تاریخ انتشار: پنجشنبه 07 اردیبهشت 1402
اثرات استفاده از آنتی بیوتیک در سطح جمعیت بر میکروبیوم روده انسان
یادداشت

  اثرات استفاده از آنتی بیوتیک در سطح جمعیت بر میکروبیوم روده انسان

مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌تواند در روده انسان، حتی بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک ظاهر شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، توانایی پاتوژن‌های انسانی در ایجاد مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است، اما این احتمالا برای شما خبر جدیدی نیست. مشاهده شده است که، حتی افرادی که اخیراً از آنتی‌بیوتیک استفاده نکرده‌اند، در کشورهایی که مصرف آنتی‌بیوتیک بالایی دارند، نسبت به افراد سالم در کشورهایی با مصرف نسبتاً کمتر آنتی‌بیوتیک، گونه‌های پاتوژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک بالاتری دارند. تحقیقات اخیر موسسه ارلهام و موسسه کواردرام در بریتانیا به همراه یک تیم بین المللی از دانشمندان نشان می‌دهد که، هر یک از باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌هایی که در بدن انسان و روی آن‌ها قرار می‌گیرند، ممکن است منبع مقاومت آنتی‌بیوتیکی باشند. و ممکن است شگفت زده شوید اگر بدانید که مصرف آنتی‌بیوتیک در میان افراد اطراف شما به طور مستقیم بر شما نیز تاثیر می‌گذارد. کریس کوینس، اکولوژیست میکروبی موسسه ارلهام و موسسه کوادرام می‌گوید: " حتی یک فرد سالم که اخیراً آنتی‌بیوتیک مصرف نکرده است، دائما توسط میکروب‌های افراد یا حیوانات خانگی که با آن‌ها تعامل دارد بمباران می‌شود که می‌تواند منجر به تعبیه ژن‌های مقاومت در میکروبیوتای خود شود. اگراین افراد در جمعیتی با بار سنگین مصرف آنتی بیوتیک وجود داشته باشند، منجر به ژن‌های مقاومت بیشتر در میکروبیوم آن‌ها می‌شود. "

AMR و میکروبیوم روده

هنگامی که از آنتی‌بیوتیک‌ها برای مبارزه با عفونت استفاده می‌شود، آن‌ها دارای اثرات جانبی ناگوار آسیب به میکروبیوم میزبان و همچنین افزایش شیوع ژن‌های مقاومت در میان سویه‌های مختلف میکروبیوم هستند. مطالعات در مورد موضوع مقاومت ضد میکروبی (AMR) بیشتر بر درجه مقاومت مشاهده شده در میکروب‌هایی که باعث عفونت در انسان می‌شوند، متمرکز شده است. اما میکروب‌هایی در بدن انسان وجود دارند، و اکثریت قریب به اتفاق بی ضرر هستند، و بسیاری از آن‌ها مفید نیز می‌باشند. به دلیل سهولت انتقال ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند بر کل میکروبیوم تأثیر بگذارد، نه فقط پاتوژن‌هایی که قرار است از بین بروند. رزیستوم (مجموعه‌ای از ژن‌های مقاومت موجود در میکروبیوتای معمولی ) موضوع مهمی برای تحقیق در نتیجه است.

کوینس توضیح می‌دهد: " بدن ما به طور مداوم میکروب‌ها و گونه‌های بیماری زا را وارد و صادر می‌کند. این سویه‌ها خود ژن‌ها را به عقب و جلو می‌برند، که به این معنی است که چالش AMR باید هم در سطح خرد و هم در سطح کلان حل شود." در حالی که کل میکروبیوم در سلامت و بیماری نقش دارد، میکروبیوم روده به ویژه با عملکردهای گوارشی و تشکیل سیستم ایمنی مهم است. دستگاه گوارش انسان بهشت واقعی برای میلیون‌ها نوع مختلف میکروب است که بیش از هر جای دیگری در بدن آن‌ها را در خود جای داده است. بنابراین نویسندگان این مطالعه تصور می‌کنند که میکروب‌های ساکن در روده می‌توانند عامل مهمی در مقاومت ضد میکروبی باشند.

ARG و مصرف افراطی آنتی‌بیوتیک

این گروه 3096 نمونه میکروبیوم روده را از افراد در 14 کشور مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا در مورد اثرات آنتی بیوتیک‌ها بر میکروبیوم روده، با تمرکز بر روی نمونه‌هایی از افرادی که به احتمال زیاد آنتی بیوتیک مصرف نمی‌کردند، به منظور به دست آوردن پروفایل ژنی میکروبیوم روده، اطلاعات بیشتری کسب کنند. همچنین به منظور یادگیری نحوه انتقال ژن‌های AMR از میکروب‌ها به پاتوژن‌ها، محققان مقایسه‌های دقیقی بین داده‌های نمونه‌ها و پایگاه جامع مقاومت آنتی‌بیوتیکی، یک منبع بهداشت عمومی که در آن ژن‌های مقاومت مستند شده‌اند، انجام دادند. تحقیقات پیشین، پیش تر ثابت کرده بود که تفاوت‌های قابل‌توجهی در پروفایل‌های ژن مقاومت ضد میکروبی (ARG) در کشورهای مختلف با داده‌های کافی موجود در آن زمان وجود دارد و این بار با مطالعه افرادی که آنتی بیوتیک مصرف نمی‌کردند، این تیم دو روند متمایز را کشف کرد. آن‌ها دو خوشه یا پروفایل مقاومتی از انواع ARG را در میکروبیوم روده پیدا کردند و دریافتند که میانگین فراوانی و تنوع کل ARG بر اساس سطح مصرف آنتی بیوتیک در آن کشور متفاوت است. کوینس می‌گوید: " ما دریافتیم که در کشورهایی که آنتی‌بیوتیک‌ها به‌طور منظم‌تر مصرف می‌شوند، جمعیت آن‌ها همچنین دارای تعداد بیشتری از ژن‌های مقاومت در میکروبیوم روده خود هستند." ارتباطات به طرز چشمگیری قوی بود. بنابراین، استفاده گسترده از آنتی بیوتیک‌ها ممکن است باعث شود که ARG‌ها در سراسر جمعیت شایع شوند، نه فقط در بین افرادی که مستقیماً در معرض آن قرار دارند، و این ARG‌ها ممکن است در سراسر میکروبیوتا پخش شوند. محققان پیشنهاد می‌کنند مطالعات بیشتر می‌تواند روی بررسی این موضوع در کشورهای بیشتر و استراتژی‌های بهداشت عمومی متمرکز شود.

 طبق تحقیقات، مقاومت ضد میکروبی سالانه هزاران اروپایی را می‌کشد و در آینده بدتر نیز خواهد شد. به طور شگفت انگیزی، سومین علت اصلی مرگ در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹، AMR بود که مسئول ۴.۹۵ میلیون مرگ بود. فالک هیلدبراند بیوانفورماتیک میکروبی موسسه ارلهام و موسسه کوادرام می‌گوید: " این مطالعه بسیار مهم است زیرا برای اولین بار می‌تواند تأثیر مصرف آنتی‌بیوتیک در یک کشور را  بر باکتری‌های معمولی ما تعیین کند، و همچنین به ما بینش‌هایی را در مورد انواع معمول مقاومتی که می‌توانیم انتظار تکامل آن‌ها را داشته باشیم ارائه دهد."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه