تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 شهریور 1402
اکثر زنان برای IVF انتقال یک جنین را ترجیح می‌دهند
یادداشت

  اکثر زنان برای IVF انتقال یک جنین را ترجیح می‌دهند

در سی و نهمین نشست سالانه انجمن اروپایی تولیدمثل انسانی و جنین شناسی (ESHRE) گزارش شد که تعداد بیشتری از زنان در هر چرخه درمان باروری برای باردار شدن تنها یک جنین منتقل می‌کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، داده های اولیه از کنسرسیوم نظارت بر IVF اروپایی ESHRE (EIM) نشان می‌دهد که تقریباً سه مورد از پنج مورد (57.6٪) از تمام روش‌های لقاح آزمایشگاهی (IVF) و تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) در اروپا در سال 2020 شامل انتقال یک جنین می‌شود. حدود یک سوم (37.6٪) از این درمان‌ها در سال 2020 شامل انتقال دو جنین، 2.1٪ شامل سه و یک اقلیت کوچک (0.2٪) چهار یا بالاتر بود. این ارقام برای سال 2019 به ترتیب 39.9 درصد، 2.6 درصد و 0.2 درصد بوده است.

فناوری‌های کمک باروری (ART)

فناوری‌های کمک باروری (ART)، با تعریف مرکز کنترل بیماری آمریکا (CDC)، هر گونه درمان مرتبط با باروری است که در آن تخمک یا جنین دستکاری می‌شود. رویه‌هایی که در آن فقط اسپرم دستکاری می‌شود، مانند تلقیح داخل رحمی، تحت این تعریف در نظر گرفته نمی‌شوند. علاوه بر این، روش‌هایی که در آنها تحریک تخمدان بدون برنامه ای برای بازیابی تخمک انجام می‌شود نیز از تعریف مستثنی هستند. اولین درمان موفقیت آمیز لقاح آزمایشگاهی (IVF) در انسان در سال 1978 در انگلستان انجام شد - یک زن چرخه قاعدگی بدون تحریک داشت و پزشکان یک تخمک منفرد از تخمدان را به روش لاپاراسکوپی بازیابی کردند. سپس تخمک در شرایط آزمایشگاهی بارور شد و متعاقباً به عنوان جنین به رحم او منتقل شد. از آن زمان، فناوری IVF توسعه یافته و در سراسر جهان گسترش یافته است. IVF تا حد زیادی رایج‌ترین روش ART انجام شده است و عمدتاً همراه با تکنیک‌های مرتبط مانند انجماد و تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) بررسی می‌شود.

اجزای مهم آناتومی زن در درک ART

اجزای مهم آناتومی زن در درک ART تخمدان‌ها، لوله های فالوپ و رحم هستند. تخمدان‌ها سومین جزء از محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان (HPO) هستند که یک حلقه بازخورد پیچیده است که چرخه قاعدگی زنان را کنترل می‌کند. تخمدان‌ها غدد جنسی زنانه هستند، ساختارهای بیضی شکل جفتی که از نظر جنینی از برجستگی مزونفریک قبل از فرود در لگن منشأ می‌گیرند. تخمدان‌ها جایی هستند که تخمک‌ها بالغ می‌شوند و رشد می‌کنند. تولید استرادیول و پروژسترون نیز از تخمدان حاصل می‌شود. تخمدان‌ها دارای دو اتصال صفاقی هستند - رباط تخمدان و رباط آویزان تخمدان. رباط تخمدان، تخمدان را به رحم متصل می‌کند و رباط تعلیقی تخمدان، تخمدان را به دیواره لگنی متصل می‌کند و حاوی منبع عصبی عروقی به تخمدان است. درک این آناتومی در درک رویکرد ترانس واژینال برای بازیابی تخمک مهم است.

ارتباط میان تولدهای زنده با کاهش انتقال جنین

کاهش انتقال جنین‌های متعدد به این معنی است که نوزادان تک قلو 88.8 درصد از کل زایمان‌های ART را تشکیل می‌دهند در حالی که این میزان در سال قبل 87.7 درصد بود. اقلیت دوقلو (11٪) و سه قلو (0.2٪) بودند که به ترتیب از 11.9٪ و 0.3٪ در سال 2019 کاهش یافته بود. بر اساس اطلاعات اولیه از 1326 کلینیک در 38 کشور اروپایی، تعداد دوره‌های درمانی از 1 ژانویه تا 31 دسامبر 2020 نیز نسبت به سال قبل کاهش جزئی نشان می‌دهد. در مجموع 843 776 چرخه در سال 2020 و بیش از یک میلیون در سال 2019 انجام شد. با این حال، نویسندگان می‌گویند که مجموعه داده هنوز کامل نشده است، و تعداد چرخه‌ها تا زمانی که داده‌های کامل گزارش شود، بیشتر خواهد شد. گزارش ESHRE EIM بزرگترین مجموعه داده در مورد تولید مثل با کمک پزشکی در اروپا را نشان می‌دهد. اسپانیا، فرانسه و آلمان از جمله کشورهایی بودند که بیشترین تعداد دوره درمان را داشتند. دکتر جسپر اسمینک، نویسنده اصلی این مقاله، از بیمارستان الیزابت-توئیستن، در تیلبورگ (هلند)، گفت: «این یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که تولدهای زنده حاصل از درمان باروری در اروپا همچنان در حال افزایش است.

دلایل افزایش انتقال تک جنینی

کمپین‌های افزایش آگاهی در مورد چند قلوزایی به محافظت از سلامت زنان و نوزادان آنها کمک کرده است. افزایش مستمر انتقال تک جنینی به این معنی است که زنان کمتر با عوارض بارداری و حین زایمان روبرو می‌شوند. نتیجه این بوده است که درمان‌های باروری برای مادران و نوزادان بی‌خطرتر می‌شود، بدون اینکه نرخ موفقیت را به خطر بیندازند.» داده‌های ESHRE EIM توسط ثبت ملی، انجمن‌های پزشکی و سازمان‌های علمی ارائه شده است.

داده‌های ESHRE EIM  در خصوص آمار انتقال جنین  از روش‌های مختلف

در مجموع 843,776 چرخه درمانی توسط 1,326 کلینیک ارائه دهنده خدمات فناوری کمک باروری (ART) در سال 2020 انجام شد. این مراکز باروری 82 درصد از کل کلینیک‌های ثبت شده در کشورهای شرکت کننده را تشکیل می‌دادند. اکثر چرخه‌های درمان شامل ICSI در مقایسه با IVF به تنهایی (315814 در مقابل 135803) بوده است. به گفته نویسندگان، این واقعیت که ICSI از IVF پیشی گرفته است، نشان دهنده روندی است که از سال 2002 ادامه داشته است. لازم به ذکر است تعداد چرخه‌های استفاده از جنین‌های منجمد 279 126 بود که با سال 2019 قابل مقایسه است. تخمک‌های اهدایی 60 مورد از  521 چرخه درمانی، آزمایش ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGT) 47 در  793 و تخم‌های منجمد 4 مورد در  375 ، مورد استفاده قرار گرفت. تعداد کمی از چرخه ها (344) بلوغ آزمایشگاهی (IVM) را نشان می‌دهند، که یک تکنیک نسبتا جدید است که به داروهای هورمونی نیاز ندارد. این به این دلیل است که پس از جمع آوری، تخمک‌ها در آزمایشگاه جنین شناسی بالغ می‌شوند، نه در بدن زن. علاوه بر این، 1209 موسسه تعداد 199362 چرخه درمانی را با تلقیح داخل رحمی (IUI) انجام دادند که در آن اسپرم مستقیماً به رحم تزریق می‌شود. در مجموع 29 کشور از اسپرم شریک برای IUI استفاده کردند و 22 کشور از یک اهداکننده (به ترتیب 147 از 711  در مقابل 51  از651 سیکل استفاده کردند. 15 کشور در مجموع 18270 بار از روش حفظ باروری از جمله انجماد تخمک، مایع منی و بافت تخمدان را انجام دادند. این تکنیک‌ها، که اغلب برای کمک به بیماران سرطانی برای تبدیل شدن به والدین بیولوژیکی در آینده استفاده می‌شوند، که بر روی بیماران قبل و بعد از بلوغ انجام شده است.

آمار نرخ حاملگی بالینی

به طور کلی، نرخ حاملگی بالینی گزارش شده در سال 2020 برای چرخه‌های جنین تازه مشابه با موارد مشاهده شده در سال 2019 بود. ارقام برای IVF در هر آسپیراسیون - که در آن از یک سوزن ظریف برای بازیابی تخمک از فولیکول‌های یک زن استفاده می‌شود - در سال 2020 27.9٪ در مقابل 28.5٪ بود. 2019; و 32.9 درصد در سال 2020 در مقابل 34.6 درصد در سال 2019 به ازای هر انتقال جنین. برای ICSI، این نرخ در سال 2020 به ترتیب 24.3 و 32.2 درصد در مقابل 26.2 درصد و 33.5 درصد در سال 2019 و 50.4 درصد در سال 2020 در مقابل 50.5 درصد در سال 2019 برای انتقال جنین تازه با تخمک‌های اهدایی بود. این روند برای میزان حاملگی با استفاده از جنین منجمد در هر چرخه ذوب (34.6 درصد در سال 2020 در مقابل 35.1 درصد در سال 2019) و استفاده از تخمک منجمد در هر چرخه ذوب (45.3 درصد در سال 2020 در مقابل 44.8 درصد در سال 2019) تکرار شد.

چند قلوزایی از عوامل خطر شناخته شده برای عوارض بارداری و زایمان است

نویسندگان در ارائه خود می‌گویند که این یافته‌ها، در حال حاضر، تا حدودی با بازگردانی داده‌های ناقص، به ویژه از بریتانیا و برخی کشورهای کوچکتر دیگر، به خطر افتاده است. بر این اساس، نویسندگان می‌گویند که نتایج باید با احتیاط تفسیر شود و پس از انتشار گزارش کامل، نتیجه گیری شود. رئیس ESHRE، پروفسور Carlos Calhaz-Jorge از مرکز بیمارستان شمالی لیسبون و بیمارستان de Santa Maria در لیسبون (پرتغال)، در این تحقیق شرکت نداشت. وی گفت: چند قلوزایی از عوامل خطر شناخته شده برای عوارض بارداری و زایمان است و می‌تواند بر رشد کودک تاثیر بگذارد. "امید این است که این روند صعودی در حاملگی‌های گزارش شده، همانطور که توسط داده های EIM مشخص شده است، ادامه یابد. کلینیک‌ها باید همیشه ایمنی بیمارانی که تحت درمان باروری قرار می‌گیرند و فرزندان آنها را در اولویت قرار دهند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه