تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 خرداد 1402
تاثیر بوییدن بر متابولیسم و پیری

  تاثیر بوییدن بر متابولیسم و پیری

قرار گرفتن در معرض بوهای ماده و فرمون‌ها در موش‌ها می‌تواند منجر به کاهش وزن و طول عمر طولانی‌تر شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان دانشگاه اوتاگو دریافتند که قرار گرفتن در معرض بوهای ماده و فرمون‌ها می‌تواند باعث کاهش وزن و افزایش طول عمر موش‌ها شود، بنابراین این یافته‌ها ممکن است پیامدهای بالقوه‌ای برای انسان داشته باشد، زیرا این مطالعه تأثیر نشانه‌های حسی بر متابولیسم، پیری و پتانسیل سیگنال‌های بویایی برای ایجاد تغییرات گسترده در بدن را برجسته می‌کند.

تاثیر بو بر رشد جنسی و وزن بدن

به گفته دکتر Michael Garratt، محقق اصلی این مطالعه، از قبل مشخص شده بود که نشانه‌های حسی می‌توانند بر ترشح هورمون‌های جنسی در انسان و حیوانات تأثیر بگذارند. با این حال، این مطالعه نشان داده است که این نشانه‌ها ممکن است اثرات فیزیولوژیکی گسترده‌تری بر متابولیسم و پیری داشته باشند. مطالعات ما نشان می‌دهد که بوهای ماده رشد جنسی موش‌های ماده را کند می‌کند، اما در نتیجه طول عمر آنها را افزایش می‌دهد. و همچنین نشان دادیم که بوی ماده می‌تواند مصرف انرژی موش نر را افزایش دهد، که متعاقباً بر وزن بدن و سطح چربی بدن آنها تأثیر می‌گذارد.»

در این مطالعه موش‌های تازه متولد شده تا سن 60 روزگی در معرض بوهای ماده بالغ قرار گرفتند. شواهد نشان دادکه این موش‌های ماده که در معرض بوها قرار گرفتند دیرتر به بلوغ جنسی رسیدند ولی به طور متوسط 8 درصد بیشتر از آنهایی که در معرض این بوها قرار نگرفته بودند، عمر کردند. چالب اینجا بود که هیچ تاثیری از بوهای نر بر طول عمر موش ماده یا تغییر در طول عمر در نرها در پاسخ به بوهای هر دو جنس وجود نداشت. دکتر Garratt می‌گوید: «تا آنجا که ما می دانیم، این اولین مشاهده است که نشان می دهد طول عمر پستانداران می‌تواند توسط سیگنال های بویایی یا در واقع عوامل ترشح شده در بستر آلوده و ادرار افزایش یابد.»

پیام این مطالعه

به طور کلی، این کار به این نکته اشاره می‌کند که نشانه‌های حسی از محیط اجتماعی ما می‌تواند باعث تغییراتی در فیزیولوژی و رشد ما شود، که ممکن است اثرات طولانی‌مدتی ناشی از آنها بر روی سن ما تأثیر بگذارد.» Garratt می‌گوید: در حالی که موش‌های نر در طول تکامل مستقیماً از نظر طول عمر از بوی ماده بهره نمی‌برند، وقتی در بزرگسالی در معرض بوهای ماده قرار می‌گیرند، وزن و متابولیسم آنها به طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

ما دریافته‌ایم که قرار گرفتن موش‌های نر در معرض بوهای ماده باعث افزایش مصرف انرژی آنها برای چندین ساعت می‌شود. این اثرات برای کاهش وزن و محافظت در برابر چاق شدن مردان در هنگام تغذیه با رژیم غذایی که دارای انرژی اضافی است کافی است. صرف نظر از علت بهبود سلامت متابولیک و طول عمر با فرمون‌های زنانه، نتایج نشان می‌دهد که نشانه‌های بویایی از افراد دیگر ممکن است تغییرات گسترده تری را در بدن ایجاد کند.

اکنون می‌خواهیم بفهمیم که چگونه اطلاعات دریافتی توسط سیستم بویایی می‌تواند اثرات گسترده‌ای را در موش دیگر القا کند. همچنین ممکن است قرار گرفتن موش‌های نر در معرض بوی ماده در بزرگسالی بر طول عمر آنها تأثیر بگذارد و این سؤالی است که ما در حال حاضر دنبال می‌کنیم.»

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه