تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 دی 1402
ملاتونین در اختلالات رشد عصبی
یادداشت

  ملاتونین در اختلالات رشد عصبی

نتایج حاصل از مطالعات گذشته حاکی از نقش مستقیم ملاتونین بر اختلالات عصبی و رشدی دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، روابط بین ملاتونین و اختلالات رشد عصبی همواره چالش برانگیز بوده است. ابتدا، خواص آنتی اکسیدانی ملاتونین و اثرات فیزیولوژیکی آن برای درک بهتر نقش ملاتونین در رشد عصبی معمولی و غیر معمول در نظر گرفته می‌شود. سپس، چندین اختلال عصبی رشدی که در دوران شیرخوارگی رخ می‌دهد، مانند اختلال طیف اوتیسم یا اختلالات نوروژنتیک مرتبط با اوتیسم (از جمله سندرم اسمیت-مجنیس، سندرم آنجلمن، سندرم رت، اسکلروز توبروس، یا سندرم ویلیامز-بورن) و اختلالات عصبی رشدی مانند اختلالات عصبی رشدی که بعداً در بزرگسالی رخ می‌دهند. اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی، با توجه به اختلال در تولید ملاتونین و ریتم شبانه روزی، به ویژه، ریتم خواب و بیداری که مورد بحث جاری هستند. 


ملاتونین و توسعه عصبی معمولی
از ابتدای روند طبیعی بارداری، ترشح ملاتونین با کیفیت تخمک و دوره زایمان درگیر است. غلظت شبانه بعد از هفته 24 بارداری شروع به افزایش می‌کند و در هفته 32 به سطوح قابل توجهی بالاتر می‌رسد. گیرنده‌های ملاتونین از مراحل اولیه در جنین و جنین گسترده هستند. شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد این هورمون عصبی در محافظت عصبی جنین نقش دارد، زیرا الگوهای خواب طبیعی حتی در این مرحله نیز در رشد عصبی انسان نقش دارند. قابل توجه است که ملاتونین عامل تنظیم کننده الگوهای خواب جنین در اواخر بارداری است. محققان شواهد محکمی یافتند که ملاتونین تأثیر مثبتی بر نتیجه حاملگی در خطر دارد. غلظت ملاتونین به تدریج در خون مادر در دوران بارداری افزایش می‌یابد و در ترم به حداکثر می‌رسد. محققان همچنین ملاتونین را در مایع آمنیوتیک پیدا کرده‌اند.


خواص آنتی اکسیدانی و اثرات فیزیولوژیکی
اثر آنتی اکسیدانی ملاتونین درگیر در اثرات قلبی عروقی، ایمنی، گوارشی، انکوستاتیک و محافظت از مغز ملاتونین در این بخش ارائه شده است. اثرات محافظتی ملاتونین تاکنون مورد ارزیابی زیادی قرار گرفته است. ملاتونین علاوه بر سایر فرآیندهای فیزیولوژیکی مانند سم زدایی رادیکال‌های آزاد و اثرات آنتی اکسیدانی از طریق گیرنده‌های MT3، فشار خون و عملکرد خودکار قلبی عروقی و ایمنی را تنظیم می‌کند و از مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.


ملاتونین و رشد عصبی غیر معمول
ایجاد و حفظ چندین ریتم شبانه روزی، مانند ریتمی که در ترشح ملاتونین و ریتم خواب-بیداری دخالت دارد، به تعامل نور درک شده توسط شبکیه و هسته فوق کیاسماتیک بستگی دارد. برخی از موقعیت‌های استرس‌زا و آسیب‌زا که توسط زنان باردار تجربه می‌شوند، تولید ملاتونین مادر را کاهش می‌دهند و این می‌تواند بر ریتم‌های داخلی و رشد جنین پس از زایمان تأثیر بگذارد. ناهنجاری‌های مغزی مانند کاهش حجم هیپوکامپ می‌تواند در اوایل دوران کودکی یا قبل از تولد به دلیل تأثیر استرس در این ناحیه مغز رخ دهد.


ملاتونین و اختلالات رشد عصبی
اختلالات عصبی رشدی شامل ناتوانی ذهنی، اختلال طیف اوتیسم (ASD) یا اختلالات نوروژنتیک مرتبط با ASD، و همچنین اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی است که در اواخر زندگی رخ می‌دهد، زیرا این دو وضعیت آخر بیشتر و بیشتر به عنوان اختلالات رشد عصبی در نظر گرفته می‌شوند. همانطور که در بیمارانی که کمبود کلی تولید ملاتونین را نشان می‌دهند، می‌توان این اختلالات مختلف را در یک پیوستار عصبی رشدی و همراهی قابل‌توجهی مشاهده کرد. شیوع بالایی از تغییر ریتم شبانه روزی، از جمله ریتم خواب و بیداری، در افراد مبتلا به این اختلالات عصبی رشدی مشاهده شد، که با توجه به نقش ملاتونین در ریتم خواب و بیداری، همگام سازی، علاقه به تمرکز بر متابولیسم ملاتونین در این اختلالات ریتم شبانه روزی و رشد عصبی را تقویت کرد. 


رابطه ملاتونین و اختلالات رشد عصبی در دوران نوزادی
تولید ملاتونین و ریتم‌های شبانه روزی به طور مداوم با اختلالات روانی که در دوران نوزادی اولیه رخ می‌دهد مرتبط است. اختلالات اولیه عصبی رشدی، مانند اختلال طیف اوتیسم (ASD)، با اختلال در تنظیم چرخه‌های شبانه روزی، به ویژه چرخه شبانه روزی تولید ملاتونین مرتبط است. قابل توجه است که تغییرات در ریتم شبانه روزی خواب و بیداری اغلب در این اختلالات عصبی رشدی با ناهنجاری در ترشح ملاتونین مشاهده می‌شود.


ارتباط ملاتونین با اختلالات روانی در اوایل بزرگسالی
دانشمندان علوم اعصاب در حال تلاش برای درک اسکیزوفرنی از طریق یک رویکرد جدید شامل بلوغ رشد عصبی هستند. شروع اسکیزوفرنی معمولا در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی رخ می‌دهد، اما ممکن است با آسیب پذیری در دوران نوزادی مرتبط باشد. مطالعات بر روی افراد مبتلا به اولین دوره اسکیزوفرنی کاهش حجم ماده خاکستری را برای اکثر مناطق مغز و ناحیه مخچه مورد بررسی گزارش کردند. این حجم کاهش یافته ماده خاکستری می‌تواند حتی کوچکتر شود و در موارد مزمن به سایر مناطق اطراف گسترش یابد. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی از تغییرات در ریزساختار مغز، فیزیولوژی و اتصال سیستم‌های انتقال دهنده عصبی با عملکرد گسترده رنج می‌برند که منجر به علائم عاطفی، شناختی و روان پریشی می‌شود. اسکیزوفرنی منجر به اختلالات عمده‌ای در مورد عملکردهای شناختی پیچیده تر، به اصطلاح عملکردهای شناختی مرتبه بالاتر مانند، به عنوان مثال، حافظه اپیزودیک کلامی یا عملکرد اجرایی می‌شود.


رویکرد فرانوزووگرافی در مورد نقش ملاتونین در اختلالات رشد عصبی
ایجاد ارتباط بین اختلالات رشد عصبی و غده صنوبری از زمان کشف ملاتونین در دهه 1950 مهم تر شد[. اولاً، اختلالات در ترشح ملاتونین با کاهش قابل توجهی در کارایی خواب، به ویژه در افراد مسن با تداوم در سنین مختلف مرتبط است. دوم، به نظر می‌رسد ملاتونین نقش محافظتی در اختلالات عصبی رشدی با تأثیرات بر پلاستیسیته اولیه سیناپسی و سطوح انتقال دهنده‌های عصبی دارد. همانطور که قبلاً اشاره شد، چرخه‌های شبانه روزی بر بدن ما تأثیر می‌گذارد و زمان و ریتم فرآیندهای مختلف فیزیولوژیکی و رفتاری را شکل می‌دهد. کودکانی که فقدان یا تغییر ریتم شبانه روزی دارند ممکن است در سازگاری با تغییرات محیط داخلی یا خارجی خود دچار مشکل شوند.
نوزوگرافی روانپزشکی پیوندهای احتمالی بین پاتوژنز اختلالات رشد عصبی و ریتم شبانه روزی تغییر یافته را نشان می‌دهد. ریتم‌های شبانه‌روزی تغییر یافته ممکن است در ایجاد این اختلالات عصبی مشارکت داشته باشند، اما همچنین می‌توانند علائم روانی آسیب‌شناختی مرتبط با این طیف از شرایط را ایجاد کرده و بدتر کنند. تولید ملاتونین در نتیجه نقش قابل توجهی در اختلالات خواب و اختلالات شناختی و ارتباط اجتماعی ایفا می‌کند. اختلالات رشد عصبی می‌توانند از تجویز درمانی ملاتونین و مداخلات رفتاری رشدی که بر هماهنگ سازی ریتم تمرکز دارند، سود زیادی ببرند. ملاتونین با اثربخشی درمانی به دلیل اثرات همگام‌سازی مجدد آن برای درمان اختلال ریتم دویدن آزاد و سندرم فاز تاخیری، در میان سایر اختلالات ریتم شبانه‌روزی مورد استفاده قرار گرفته است. اختلالات شبانه روزی یک عارضه رایج برای اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی است، همانطور که برای سایر اختلالات خلقی نیز وجود دارد، اما ماهیت روابط بین ملاتونین، ریتم‌های شبانه روزی و آسیب شناسی روانی امروزه هنوز به خوبی درک نشده است. تحقیقات بیشتر برای تعیین بهتر مکانیسم‌های زیربنایی اثرات تولید غیرطبیعی ملاتونین و ریتم‌های شبانه روزی تغییر یافته بر پاتوژنز و بیان رفتاری اختلالات عصبی رشدی مانند اختلال طیف اوتیسم یا اختلالات نوروژنتیک مرتبط با اوتیسم، اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی ضروری است. در نهایت، با توجه به نقش محافظت کننده عصبی و نوروتروفیک ملاتونین، درک روابط بین پاتوفیزیولوژی ملاتونی یک مسئله اساسی است.
پایان مطلب/.

]
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه