تاریخ انتشار: جمعه 04 فروردین 1402
آیا تنقلات کشنده است؟
یادداشت

  آیا تنقلات کشنده است؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چگونه غذاهای فوق فرآوری شده منجر به پیامدهای بیماری مزمن می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، غذای فرآوری شده تنها شامل وعده‌های مایکروویوی و دیگر غذاهای آماده نمی‌شود. هر غذایی که به نحوی از شکل طبیعی خود خارج شده باشد، چه به دلایل ایمنی چه برای راحتی، غذای فرآوری شده نام می‌گیرد. این یعنی از آنچه فکرش را می‌کنید بیشتر غذای فرآوری شده می‌خورید. غذاهای فرآوری شده حتما ناسالم نیستند، اما هرچه وارد گروه فرآوری شده‌ها قرار بگیرد ممکن است حاوی نمک، قند و چربی اضافه باشد. یکی از خوبی‌های درست کردن غذای خانگی این است که می‌دانید دقیقا چه چیزهایی وارد غذا می‌شود، از جمله قند و نمک، با این حال، حتی در مواد اولیه غذاهای خانگی نیز ممکن است غذاهای فرآوری شده به کار رفته باشد. حال در یک مطالعه اخیر منتشر شده در نشریه BMJ، محققان شواهد متاآنالیز موجود در رابطه بین قرار گرفتن در معرض مواد غذایی فوق فرآوری شده و پیامدهای بیماری مزمن را بررسی کردند.

پیش زمینه

غذاهای فوق فرآوری شده، شامل کنسرو‌ها، تنقلات، نوشابه‌های گازدار، غلات شیرین و غذاهای آماده یا نیمه آماده که تحت فرآیندهای صنعتی متعددی قرار می‌گیرند و اغلب حاوی رنگ‌‌های خوراکی، امولسیفایرها، طعم دهنده‌ها و سایر افزودنی‌ها هستند. این محصولات معمولا دارای قند، چربی یا نمک زیاد هستند و ویتامین و فیبر کمی دارند. آن‌ها به طور گسترده در کشورهای با درآمد کم و متوسط مصرف می‌شوند و با فرآیندهای رفتاری، غذا خوردن و فشارهای بازاریابی مرتبط هستند. این غذاها دارای مشخصات تغذیه‌ای پایینی هستند، با سطوح بالاتر کالری، نمک، قند و چربی اشباع شده اما سطوح پایین تری از فیبر غذایی، ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها، که ممکن است به طور هم افزایی بر اختلالات التهابی مزمن تأثیر بگذارد. چندین متاآنالیز ارتباط بین غذاهای فوق فرآوری شده و پیامدهای نامطلوب سلامتی را بررسی کرده‌اند. با این حال، ارزیابی‌های جامع شواهد فعلی هنوز باید گنجانده شود. تحقیقات بیشتر می‌تواند درک ما از این روابط را بهبود بخشد و بینش‌های ارزشمندی را برای بهبود سیاست‌ها و اقدامات بهداشت عمومی‌ارائه دهد. به ویژه با توجه به بحث جهانی جاری در مورد ضرورت سیاست‌های بهداشت عمومی‌برای مبارزه با قرار گرفتن در معرض مواد غذایی فوق فرآوری شده در جمعیت عمومی قابل توجه است.

درباره مورد مطالعه

در بررسی چتر حاضر، محققان داده‌های کنونی حاصل از متاآنالیز مطالعات اپیدمیولوژیک مشاهده‌ای را بررسی کردند که ارتباط بین مصرف غذای فوق فرآوری شده و احتمال پیامدهای نامطلوب سلامتی را بررسی می‌کردند. این تیم Embase، PsycINFO، پایگاه داده‌های بررسی‌های سیستماتیک کاکرین، و پایگاه‌های داده MEDLINE و فهرست‌های مرجع آن‌ها را بین سال‌های 2009 تا ژوئن 2023 بدون محدودیت زبان جستجو کردند. این تیم از طبقه بندی شواهد از پیش تعیین شده برای ارزیابی اعتبار شواهد استفاده کرد که به عنوان کلاس I (قانع کننده)، کلاس II (داده‌های بسیار پیشنهادی)، کلاس III (نماینده)، کلاس IV (ضعیف) یا کلاس V (بدون شواهد) درجه بندی شدند. آن‌ها از رویکرد درجه بندی توصیه‌ها، ارزیابی، توسعه و ارزیابی (GRADE) برای ارزیابی کیفیت شواهد استفاده کردند. دو محقق غربالگری داده‌ها را انجام دادند و اختلافات را با اجماع حل کردند. این تیم جدیدترین مطالعه متاآنالیز را در مورد آنالیزهای چندگانه برای پیامدهای نامطلوب سلامتی یکسان، تجزیه و تحلیل برآوردهای اثر متاآنالیز شده از قرار گرفتن در معرض دوز-پاسخ و قرار گرفتن در معرض دوز-پاسخ با غذاهای فوق فرآوری شده، شامل شد. آن‌ها با بررسی مقالات پژوهشی اصلی یا درخواست مستقیم آن از نویسندگان مربوطه، اطلاعات گمشده یا نامشخصی را از مطالعات متاآنالیز به دست آوردند. اگر مغایرت وجود داشت، تیم استخراج داده‌ها از مقاله پژوهشی اصلی را در اولویت قرار داد. آن‌ها مدل‌سازی اثرات تصادفی را برای تجزیه و تحلیل تخمین‌های اثر برای هر نقطه پایانی انجام دادند، از مقادیر I2 برای ارزیابی ناهمگونی مطالعه استفاده کردند و از آزمون‌های عدم تقارن رگرسیون Egger برای ارزیابی تأثیر مطالعات کوچک استفاده کردند.

نتایج

این تیم 45 تجزیه و تحلیل داده ادغام شده متمایز را شناسایی کردند، از جمله 32 رابطه بدون دوز-پاسخ و 13 مورد از نوع بدون دوز-پاسخ (n=9,888,373). آن‌ها ناهمگونی بالا و متوسط را در هشت و 13 تجزیه و تحلیل ادغام شده منحصر به فرد یافتند. ارتباط مستقیمی‌بین قرار گرفتن در معرض مواد غذایی فوق فرآوری شده و 32 ویژگی سلامت مرتبط با سرطان، مرگ و میر و پیامدهای بیماری تنفسی، روانی، گوارشی و قلبی وجود دارد. شواهد کلاس I ارتباط مستقیم بین مصرف بالاتر غذای فوق فرآوری شده و افزایش خطرات مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را نشان می‌دهد (نسبت خطر (RR)، 1.5; شواهد GRADE، شواهد با کیفیت بسیار پایین)، دیابت نوع 2 (دوز-پاسخ RR، 1.1؛ شواهد با کیفیت متوسط)، اضطراب [نسبت شانس (OR)، 1.5. شواهد با کیفیت پایین]، و اختلالات روانی (OR، 1.5؛ شواهد با کیفیت پایین). داده‌های کلاس II نشان‌دهنده افزایش قرار گرفتن در معرض مواد غذایی فرافرآوری‌شده مستقیماً با افزایش خطرات مرگ‌ومیر به هر دلیلی (RR، 1.2؛ شواهد با کیفیت پایین)، مرگ‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی [نسبت خطر (HR)، 1.7؛ ارتباط مستقیم دارد. کم]، دیابت نوع 2 (OR، 1.4؛ شواهد با کیفیت بسیار پایین)، و افسردگی (HR، 1.2؛ شواهد با کیفیت پایین)، با افزایش خطر پیامدهای نامطلوب مرتبط با خواب (OR، 1.4؛ شواهد با کیفیت پایین). )، چاقی (OR، 1.6؛ شواهد با کیفیت پایین)، و خس خس سینه (RR، 1.4؛ شواهد با کیفیت پایین). از میان 34 رکورد تلفیقی دیگر، 21 و 13 به ترتیب دارای شواهد کلاس III تا IV و V بودند. این تیم 22، 19، و چهار تجزیه و تحلیل تلفیقی را به ترتیب با کیفیت پایین، بسیار پایین و متوسط ارزیابی کردند.

نتیجه گیری

طور کلی، یافته‌های مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض مواد غذایی فرافرآوری شده با افزایش خطر پیامدهای بیماری مزمن، به ویژه بیماری‌های متابولیک قلبی، اختلالات روانی و مرگ مرتبط است. نتایج مطالعه مبنایی برای توسعه و ارزیابی اثربخشی ابتکارات بهداشت عمومی‌برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض مواد غذایی فوق فرآوری شده برای افزایش رفاه فراهم می‌کند. این یافته‌ها همچنین می‌تواند به تحقیقات مکانیکی حیاتی کمک کند. رژیم‌های فوق فرآوری شده به دلیل داشتن پروفایل‌های تغذیه ای پایین تر، جابجایی غذاهای فرآوری نشده و تغییرات ساختاری در مواد مصرفی، به بیماری و مرگ زودهنگام مرتبط هستند. آن‌ها از طریق مسیرهای التهابی با بیماری‌های مزمن مرتبط هستند و روش‌های پردازش صنعتی، اجزاء، محصولات جانبی، افزودنی‌ها، ترکیبات خطرناک و آلاینده‌های بسته بندی ممکن است آن‌ها را تغییر دهند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه