تاریخ انتشار: شنبه 24 تیر 1402
احتمال 20 درصدی بارداری طبیعی  پس از بچه دار شدن با IVF
یادداشت

  احتمال 20 درصدی بارداری طبیعی پس از بچه دار شدن با IVF

مطالعات حاکی از آن است که، حدود 20 درصد از زنانی که برای باردار شدن اولین فرزند خود نیاز به درمان باروری مانند IVF داشتند، احتمالاً در آینده به طور طبیعی باردار می‌شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، استفاده از فناوری کمک باروری (ART) از زمان شروع IVF در سال 1978 به طور چشمگیری در کشورهای با درآمد بالا افزایش یافته است، که این منعکس کننده روند افزایش سن در زمان لقاح است. در همین راستا اولین تحقیق در نوع خود که در Human Reproduction منتشر شد، داده‌های 11 مطالعه را بر روی بیش از 5000 زن در سراسر جهان را بین سال‌های 1980 تا 2021 تجزیه و تحلیل کردند تا ارزیابی کنند که بارداری طبیعی پس از بچه دار شدن با درمان باروری چقدر رایج است . آنها دریافتند که حداقل یک زن از هر پنج زن پس از بچه دار شدن با استفاده از درمان‌های باروری مانند IVF عمدتا در عرض 3 سال باردار می‌شود. این رقم حتی با در نظر گرفتن انواع مختلف و نتیجه درمان باروری - در کنار طول مدت پیگیری، بدون تغییر باقی ماند.

لقاح آزمایشگاهی یا IVF

لقاح آزمایشگاهی یا IVF نوعی فناوری کمک باروری (ART) است. روش IVF شامل بازیابی تخمک از تخمدان های زن و لقاح مصنوعی آنها با اسپرم مرد است. تخم بارور شده به عنوان جنین شناخته می‌شود. به رحم زن منتقل می‌شود. یک چرخه کامل از روش IVF حدود سه هفته طول می‌کشد. در برخی موارد، این روش به مراحل مختلفی تقسیم می‌شود و ممکن است زمان بیشتری را ببرد. IVF اولین بار در سال 1978 مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر، بیش از 10 میلیون نوزاد در سراسر جهان با استفاده از این درمان به دنیا آمده اند - که معادل بین 1٪ تا 6٪ از کل نوزادان متولد شده در سال در کشورهای توسعه یافته تا سال 2020 است. IVF در ابتدا به عنوان درمانی برای انسداد لوله های دو طرفه توسعه یافت اما اکنون برای طیف وسیعی از علل، از جمله اختلالات تخمک گذاری، فاکتورهای لوله، فاکتورهای رحمی، عوامل مردانه، ناباروری مفاصل و ناباروری غیرقابل توضیح استفاده می‌شود. در بریتانیا، راهنمای فعلی موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (NICE) IVF را به عنوان درمانی برای ناباروری طولانی مدت و حل نشده توصیه می‌کند . به طور مشابه، روش کمک باروری تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) در ابتدا فقط برای درمان اشکال شدید ناباروری با عامل مردانه مورد استفاده قرار گرفت، اما اکنون برای درمان عوامل خفیف مردانه، ترکیبی مرد/زن، و ناباروری غیرقابل توضیح نیز استفاده می‌شود. اکنون این مطالعه امیدی دیگر برای شانس بارداری طبیعی را اعلام می‌کند.

باروری طبیعی پس از درمان ناباروری

ناباروری یا عدم موفقیت در بارداری پس از 12 ماه یا بیشتر از مقاربت جنسی محافظت نشده منظم تعریف می‌شود و تخمین زده می‌شود که از هر 7 زوج دگرجنس گرا 1 نفر را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، همه زنانی که به دنبال درمان باروری هستند و تحت درمان قرار می‌گیرند، نابارور مطلق یا دائم نیستند. و نیمی از زوج‌هایی که در سال اول تلاش برای باردار شدن به طور طبیعی مشکل دارند، در سال دوم نیز این کار را انجام می‌دهند. اگرچه معمولاً حاملگی طبیعی برای یک زن «نادر» در نظر گرفته می‌شود، اما اگر قبلاً درمان باروری داشته باشد، محققان می‌خواهند نشان دهند که در واقع یک رویداد غیرعادی نیست. این تیم یافته‌ها را بسیار مهم می‌داند، زیرا بسیاری از زنان ممکن است متوجه نباشند که می توانند به طور طبیعی پس از درمان باروری باردار شوند. این می‌تواند منجر به باردار شدن مجدد آنها به سرعت یا زمانی که آماده نیستند شود – بنابراین می‌تواند برای سلامت مادر و کودک مشکل ساز باشد. یافته‌های ما نشان می‌دهد که بارداری طبیعی پس از بچه دار شدن با IVF بسیار نادر است. این در تضاد با دیدگاه‌های رایج - توسط زنان و متخصصان بهداشت - و آن‌هایی است که معمولاً در رسانه‌ها بیان می‌شوند که این یک رویداد بسیار بعید است.» اکنون این یافته برای طیف وسیعی از علل ناباروری، از جمله مواردی که هیچ دلیلی پیدا نشده است، استفاده می‌شود. علاوه بر این، برخی از زنان ممکن است اصلاً ناباروری را تجربه نکرده باشند اما به دلایل دیگری از درمان استفاده کنند.  بنابراین، برای کسانی که IVF موفقی انجام داده اند، مهم است که بدانند پس از آن چقدر احتمال دارد که به طور طبیعی باردار شوند.

چه زمانی باید به متخصص باروری مراجعه کرد

این می تواند شامل موارد زیر باشد:  کمتر از 35 سال دارند و یک سال است که برای باردار شدن تلاش می‌کنید،  35 سال یا بیشتر دارید و شش ماه یا بیشتر برای باردار شدن تلاش کرده اید، 40 سال یا بیشتر هستید و می‌خواهید باردار شوید،  داشتن قاعدگی نامنظم یا دردناک، اندومتریوز یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، چندین بار سقط جنین را تجربه کرده ان، یک اختلال ژنتیکی ارثی دارند، برای سرطان درمان شده اید

متخصص باروری شما و همسرتان را به طور کامل ارزیابی خواهد کرد. بسته به آنچه یافت می‌شود، آنها در مورد خطرات، مزایا و جایگزین‌های گزینه های درمانی بحث خواهند کرد. برخی از تشخیص‌ها ساده تر هستند، مانند آسیب لوله یا عدم تخمک گذاری. برخی از آنها پیچیده تر هستند، مانند کاهش ذخیره تخمدان و سقط مکرر بارداری. بنابراین مهم است که با یک متخصص باروری که به آن اعتماد دارید کار کنید. IVF یک مداخله پزشکی است و دستورالعمل های تعریف شده ای در مورد اینکه چه کسی باید IVF ارائه شود وجود دارد. اگر برای تصمیم گیری تحت فشار هستید، به دنبال نظر دوم باشید. IVF می‌تواند از نظر عاطفی، پزشکی و مالی یک سفر دشوار باشد و شما می‌خواهید با متخصصی که انتخاب می‌کنید برای کمک به شما احساس راحتی کنید.

انتخاب‌های آگاهانه‌ در مورد درمان باروری

به منظور ردیابی دقیق‌تر داده‌ها و تجزیه و تحلیل عواملی که احتمال بارداری طبیعی را پس از زایمان با درمان باروری بیشتر می‌کنند، محققان خواستار مجموعه‌های داده ملی مرتبط هستند. آنها امیدوارند که این اطلاعات پس از درمان باروری موفق برای مشاوره به مردم در مورد بررسی گزینه های خود استفاده شود. دکتر Thwaites گفت: "دانستن از آنچه ممکن است، زنان را قادر می‌سازد تا برای خانواده خود برنامه ریزی کنند و انتخاب‌های آگاهانه‌ای در مورد درمان باروری بیشتر و/یا پیشگیری از بارداری داشته باشند."

محدودیت‌های مطالعه

مطالعات وارد شده اکثراً کیفیت متوسطی داشتند و به طور گسترده ای بر اساس جغرافیا، علت ناباروری، نوع و نتیجه درمان باروری و طول مدت پیگیری متفاوت بودند که همین عوامل مقایسه مستقیم را دشوار می‌کرد.

داستان‌های بیمار

طارق، بیمار اول که یک پزشک در دانشگاهی از لندن است که با ذخیره تخمدان کم تشخیص داده شد و به او گفته شد که شانس باردار شدن بدون IVF تقریبا صفر است. او دو فرزند 3 و 4 ساله دارد. او می‌گوید: "برای باردار شدن پسرمان که در سال 2018 به دنیا آمد، شش دور IVF طول کشید. پزشک عمومی من پس از تولد او به طور خلاصه به من روش پیشگیری از بارداری را اشاره کرد، اما هر دو خندیدیم و قبول کردیم که این موضوع مهم نیست، (با وجود اینکه پزشک سلامت جنسی هستم) زیرا 43 ساله بودم و به من گفته شده بود که شانس بارداری طبیعی من کمتر از 1 درصد است.  اما"هشت ماه بعد، من به طور غیرمنتظره و به طور طبیعی، دخترمان را باردار شدم. او شگفت‌انگیزترین اتفاق غیر منتظره برای من بود. زیرا نمی‌دانستم که بعد از IVF از هر پنج نفر از زنان یک نفر به طور طبیعی باردار می‌شوند.

سالی: بیمار دوم، پس از تشخیص آندومتریوز در 20 سالگی، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به سالی پیرز گفتند که تقریبا غیرممکن است که او به طور طبیعی باردار شود. او گفت: قبل از بچه دار شدن اولم بعد از لاپاراسکوپی به من توسط متخصص زنان گفتند که به دلیل آندومتریوز، تنها راه بارداری من از طریق IVF است .به من گفته شد که 1% شانس بارداری طبیعی دارم، بنابراین دوباره برنامه ریزی برای IVF شروع کردم. ماه بعد به طور طبیعی باردار شدم و دومین فرزندم را به دنیا آوردم. زیرا آنها "به من دلیلی برای شانس 1٪ ندادند و احساس می‌کنم که حتی متخصصان در نقش خود نیز این چیزها را اشتباه می‌کنند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه