تاریخ انتشار: شنبه 18 آذر 1402
درمان دژنراسیون ماکولا با نانوداروهای فعال کننده نور
یادداشت

  درمان دژنراسیون ماکولا با نانوداروهای فعال کننده نور

محققان نانوداروهای فعال کننده نور را برای درمان دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن توسعه دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، درمان فوتودینامیک (PDT) یک راه حل بالینی با استفاده از حساس کننده‌های نور غیر سمی فعال شده توسط طول موج‌های خاص نور برای تولید گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) ارائه می‌دهد، که می‌تواند باعث آسیب و از بین بردن نئوواسکولاریزاسیون شود. در همین راستا محققان دانشکده پزشکی LKS دانشگاه هنگ کنگ (HKUMed) و همکاران مرکز چشم پزشکی Zhongshan دانشگاه سان یات سن، گوانگژو، یک نانوداروی فعال کننده نور را برای دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) توسعه داده‌اند، که از طریق تزریق داخل وریدی نانودارو و استفاده از تابش نور به چشم‌های بیمار، می‌توان درمان ترکیبی ضد رگ‌زایی و فتودینامیک را فعال کرد که یک جایگزین کم تهاجمی برای درمان AMD و سایر اختلالات چشمی که با رشد غیرطبیعی عروق خونی مشخص می‌شوند، ارائه می‌کند. این تحقیق در Advanced Science منتشر شده است.

AMD

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) به علت اصلی اختلال بینایی برگشت ناپذیر در بین سالمندان در سراسر جهان تبدیل شده است. موارد AMD، بیشتر اختلالات شدید بینایی را تشکیل می‌دهد. wAMD با توسعه پیشرونده نئوواسکولاریزاسیون مشیمیه (CNV) به فضای زیر شبکیه و آسیب همزمان شبکیه مشخص می‌شود. با توجه به نقش حیاتی سطح فاکتور رشد اندوتلیال عروقی تنظیم شده (VEGF) در رشد CNV، درمان ضد رگ زایی به عنوان خط اول درمان برای wAMD در نظر گرفته شده است. با این حال، عروق ایجاد شده توسط پری‌سیت‌های توسعه‌یافته محافظت می‌شوند و حساسیت کمتری نسبت به عوامل ضد رگ‌زایی دارند، که کارایی درمان انحصاری ضد رگ‌زایی را برای از بین بردن عروق رشد غیرطبیعی در چشم‌های wAMD محدود می‌کند. بر اساس داده‌های نظرسنجی چشم هنگ کنگ که در سال 2019 منتشر شد، شیوع زودرس AMD در افراد 70 ساله و بالاتر به 7.5 درصد در هنگ کنگ رسیده است که همین موضوع باعث شده است که بیماری  AMD دومین علت شایع اختلال بینایی و نابینایی در جمعیت بزرگسال هنگ کنگ باشد. . در حال حاضر، تزریق داخل زجاجیه ای آنتی بادی‌ها علیه فاکتور رشد اندوتلیال عروقی، خط اول درمان برای AMD مرطوب است. با این حال، این روش تهاجمی برای بیماران ناراحت کننده است و خطر عوارض جدی چشمی مانند اندوفتالمیت و جداشدگی شبکیه را به همراه دارد. بنابراین، نیاز فوری به فرمولاسیون‌های جدید بدون تزریق داخل زجاجیه‌ای وجود دارد تا امکان رساندن عوامل ضد رگ‌زایی را به داخل چشم، مانند تزریق داخل وریدی، فراهم ‌کند.

نئوواسکولاریزاسیون مشیمیه (CNV)و شیوه‌های درمانی جدید

نئوواسکولاریزاسیون مشیمیه (CNV) یک رویداد پاتولوژیک کلیدی دژنراسیون ماکولای مرطوب مرتبط با سن (wAMD) است که منجر به از دست دادن بینایی غیرقابل برگشت می‌شود. در حال حاضر، درمان ضد رگ زایی با عوامل ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) به درمان استاندارد برای wAMD تبدیل شده است، در حالی که هنوز در معرض چندین محدودیت از جمله نگرانی‌های ایمنی تجویز ماهانه داخل زجاجیه و کارایی ناکافی برای انسداد نئوواسکولار است، درمان ترکیبی با درمان فوتودینامیک (PDT) و عوامل ضد رگ زایی به عنوان یک الگوی درمانی جدید پدیدار شده است. در اینجا، یک رویکرد جدید و کمتر تهاجمی برای دستیابی به درمان ترکیبی ضد رگ زایی و فتودینامیک wAMD با تجویز داخل وریدی یک نانوسیستم فعال کننده نوری (NPs Di-DAS-VER) گزارش شده است. این نانوسیستم توسط پیش داروی حساس به گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) حساس به داساتینیب (DAS) و ورتپورفین حساس به نور (VER) خودساماندهی می‌شودروش به این صورت است که پس از تابش نور قرمز به داخل چشم‌های بیمار، انتشار داخل چشمی DAS ضد رگ زایی همراه با انسداد انتخابی رگ‌های نئو توسط ROS تولید شده توسط VER مشاهده می‌شود. نکته قابل‌توجه است که، NPs Di-DAS-VER اثر درمانی امیدوارکننده‌ای را در برابر CNV با حداقل سمیت سیستمیک نشان می‌دهد. این مطالعه با ادغام یک فرآیند فعال‌سازی نوری با درمان‌های ترکیبی در یک نانوسیستم ساده، یک درمان موثر با wAMD داخل وریدی را ممکن می‌سازد.

معرفی رویکرد فتودینامیک درمانی (PDT)

علاوه بر این، عوامل ضد رگ زایی کارایی محدودی در پسرفت نئوواسکولاریزاسیون موجود دارند. فتودینامیک درمانی (PDT) با استفاده از حساس کننده‌های نور غیر سمی فعال شده توسط طول موج‌های خاص نور برای تولید گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) که می‌تواند باعث آسیب و از بین بردن نئوواسکولاریزاسیون شود، یک راه حل بالینی ارائه می‌دهد. PDT  به طور گسترده برای درمان واسکولوپاتی مشیمیه پلیپوئیدال، یک زیرگروه رایج AMD مرطوب در آسیا استفاده می‌شود. بنابراین، ترکیب درمان ضد رگ زایی با PDT ممکن است رویکرد مؤثرتری برای درمان AMD مرطوب ارائه دهد، بنابراین همین رویکرد به کند کردن پیشرفت بیماری و بهبود نتیجه بینایی برای بیماران کمک می‌کند.

طراحی نانوسیستم جدید فعال کننده نوری

تیم تحقیقاتی یک نانوسیستم جدید پیش داروی فعال کننده نوری طراحی کردند. پس از یک بار تزریق داخل وریدی نانوذرات به یک مدل موش مشیمیه، تابش نور قرمز چشم موش، نانوذرات را برای تولید ROS فعال کرد، که همین سیستم نه تنها باعث رگرسیون نئوواسکولاریزاسیون غیرطبیعی می‌شود، بلکه باعث انتشار داروهای ضد رگ‌زایی نیز می‌شود. از نانوذرات برای مهار رشد عروق خونی جدید نیز استفاده می‌شود. این درمان ترکیبی اثربخشی درمانی عالی را بدون هیچ گونه عوارض جانبی سیستمیک یا چشمی قابل توجهی نشان داد.

مزایای این روش درمانی جدید

این مطالعه نشان‌دهنده اولین تلاش برای ادغام یک عامل ضد رگ‌زایی قابل فعال‌سازی نوری با یک حساس‌کننده نور در یک نانوفرمولاسیون منفرد برای درمان AMD است. این روش درمانی ساده و ایمن است، زیرا اثر درمانی عامل ضد رگ زایی و حساس کننده نور در ضایعات چشمی از طریق تزریق داخل وریدی نانوذرات و تابش نور به داخل چشم، قابل دستیابی است. این تحقیق پیشگام ممکن است راه‌های جدیدی را برای توسعه درمان‌های کم تهاجمی برای AMD و سایر اختلالات چشمی نئوواسکولار باز کند. این فرمول از عوامل درمانی تایید شده توسط FDA ایالات متحده و مواد کمکی استفاده می‌کند تا کارایی نتایج آن را برای ترجمه بالینی آینده امیدوار کند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه