفت: " اگر بتوانیم مولکول‌هایی را اختراع کنیم که به معنای تفاوت بین مرگ و زندگی باشد، این بزرگ ترین دستاورد بشر خواهد بود."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه