تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 دی 1402
ارتباط میان زمان بستن بندناف و حفظ بقا در نوزادان نارس
یادداشت

  ارتباط میان زمان بستن بندناف و حفظ بقا در نوزادان نارس

محققان به تازگی اعلام کردند که تأخیر در بستن بندناف می‌تواند جان نوزادان نارس را نجات دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بستن بندناف با تاخیر می‌تواند بقای نوزادان نارس (قبل از هفته 37 بارداری) را بهبود بخشد، اما مدت زمان بهینه تعویق همچنان نامشخص است. ما یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز شبکه داده‌های فردی شرکت‌کنندگان را با هدف مقایسه اثربخشی استراتژی‌های بستن بندناف با زمان‌های مختلف برای نوزادان نارس انجام دادیم. زیرا انتظار دو دقیقه یا بیشتر برای بستن بندناف نوزاد نارس بلافاصله پس از تولد می‌تواند به کاهش خطر مرگ کمک کند، در مقایسه با بستن فوری بندناف یا انتظار کوتاه‌تر قبل از انجام این کار. تاخیر در بستن می‌تواند خطر مرگ کودک را تا بیش از نیمی نسبت به بستن فوری کاهش دهد. یافته‌های جدید که امروز در دو مقاله در The Lancet منتشر شد، داده‌های کارآزمایی بالینی و نتایج هزاران نوزاد نارس را که بستن بند نافشان را به تاخیر انداخته بودند، در مقایسه با نوزادانی که بند نافشان بلافاصله پس از تولد بسته شده بود، بررسی کرد.

تأخیر در بستن بندناف

در سراسر جهان، تقریباً 13 میلیون نوزاد در هر سال نارس به دنیا می‌آیند و متأسفانه نزدیک به 1 میلیون نوزاد در مدت کوتاهی پس از تولد می‌میرند. یافته‌های جدید ما بهترین شواهد تا به امروز است که انتظار برای بستن بندناف می‌تواند به نجات جان برخی از نوزادان نارس کمک کند. زیرا تأخیر در بستن بندناف باعث می‌شود خون از جفت به جنین جریان یابد و باعث شود که ریه‌های کودک پر از هوا شود. تصور می‌شود که این موضوع به تسهیل انتقال تنفس در نوزاد کمک کند. زیرا نوزادان نارس در سنین اولیه کودکی بیشتر در معرض خطر پیامدهای نامطلوب قرار دارند.

توصیههای متفاوت در دستورالعمل‌های ملی و بین المللی

 دکتر آنا لنه سیدلر، نویسنده اول، مرکز آزمایشات بالینی NHMRC، دانشگاه سیدنی  گفت: ما در حال حاضر با توسعه دهندگان راهنماهای بین المللی کار می‌کنیم تا مطمئن شویم این نتایج در دستورالعمل‌های به روز شده و عملکرد بالینی در آینده نزدیک منعکس می‌شود." بستن بندناف با تأخیر در حال حاضر برای نوزادانی که در این ماه متولد می‌شوند، توصیه می‌شود. با این حال، در حالی که تحقیقات قبلی، از جمله کارآزمایی‌های انجام شده توسط دانشگاه سیدنی، مزایای بالقوه این عمل را برای نوزادان نارس نشان داد، ولی بهترین عملکرد برای این گروه آسیب‌پذیر نامشخص باقی ماند. تا همین اواخر، پزشکان عموماً بندناف نوزادان نارس را فورا قطع می‌کردند تا مراقبت‌های پزشکی فوری انجام شود. این عدم قطعیت‌ها منجر به ارائه توصیه‌های متفاوتی در دستورالعمل‌های ملی و بین المللی شده است. به عنوان مثال، برای نوزادان نارس که در بدو تولد نیازی به احیاء ندارند، کمیته احیای استرالیا و نیوزلند (ANZCOR) پیشنهاد می‌کند که بستن بند ناف حداقل 30 ثانیه به تعویق بیفتد. سازمان بهداشت جهانی و موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی بریتانیا (NICE) بستن بندناف با تأخیر (نه زودتر از 1 دقیقه پس از تولد) را برای بهبود سلامت مادر و نوزاد و نتایج تغذیه توصیه می‌کنند. ولی برای نوزادان نارس که نیاز به احیا دارند، WHO بستن فوری را توصیه می‌کند، در حالی که ANZCOR به دلیل شواهد ناکافی توصیه ای نمی‌کند.

بزرگترین مجموعه داده بستن بند ناف با تاخیر تا به امروز

این مطالعات نتیجه یک تلاش گسترده جهانی (همکاری iCOMP) در میان بیش از 100 محقق بین المللی در زمینه مدیریت بند ناف بود که داده‌های اصلی خود را برای تجزیه و تحلیل با دکتر سیدلر و تیم او به اشتراک گذاشتند، از جمله آزمایش بزرگ APTS که از دانشگاه سیدنی خارج شد. این یکی از بزرگترین پایگاه‌های داده در این زمینه تحقیقاتی را با بیش از 60 مطالعه و شامل بیش از 9000 نوزاد ایجاد کرد. اولین مقاله با استفاده از داده‌های 3292 نوزاد در 20 مطالعه نشان داد که بستن بند ناف با تأخیر 30 ثانیه یا بیشتر پس از تولد، احتمالاً خطر مرگ در نوزادان نارس را تا یک سوم در مقایسه با آنهایی که بند ناف آنها بلافاصله پس از تولد بسته شده است، کاهش می‌دهد.  در زیرگروهی از نوزادان نارس که در آن نوزادان قبل از هفته 32 بارداری به دنیا آمده بودند، 44.9 درصد از نوزادان با بستن بند ناف فوری پس از تولد دچار هیپوترمی شدند، در مقایسه با 51.2 درصد از نوزادان با بستن بند ناف با تاخیر. میانگین اختلاف دما بین گروه بستن معوق و گروه بستن فوری -0.13 درجه سانتی گراد بود.

مراقبت ویژه‌ هنگام به تعویق انداختن بستن بند ناف

"یافته‌های ما نشان می‌دهد که هنگام به تعویق انداختن بستن بند ناف باید مراقبت ویژه‌ای برای گرم نگه داشتن نوزادان نارس انجام شود. این کار را می‌توان با خشک کردن و پیچاندن نوزاد با بند ناف سالم و سپس قرار دادن نوزاد خشک مستقیماً روی سینه برهنه مادر انجام داد. پروفسور لیزا آسکی، نویسنده ارشد این مطالعه از مرکز کارآزمایی‌های بالینی NHMRC می‌گوید: یک پتو یا استفاده از چرخ دستی‌های گرم‌کننده کنار تخت لازم است.

داده‌ها و یافته‌های مقاله دوم

مقاله دوم داده‌های 47 کارآزمایی بالینی را که شامل 6094 نوزاد بود، تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که انتظار حداقل دو دقیقه قبل از بستن بند ناف نوزاد نارس ممکن است خطر مرگ را در مقایسه با زمان کمتر برای بستن بند ناف کاهش دهد. در مقایسه زمان‌های مختلف، انتظار دو یا چند دقیقه برای بستن بند ناف به احتمال 91 درصد بهترین درمان برای جلوگیری از مرگ بلافاصله پس از تولد است. بستن فوری احتمال بسیار کم (<1%) بهترین درمان برای پیشگیری از مرگ را داشت. دکتر سول لیبسمن، آمارگیر ارشد این مطالعه و محقق در این مطالعه، می‌گوید: «تا همین اواخر، بستن بند ناف بلافاصله پس از تولد برای نوزادان نارس انجام می‌شد تا بتوان آنها را خشک کرد، بسته بندی کرد و در صورت لزوم به راحتی احیا کرد.» ولی "مطالعه ما نشان می‌دهد که دیگر دلیلی برای بستن بند ناف فوری وجود ندارد و در عوض، شواهد موجود نشان می‌دهد که به تعویق انداختن بستن بند ناف برای حداقل دو دقیقه احتمالا بهترین استراتژی مدیریتی برای کاهش خطر مرگ نوزادان نارس در مدت کوتاهی پس از تولد است." "

چگونگی ارائه بهترین مراقبت‌های فوری

با این حال، محققان موقعیت‌هایی را برجسته می‌کنند که تحقیقات بیشتری در مورد بستن بند ناف مورد نیاز است. این شامل مواردی می‌شود که نوزادانی وجود داشته باشند که نیاز به احیای فوری دارند، مگر اینکه بیمارستان بتواند کمک تنفس اولیه ایمن را با بند ناف دست نخورده یا در یک محیط کم درآمد با منابع پزشکی محدود ارائه دهد. ما به تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی ارائه بهترین مراقبت‌های فوری به بیمارترین نوزادان نارس در حالی که بند ناف سالم است نیاز داریم. دکتر سیدلر می‌گوید: آموزش و تجهیزات مناسب، همراه با رویکرد تیمی کامل شامل ماماها، پزشکان و والدین، می‌توان با موفقیت بستن بند ناف را به تعویق انداخت و در عین حال اطمینان یافت که کودک گرم است، نفس می‌کشد و از او مراقبت می‌شود.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه