تاریخ انتشار: یکشنبه 03 اردیبهشت 1402
ساخت یک واکسن دوگانه در برابر دو ویروس رایج مسمومیت غذایی

  ساخت یک واکسن دوگانه در برابر دو ویروس رایج مسمومیت غذایی

دانشمندان ممکن است سلاح جدیدی علیه نوروویروس آلوده کننده معده داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اگر تا به حال چیزی مشکوک خورده‌اید و سپس برای چند روز هزینه آن را از هر دو طرف پرداخت کرده‌اید، به احتمال زیاد به نورویروس آلوده شده‌اید. درمان یا پیشگیری از این پاتوژن رایج به طرز شگفت انگیزی دشوار است. اکنون، دانشمندان با استفاده از یک ویروس دیگر که از مواد غذایی منتقل می‌شود، در ساخت یک واکسن پیشرفت زیادی کرده‌اند. نوروویروس‌ها، که با نام آنفولانزای معده یا ویروس استفراغ هم شناخته می‌شوند، عامل اصلی گاستروانتریت یا مسمومیت غذایی هستند و به طور باورنکردنی مسری هستند. این ویروس از طریق غذا، آب و سطوح آلوده منتقل می‌شود.این ویروس همچنین از جهاتی شبیه به روتاویروس بوده و افراد را در تمام گروه‌های سنی مبتلا می‌کند. برای اکثر افراد ابتلاء به این ویروس فقط به معنای چند روز مرخصی از کار است، اما این ویروس موذی به طور بالقوه می‌تواند منجر به عوارضی مانند بیماری کرون یا برای برخی افراد افزایش خطر مرگ شود. سیوان دینگ، نویسنده ارشد این مطالعه گفت:" تقریباً همه زمانی به نورویروس مبتلا شده‌اند. شما یک روز برای غذا خوردن بیرون می‌روید، و اتفاقی که بعد از آن می‌افتد این است که، می‌دانید استفراغ می‌کنید و اسهال دارید. شما بهبود خواهید یافت، اما سه روز یا بیشتر طول خواهد کشید. با این حال، برای کودکان در کشورهای در حال توسعه که به آب تمیز دسترسی ندارند، این ویروس می‌تواند مرگبار باشد. "

بخشی از مشکل این است که ما هیچ درمان خوبی برای نورویروس‌ها نداریم. این به این دلیل است که نوروویروس انسانی حیوانات آزمایشگاهی معمولی را آلوده نمی‌کند، بنابراین تولید دارو از طریق روش‌های مرسوم دشوار است. اما برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس به راه حلی خلاقانه دست یافتند. روتاویروس‌ها ویروس‌هایی مشابه اما نامرتبط هستند که باعث بیماری‌های ناشی از غذا نیز می‌شوند و ما تقریباً 20 سال است که علیه آن‌ها واکسن داریم. بنابراین این تیم از روتاویروس به عنوان پایه‌ای برای ساخت واکسن علیه نوروویروس استفاده کرد. دانشمندان یک ژن کلیدی نوروویروس را در ژنوم یک روتاویروس بی‌ضرر وارد کردند، به طوری که این ویروس پروتئین‌هایی را تشکیل می‌دهد که سطح بیرونی یک نوروویروس را می‌سازد. سپس این واکسن زنده را به 11 بچه موش با سیستم ایمنی ضعیف تزریق کردند. برای آزمایش عملکرد واکسن، محققان پس از چهار، شش و هشت هفته از هر موش نمونه‌های خون و مدفوع گرفتند و پس از آن در هفته نهم، نمونه‌های بیشتری را در هفته‌های نهم و نمونه‌های بیشتری در هفته‌ی 10 برداشتند. بدیهی بود که، این تیم پاسخ‌های آنتی‌بادی قویی علیه هر دو ویروس نوروویروس و روتاویروس را در روده همه موش‌ها و خون 9 موش از 11 موش شناسایی کردند. سپس، این آنتی‌بادی‌ها گرفته شد و به روده‌های کوچک انسان که در ظروف آزمایشگاهی رشد کرده بودند، تزریق شدند و مشخص شد که هر دو ویروس را در آنجا خنثی می‌کنند. لازم به ذکر است که، هنوز کارهای زیادی باقی مانده است تا بتوان از این واکسن در انسان استفاده کرد، اما این یک پیشرفت جذاب است. این تیم می‌گوید که این تکنیک استفاده از یک ویروس مشابه به‌عنوان پایه می‌تواند منجر به درمان‌های جدیدی برای سایر بیماری‌هایی شود که تولید دارو برای آنها سخت است.

دینگ می‌گوید: "عوامل بیماری‌زای روده‌ای زیادی وجود دارند که ما درمان یا واکسن خوبی برای آن‌ها نداریم. در اصل، ما می‌توانیم یک ژن از هر ارگانیسمی که دستگاه روده‌ای را آلوده می‌کند، در واکسن روتاویروس قرار دهیم تا یک واکسن دو ظرفیتی ایجاد شود. هرچند که اصل کار ساده است، اما ما باید اهداف درستی را برای ایجاد یک پاسخ ایمنی خوب پیدا کنیم."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه