تاریخ انتشار: یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
چگونه ورزش باعث ایجاد مزایای متابولیک سیستمیک می‌شود

  چگونه ورزش باعث ایجاد مزایای متابولیک سیستمیک می‌شود

دانشمندان مکانیسمی را کشف کرده‌اند که از طریق آن ورزش مزایای متابولیک زیادی را در بدن فعال می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، به خوبی شناخته شده است که ورزش فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. با این حال، چگونگی انجام این امر هنوز به خوبی درک نشده است. به عنوان مثال در طول ورزش، فرایند اتوفاژی( سیستم بازیافت سلولی بدن که  طی آن ساختارهای سلولی قدیمی یا آسیب دیده شکسته می‌شوند) هم در عضلات منقبض و هم در اندام‌های مختلف غیر منقبض مانند کبد فعال می‌شود.

پروتئین FN1

در این مطالعه، محققان قبل و بعد از ورزش، آنالیز پروتئومی را روی خون موش‌ها انجام دادند. در این بررسی آنها پس از انجام ورزش موش‌ها، پروتئینی را شناسایی کردند (FN1) که به طور قابل توجهی در پلاسما و سرم ماهیچه در حال انقباض آنها افزایش یافته بود. سپس دانشمندان نحوه ارتباط FN1 با کبد را تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که FN1 از طریق اینتگرین a5b1، یک گیرنده غشایی روی کبد، سیگنال می‌دهد و باعث ایجاد اتوفاژی و برانگیختن مزایای متابولیک ورزش می‌شود. علاوه بر این، بر اساس این مطالعه، محققان دریافتند که موش‌هایی که فاقد ژن FN1 در عضله بودند، علیرغم ورزش روزانه، مقاومت به انسولین داشتند.

دکتر Congcong He، استادیار زیست شناسی سلولی و تکاملی و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: این یافته‌ها به درک ورزش و چگونگی فواید آن برای متابولیسم کمک می‌کند. او که همچنین یکی از اعضای مرکز جامع سرطان Robert H. Lurie در دانشگاه نورث وسترن است، می‌گوید: «ما می‌خواستیم اتوفاژی ناشی از ورزش بدنی، به ویژه در بافت‌های غیر انقباضی مانند کبد را درک کنیم. تاکنون نیز این مطالعه به خوبی به درک ما از مکانیسم اینکه چگونه ورزش به طور سیستمیک به فواید متابولیکی کمک می‌کند، افزوده است، مهمتر اینکه دانستیم این پروتئین میزان ترشحات ماهیچه ای اندام کبد را نیز افزایش می‌دهد. ما اکنون FN1 را به عنوان واسطه فواید ناشی از ورزش از طریق ماهیچه-کبد شناسایی کرده ایم.

گام بعدی تحقیق

در گام بعدی، او و همکارانش امیدوارند FN1 را بیشتر تجزیه و تحلیل کنند تا بفهمند کدام عناصر پروتئین مزایای متابولیک را پس از ورزش فعال می‌کنند. او گفت: "پروتئین  با توجه به اینکه FN1نسبتاً بزرگ است، بنابراین ما امیدواریم که آن را به پپتیدهای کوچکتر خرد کنیم تا ببینیم کدامیک زیست فعال هستند." "شاید از این رو، ما امیدوارم بتوانیم برای افرادی که نمی‌توانند ورزش کنند این را به عنوان یک پروتئین تزریقی آماده کنیم تا این افراد نیز از مزایای متابولیک ورزش بهره مند شوند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه