تاریخ انتشار: یکشنبه 29 بهمن 1402
غذاهای تخمیری و تعدیل محور میکروبیوتا-روده-مغز
یادداشت

  غذاهای تخمیری و تعدیل محور میکروبیوتا-روده-مغز

غذاهای تخمیر شده از طریق ارتباط روده و مغز با فواید سلامت روان مرتبط هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در یک بررسی اخیر منتشر شده در مجله Neuroscience & Biobehavioral Reviews، محققان ایرلند تنوع غذاهای تخمیر شده، منابع آن‌ها و تکنیک‌های تخمیر را در حین بررسی ظرفیت آن‌ها برای تأثیرگذاری بر محور میکروبیوتا-روده-مغز بررسی کردند. علاوه بر این، آن‌ها شکاف‌ها و چالش‌های دانش را در مطالعه مزایای سلامت روان غذاهای تخمیری خاص شناسایی کردند و راه حل‌هایی را برای درک بیشتر پتانسیل درمانی آن‌ها پیشنهاد کردند.

پیش زمینه

عصب واگ و سیستم عصبی نورون‌ها سلول‌هایی هستند که در مغز و سیستم عصبی مرکزی شما یافت می‌شوند و به بدن شما می‌گویند که چگونه رفتار کند. تقریباً 100 میلیارد نورون در مغز انسان وجود دارد. جالب اینجاست که روده شما حاوی 500 میلیون نورون است که از طریق اعصاب در سیستم عصبی به مغز شما متصل هستند. عصب واگ یکی از بزرگترین اعصابی است که روده و مغز شما را به هم متصل می‌کند. سیگنال‌ها را در هر دو جهت ارسال می‌کند. به عنوان مثال، در مطالعات حیوانی، استرس سیگنال‌های ‌ارسال شده از طریق عصب واگ را مهار می‌کند و همچنین باعث مشکلات گوارشی می‌شود. به طور مشابه، یک مطالعه روی انسان نشان داد که افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یا بیماری کرون، تون واگ را کاهش داده‌اند که نشان‌دهنده کاهش عملکرد عصب واگ است. این نشان می‌دهد که عصب واگ در محور روده-مغز و نقش آن در استرس مهم است. به علاوه میکروب‌های مستعمره روده به عنوان یک واسطه حیاتی در محور میکروبیوتا-روده-مغز عمل می‌کنند و سیگنال‌های خارجی و عملکردهای ذاتی بدن را به هم متصل می‌کنند و به طور مداوم با سیستم عصبی مرکزی ارتباط برقرار می‌کنند. عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی بر میکروبیوتای روده تأثیر می‌گذارد و بر اجزای روده ای، ایمونولوژیکی و عصبی محور میکروبیوتا-روده-مغز تأثیر می‌گذارد. پیشرفت‌های اخیر پتانسیل مداخلات غذایی با هدف میکروبیوتا، مانند پروبیوتیک‌ها، پری بیوتیک‌ها و غذاهای تخمیری را برای تقویت سلامت روان با تعدیل محور روده-مغز برجسته می‌کند. غذاهای تخمیر شده در طول تاریخ برای طولانی کردن ذخیره سازی و افزایش طعم استفاده می‌شدند. آن‌ها متنوع هستند و بر اساس بسترهایی از جمله غلات، لبنیات، گوشت، ماهی، سبزیجات و حبوبات طبقه بندی می‌شوند که هر کدام تحت فرآیندهای تخمیر منحصر به فرد قرار می‌گیرند. این غذاها دارای یک جامعه میکروبی غنی هستند که تحت تأثیر نوع سوبسترا، موقعیت جغرافیایی، pH و روش‌های آماده‌سازی هستند و پروبیوتیک‌های بالقوه، پپتیدهای فعال زیستی، فیتوکمیکال‌ها و ویتامین‌ها را ارائه می‌دهند. محققان به بررسی غذاهای تخمیر شده به دلیل توانایی آن‌ها در شکل دادن به ترکیب میکروبیوتای روده، تولید متابولیت‌های مفید، و تعدیل مسیرهای اتصال روده و مغز ادامه می‌دهند و یک مسیر امیدوارکننده برای مداخلات غذایی فراهم می‌کنند. بررسی حاضر مزایای سلامت روان غذاهای تخمیر شده را بررسی می‌کند، تاثیر آن‌ها را بر محور میکروبیوتا روده-مغز بررسی می‌کند و چالش‌های موجود در مطالعات بالینی و انسانی را مورد بحث قرار می‌دهد.

غذای تخمیر شده و محور میکروبیوتا روده و مغز

غذاهای تخمیر شده از طریق تعدیل ایمنی، یکپارچگی مانع و تنظیم نورواندوکرین بر محور میکروبیوتا-روده-مغز تأثیر می‌گذارند. میکروب‌ها و متابولیت‌های غذاهای تخمیر شده با گیرنده‌ها تعامل دارند و بر پاسخ‌های ایمنی تأثیر می‌گذارند. غذاهای تخمیر شده یکپارچگی روده و سد خونی مغزی را تقویت می‌کنند که به طور بالقوه توسط متابولیت‌های میکروبی واسطه می‌شوند. آن‌ها همچنین بر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) و سطح سروتونین تأثیر می‌گذارند. مطالعات پیش بالینی و انسانی اثرات تعدیل کننده ایمنی متنوعی از غذاهای تخمیر شده را نشان می‌دهد، و نیاز به بررسی بیشتر تعاملات پیچیده آن‌ها با محور میکروبیوتا-روده-مغز-ایمنی را برجسته می‌کند. غذاهای تخمیر شده از طریق تعدیل سیستم غدد درون ریز (EES)، تأثیرگذاری بر هورمون‌های روده مانند سروتونین، نوروپپتید-Y، پپتید 1 شبه گلوکاگون (GLP-1)، گرلین و سوماتواستاتین، تأثیرات عمیقی بر محور روده-مغز دارند. این هورمون‌ها تحرک، اشتها و ترشح انسولین را تنظیم می‌کنند و بر رفتار تغذیه تاثیر می‌گذارند. غذاهای تخمیر شده، غنی از پری بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها، میکروبیوتای روده را شکل می‌دهند و تولید هورمون‌های روده، به ویژه GLP-1 را افزایش می‌دهند. با این حال، مطالعات در مورد تأثیر غذاهای تخمیر شده بر سیری بی‌نتیجه است و تغییراتی در ترشح هورمون مشاهده شده است. علاوه بر این، غذاهای تخمیر شده ممکن است سطوح گرلین و لپتین را تغییر داده و به تنظیم اشتها کمک کنند. درک این فعل و انفعالات پیچیده برای استفاده از مزایای بالقوه غذاهای تخمیر شده برای سلامتی بسیار مهم است.

چشم‌انداز پیش بالینی و بالینی

غذاهای تخمیر شده بر مسیرهای ارتباطی روده و مغز تأثیر می‌گذارد، بر پاسخ‌های ایمنی، میکروبیوتای روده، متابولیت‌های میکروبی و سیستم عصبی روده تأثیر می‌گذارد. مدل‌های پیش بالینی، از جمله مگس سرکه، گورخرماهی، موش‌ها و خوک‌ها، بهبودهای رفتاری و تغییرات میکروبیوتا را با لبنیات تخمیری، سویا، محصولات مبتنی بر قند و سایر بسترها نشان می‌دهند. مطالعات انسانی بر روی لبنیات تخمیری اثرات شناختی متفاوتی را نشان می‌دهد، در حالی که مطالعات مشاهده‌ای مصرف غذای تخمیر شده را با تغییر پروفایل روده و کاهش اضطراب مرتبط می‌داند. محصولات تخمیر شده سویا، به ویژه ایزوفلاون‌ها، ممکن است برای عملکرد شناختی در زنان مفید باشد، برخلاف ارتباط منفی مصرف توفو. یک متاآنالیز قبلی نشان می‌دهد که غذاهای تخمیر شده نویدبخش نتایج شناختی هستند.

روندها و چالش‌های آینده

استاندارد کردن غذاهای تخمیر شده توسط جوامع مختلف میکروبی تحت تأثیر عواملی مانند جغرافیا، مقیاس تولید و نوع بستر به چالش کشیده می‌شود. شرایط محیطی، مدت تخمیر، شوری، pH، رطوبت و زمان رسیدن به پیچیدگی کمک می‌کند. دستورالعمل‌های نظارتی بینش‌های محدودی را ارائه می‌دهند که به حساسیت فرهنگی نیاز دارد. تکنیک‌های  Omics به درک و بایگانی داده‌ها کمک می‌کنند، اما تنوع گسترده غذاهای تخمیر شده نیازمند کاوش بیشتر برای استانداردسازی موثر است، با توجه به پتانسیل زیست فعال و حفظ فرهنگی. راه‌اندازی مطالعات انسانی برای مداخلات غذایی تخمیر شده چالش‌هایی مانند حسابداری برای کنترل‌ها را به همراه دارد و بر نیاز به کنترل‌های تخمیر نشده در ارزیابی‌ها تاکید می‌کند.‌اندازه گیری دقیق دریافت غذای تخمیر شده به دلیل تنوع غذاهای توصیه شده مانع می‌شود و به روش‌های دقیقی مانند یادآوری 24 ساعته غذا و یادداشت‌های روزانه غذا نیاز دارد. نشانگرهای زیستی مرتبط با مصرف مواد غذایی تخمیر شده،‌ اندازه گیری دقیقی را ارائه می‌دهند و از پیشرفت‌هایی مانند رمزگذاری بارکد گیاهان برای اثر انگشت منحصر به فرد استفاده می‌کنند. استفاده از روش‌های مناسب ضبط میکروبیوم شامل انتخاب تکنیک‌های با وضوح بالا مانند متاژنومیکس شاتگان بر روی توالی‌یابی 16 S rRNA (مخفف ریبونوکلئیک اسید ریبوزومی) است.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، مطالعه حاضر تأثیر قابل توجهی از غذاهای تخمیر شده بر سلامت، استفاده از سویه‌های میکروبی متنوع، متابولیت‌ها و ترکیبات زیست فعال را برای بهینه‌سازی مزایای سلامت عصبی و روانی بررسی می‌کند. این مقاله بر نیاز به مطالعات انسانی اضافی، به ویژه با کنترل‌های تخمیر نشده، برای شناسایی و درک کامل اثرات مفید غذاهای تخمیر شده بر محور میکروبیوتا روده-مغز تاکید می‌کند. با وجود چالش‌ها، غذاهای تخمیر شده به عنوان اجزای اصلی در تکامل درمان‌های مبتنی بر میکروبیوتا برای سلامت روان ظاهر می‌شوند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه