تاریخ انتشار: یکشنبه 24 دی 1402
miRNA های شیر مادر
یادداشت

  miRNA های شیر مادر

طراحی یک فرمول جدید از شیر مادر با اطلاعات حاصل از miRNA ها می‌تواند در رشد و سلامتی نوزاد نقش موثری ایفا کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، miRNAهای درون‌زای شیر مادر، محصولات بیش از 1000 ژن غیر کدکننده پروتئین هستند که باعث ایجاد مولکول‌های تنظیم‌کننده کوچک بالغ از 19 تا 25 نوکلئوتید می‌شوند. آن‌ها در کمپلکس‌های ماکرومولکولی گنجانده شده‌اند، روی پروتئین‌های Argonaute بارگذاری می‌شوند، در اگزوزوم‌ها و کمپلکس‌های لیپیدی جدا می‌شوند، یا در سلول‌های لایه‌برداری شده با منشاء اپیتلیال، اندوتلیال یا ایمنی وجود دارند. بیان آن‌ها به مرحله شیردهی بستگی دارد. با این حال، تشخیص آن‌ها به پیشرفت در توالی یابی RNA و ارزیابی مجدد تعریف RNA های کوچک بستگی دارد. برخی از miRNAهای گیاهان در شیر مادر شناسایی می‌شوند و امکان تحریک سلول‌های ایمنی را از مخزن آلرژی باز می‌کنند. هر miRNA دارای یک توالی بذر است که mRNA ها، پروموترهای ژن یا RNA های طولانی غیر کد کننده را هدف قرار می‌دهد. فعالیت آن‌ها به فراهمی زیستی آن‌ها بستگی دارد. دوزهای کارآمد miRNA ها تقریباً 100 مولکول در سیتوپلاسم سلول‌های هدف از آزمایش‌های in vitro و in vivo تخمین زده می‌شود. هر miRNA در شبکه‌های تحریک / مهار / جداسازی گنجانده شده است و باعث بیان فنوتیپ‌های سلولی می‌شود. سه نوع استرس اعمال شده در دوران شیردهی برای دستکاری عرضه miRNA با استفاده از فرزندان جوندگان مورد بررسی قرار گرفت: یک مادر رضاعی، یک رژیم غذایی بخصوص، و از شیر گرفتن زودهنگام. این بررسی، miRNAهای بالغ اصلی توصیف‌شده از گروه‌های مادران فعلی و فراهمی زیستی آن‌ها در مدل‌های تجربی و همچنین مطالعاتی را ارائه می‌کند که پتانسیل خانواده‌های miR-26 یا miR-320 را برای تغییر فنوتیپ‌های فرزندان ارزیابی می‌کنند.


محتوای RNA و تنوع miRNA بالغ
ترکیب miRNA شیر مادر با توالی یابی RNA که با کیت‌های طراحی شده با مرحله استخراج RNA یا بدون طراحی گردید، بررسی شده است. q-PCR برای اکتشاف خاص miRNA های شناخته شده و مطالعات تایید، با نرمال سازی توسط ژن‌های درون زا مرجع مانند miRNA ها یا با اسپک کردن نمونه‌ها با miRNA های بیگانه مانند cel-lin4-5p استفاده می‌شود. در عمل بالینی، شیر مادر به عنوان یک نمونه غیر تهاجمی در دسترس در بخش‌های زایمان یا جمع آوری در خانه در مقیاس جهانی طبقه بندی می‌شود. پارامترهای اصلی که هنگام طراحی یک برنامه بالینی باید در نظر گرفت عبارتند از زایمان مادر (ترم یا نارس)، ظرفیت غدد پستانی برای تحویل غذا (تفاوت بین سینه‌ها، تغییرات ترکیبی در طول شیردهی بین شیر جلو، میانی و عقب و ریتم شبانه روزی تولید).


فراهمی زیستی miRNA های بالغ در دستگاه گوارش
نقص انتقال دهنده تداخل RNA سیستمیک (sidt1) گیرنده اصلی miRNA های رژیمی و خوراکی در سیستم گوارش است، که نشان می‌دهد miRNA های موجود در شیر مادر می‌توانند به فرزندان منتقل شوند. با این حال، miR-375-3p نمی‌تواند از دستگاه گوارش موش‌ها عبور کند. حتی زمانی که از شیر مادر یک موش مهندسی شده برای تولید مقدار زیادی miR-30b استفاده می‌شود، نمایش بارگذاری پلاسما غیرممکن بود. در نتیجه، فراهمی زیستی miRNA به محافظت از این مولکول‌ها از محیط مولکولی بستگی دارد. این ظرفیت مولکول‌های miRNA را برای رسیدن به سلول‌های هدف با غلظت کافی برای ایجاد یک پاسخ بیولوژیکی تعیین می‌کند، مرحله‌ای حیاتی در مایعات گوارشی پر از RNase. داده‌های آزمایشگاهی در کشت‌های سلولی نشان داده‌اند که نسبت 100 مولکول miRNA که به سیتوپلاسم سلول هدف تحویل داده می‌شود، پاسخ فیزیولوژیکی قابل اندازه‌گیری را تحریک می‌کند. در داخل بدن، پس از یک تخمین تقریبی از کل سلول‌های مخاط معده موش صحرایی برای انطباق با غلظت miR-320-3p یا miR-375-3p، محققان توانستند تأیید کنند که این نسبت می‌تواند در گاواژ خوراکی استفاده شود. شیر سرشار از اگزوزوم است که می‌تواند به عنوان محموله طبیعی برای miRNA ها عمل کند. با این حال، این مولکول‌ها اغلب به طور گسترده در تمام بخش‌های شیر وجود دارند. بنابراین، miRNA های نشاندار شده با فلورسنت مانند miR-375-3p باید در اگزوزوم ترانسفکشن شوند تا تجمعات در کبد، طحال و مغز پس از مکیدن یا گاواژهای دهانی نشان داده شود. نمایشی با استفاده از موش‌ها و ترانسفکشن اگزوزوم‌های گاو با miRNA فلورسنت تجویز شده به موش انجام شد.


پتانسیل miRNA ها برای درمان
حاملگی و شیردهی یک پنجره منحصر به فرد از فرصت برای مکمل کردن نوزادان برای به حداقل رساندن اثرات منفی برنامه‌ریزی تغذیه اولیه، از جمله چاقی است. در اوایل زندگی پس از زایمان، تجربیات استرس زا می‌تواند منجر به برنامه ریزی طولانی مدت با پیامدهای مضر بر سلامت بزرگسالان شود. استفاده از رویکردهای پیشگیرانه و درمانی در طول فرصت‌های خاص مانند بستری شدن در بخش‌های مراقبت ویژه، نویدبخش بهبود سلامت آینده نسل‌های بعدی است. به عنوان مثال، اگر الگوهای اپی ژنتیکی که توسط مواجهه با استرس مختل شده‌اند را بتوان از طریق مداخلات درمانی هدفمند اپی ژنومی اصلاح کرد، می‌توان مشخصات مختل شده بیان ژن را اصلاح کرد تا از آسیب شناسی‌های مزمن ناشی از استرس جلوگیری شود. بهبود سلامت و طول عمر انسان سه نوع استرس اعمال شده در دوران شیردهی برای دستکاری عرضه miRNA با استفاده از فرزندان جوندگان مورد بررسی قرار گرفته است. تأثیر یک مادر رضاعی در مدلی که از موش‌های a/a و Avy/a با پس‌زمینه C57Bl6J استفاده می‌کرد، پیامدهای نسل اول و دوم و پارامترهای بقا را به عنوان نقاط پایانی و همچنین متابولیسم تخمک بررسی کرد. سایر مطالعات مورد بحث در اینجا به نسل اول محدود می‌شود. یک رژیم غذایی بخصوص که توسط مادران شیرده مصرف می‌شود، سطح miR-26a-3p را کاهش می‌دهد. به همین ترتیب، اثرات خوراکی miR-320-3p داده شده به موش‌های که زود از شیر گرفته شده بودند بر بیان polr3d در اپیتلیوم گوارشی یا سلول‌های مغزی در دراز مدت مورد بررسی قرار گرفت.
مفهوم ریشه‌های رشدی سلامت و بیماری (DOHaD) یک دوره بحرانی رشد را در طول 1000 روز اول زندگی، از جمله دوره از لقاح تا پایان سال دوم زندگی، برجسته می‌کند. آن دوره احتمالاً فعال‌ترین دوره برای تنظیم اپی ژنتیکی، به‌ویژه برای چاپ DNA است. شواهد زیادی از این نظریه حمایت می‌کنند که تغذیه اولیه بر برنامه‌ریزی اپی ژنتیکی تأثیر می‌گذارد، که در درازمدت باعث ایجاد بیماری در بزرگسالان می‌شود.
RNA ها می‌توانند با DNA ها، RNA ها و پروتئین‌ها تعامل داشته باشند، از طرف دیگر شبکه‌های بیوشیمیایی را در یک سلول ایجاد کنند یا انواع سلول‌های متعدد را به هم متصل کنند. مطالعات اعتبار سنجی گسترده‌ای برای ارزیابی اثرات جانبی داروهای مبتنی بر RNA و همچنین ارزیابی مجدد فشار انتخابی بر دستگاه تنظیم ژنوم به عنوان توصیف دقیق شبکه RNA درون زا (ce-RNA) رقیب مبتنی بر ایمنی مورد نیاز است. تنظیم سلولی با این حال، فرضیه ce-RNA توسط کار روی miR-122 به چالش کشیده شده است، که نشان می‌دهد راه حل‌هایی برای ریشه کن کردن آسیب شناسی های شدید تحت این فرضیه بعید است. با این وجود، با برنامه ریزی مجدد وراثت پذیری در موش، امکان هیجان انگیزی برای پیشگیری از بیماری‌های چشمی در نسل بعدی وجود دارد. بنابراین، استرس هیپوکسیک شبکیه می‌تواند فرزندان را برای پاسخ مفید به چنین درمان‌هایی آماده کند.
طراحی یک فرمول شیر جدید با در نظر گرفتن اپی ژنتیک کودک اجازه می‌دهد تا دیدگاه‌های مولکولی و کلی اپی ژنتیک را متحد کند. RNAهای کوچک رمزگذاری‌شده (microRNA، pi-RNA، و غیره) با تأثیرگذاری بر بیان‌های مختلف mRNA و همچنین در وراثت اپی ژنتیکی فرانسلی، نقش مهمی در رشد جنین ایفا می‌کنند. از آنجایی که دودمان مادری و پدری بر تغییرات اپی ژنتیکی در فرزندان تأثیر می‌گذارد، طراحی یک فرمول شیر بهینه می‌تواند برای تحقیقات آینده چالش برانگیز باشد.
پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه