تاریخ انتشار: دوشنبه 01 مهر 1392
تولید سلول های پانکراس با سلول درمانی امکان پذیر است

  تولید سلول های پانکراس با سلول درمانی امکان پذیر است

بيش از 220 ميليون نفر در سراسر جهان از بيماری ديابت رنج می‌برند و در سراسر جهان هر سال پنج درصد مرگ‌ها ناشی از اين بيماری است وتا سال 2030 این رقم دو برابر خواهد شد.از این رو با سلول درمانی که روشی نوین در دنیاست با پرورش سلولهای بنیادین جنین انسان و تولید سلولهای پانكراس درمان آن تا حدودی میسر گردیده اما هنوز عمومی نشده است.
امتیاز: Article Rating
تولید سلول های انسولین ساز از سلول های پرتوان القایی
به گزارش بنیان، در پژوهشگاه رويان تمايز سلول‌های بنيادی انسانی به سلول‌های پيش‌ساز بتا تا اندازه‌ای موفقيت‌هایی را به همراه داشته است و محققان تلاش می کنند تا سلول‌های انسولين‌ساز كارآمدتری را از سلول‌های پرتوان القايی توليد کنند . اما هنوز مشخص نیست که با این روش بتوان افراد دیابتی را درمان کرد و با گذشت بيش از ۲۲ سال از اين پيوند، اين روش درمانی هنوز هم يک روش در حال تحقيق بوده و به صورت خدماتی در نيامده است.  چون سلول‌های توليد شده نه تنها بايد بتوانند انسولين ترشح کنند، بلکه بايد این قدرت را داشته باشند كه هنگام مواجه شدن با مقادير مختلف گلوکز، ترشح انسولين را تنظيم کنند چون ترشح بيش از حد انسولين همانند كمبود آن می‌تواند برای بيمار بسيار خطرناک بوده و حتی موجب مرگ شود. برای توليد سلول‌هايی همانند سلول‌های انسولين‌ساز، سلول‌های قلبی و يا سلول‌های كبدی بهترين منبع سلول‌های بنيادی جنينی است که برای تهیه آن لازم است كه يک جنين توليد شده در آزمايشگاه  قبل از لانه‌گزينی در رحم تخريب شود كه بحث‌های اخلاقی بسيار زيادی را به همراه دارد . از طرفی همواره سلول‌های توليد شده از منشا سلول‌های بنيادی جنينی برای بيماران دريافت كننده، مشكلات ايمنی را به همراه دارد. به این خاطر دانشمندان بر آن شدند تا سلول‌های شبيه سلول‌های بنيادی جنينی توليد نمايند كه به جای تخريب جنين، اين بار سلول‌ها با ايجاد تغييرات ژنتيكی از سلول‌های  پوست افراد بالغ توليد می شد. اين سلول‌ها كه به سلول‌های پرتوان القايی معروف هستند اميدهای تازه ای را در درمان بيماری های صعب‌العلاج از جمله ديابت ايجاد نموده است. در اين روش نمونه ای كوچک از پوست بيمار گرفته می شود و سلول‌های آن جدا می‌شود و پس از آن چهار ژن موثر در توليد سلول‌های بنيادی جنينی به اين سلول‌ها وارد می‌شود تا آنها را به سلول‌های شبيه سلول‌های بنيادی جنينی تبديل کند.
 
دیابت و تشخیص آن
 
دیابت ( Diabetes) یک اختلال مزمن متابولیک یا سوخت و سازی در بدن است که سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل قندها کاهش می‌یابد و علت این بیماری مزمن ، كاهش و یا عدم ترشح هورمون انسولین از غده پانكراس است که در نتیجه آن سوخت و ساز قند در بدن مختل می‌شود و قند خون از حد طبیعی خود بالاتر می‌رود، و در نهایت علایم شاخص دیابت به صورت پرخوری، پرنوشی ، پرادراری، کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد،خستگی و تاری دید ظاهر می‌شود و علاوه بر ایجاد این علایم حاد، در درازمدت باعث آسیب رساندن به تقریبا هر عضو حیاتی بدن از جمله قلب، مغز، چشم، کلیه‌ها و ... می‌شود. در افراد سالم نزديک به يک ميليون سلول كارآمد انسولين‌ساز وجود دارد كه در مجموع هزار سلول بتا را تشكيل می‌دهند و در جريان بيماری ديابت نوع يک اين جزاير سلولی آسيب ديده و از بين می‌روند.
 
دیابت به دو نوع تقسیم می شود
 
دیابت به دو نوع تقسیم می شود. در دیابت نوع یک نوعی بیماری خودایمنی است که تخریب نابجای سلول‌های مولد انسولین بوسیله دستگاه ایمنی بدن رخ می‌دهد. علت این بیماری که معمولا افراد را در سنین نوجوانی درگیر می‌کند، دقیقا مشخص نیست و درمانی هم برای آن وجود ندارد. این بیماران از همان ابتدا با تزریق انسولین خارجی کمبود این هورمون را در بدن رفع کنند و قند خود را در حالت عادی نگه دارند.
 
دیابت نوع دو یا دیابت بزرگسالان، معمولا در میانسالی بروز می‌کند و  زمینه ارثی دارد ولوزالمعده مبتلایان به این نوع دیابت انسولین تولید می‌کند، اما این مقدار آنقدر کافی نیست که سطح قند خون یا گلوکز را در حد عادی حفظ کند. این نوع دیابت نیز درمان ندارد و بیماران مبتلا تحت درمان با قرص‌های خوراکی پایین‌آورنده قند خون قرار می‌گیرند . برای کنترل و جلوگیری از این بیماری باید رژیم غذایی سالم داشت و به مقدار کافی ورزش کرد و وزن خود را متعادل نگه داشت. دیابت نوع 2 بسیار شایع ‌تر از دیابت نوع یک است به طوری که 90 تا 95 درصد بیماران به نوع 2  دیابت مبتلا هستند.
 
رژیم غذایی افراد دیابتی
 
بسیاری از افرادی که بعد از سن ۴۰ سالگی دچار دیابت می‌شوند با رعایت یک رژیم غذایی مشتمل بر مصرف سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و ماهی و محدود کردن فرآورده‌های شیرین و کربوهیدرات ها می‌توانند حال خود را بهبود بخشند. بسیاری از کسانی که دچار دیابت شده‌اند انسولین مصرف می‌کنند آنها توانایی کافی برای پاسخ دادن به انسولین را ندارند و این امر به علت وزن بالا و مصرف زیاد قندهای تصفیه شده از سوی آنهاست. اولین دستور برای برطرف کردن این حالت استفاده از غلات و دانه‌های کامل است. این امر با کمک به احساس سیری و خوردن کمتر باعث محدود کردن دریافت مهم‌ترین منبع دریافت چربی‌ها خواهد شد. برپایه پژوهش‌هایی که در اروپا انجام گرفته‌است نشان داده شده که دریافت مقادیر بسیار زیاد پروتئین به کلیه‌های یک فرد دیابتی آسیب وارد می‌کند بنابراین دیابتی‌ها باید از مقادیر کمتر گوشت و ماکیان و تخم مرغ استفاده نمایند. همچنین تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کربوهیدرات‌های تصفیه شده میزان نیاز به انسولین را افزایش و چربی‌های غیر اشباع تک‌پیوندی و چندپیوندی موجود در سبزیجات و چربی‌های امگا-۳ موجود در روغن ماهی و همچنین استفاده از آرد کامل و دانه‌های کامل بجای آرد تصفیه شده نیاز به انسولین را کاهش می‌دهد. سطح بالای قند خون بعد از صرف غذا موجب می‌شود که قندها به یاخته‌ها چسبیده و تبدیل به ماده‌ای سمی (برای یاخته‌ها) بنام سوربیتول شوند که این ماده به اعصاب و کلیه و رگ‌ها و قلب آسیب خواهد رساند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه