تاریخ انتشار: شنبه 11 فروردین 1403
 سلول درمانی و ژن درمانی: مروری بر درمان‌های فعلی و آینده
یادداشت

  سلول درمانی و ژن درمانی: مروری بر درمان‌های فعلی و آینده

مطالعات اخیر نشان داده است که آینده درمانی می‌توانند برپایه ژن درمانی و سلول درمانی پیش رود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، با رشد و پیشرفت فناوری پزشکی، در 15 سال گذشته، سلول‌ها و درمان‌های ژنی (CGTs) به عنوان درمان‌های دگرگون‌کننده برای بیماری‌هایی که قبلاً هیچ گزینه درمانی تایید شده‌ای نداشتند، ظهور کرده‌اند. ژن درمانی به عنوان ترمیم، جایگزینی یا غیرفعال کردن ژن‌های ناکارآمد برای برقراری مجدد عملکرد طبیعی تعریف می‌شود. سلول درمانی به عنوان انتقال مواد سلولی اتولوگ (از خود) یا آلوژنیک (اهداکننده) به بیمار برای اهداف پزشکی تعریف می‌شود. جای تعجب نیست که توسعه یک ژن یا سلول درمانی یک فرآیند بسیار پیچیده است. متخصصان ابتدا باید یک ژن هدف یا نوع خاصی از سلول را شناسایی کنند، سپس تعیین کنند که آیا آن ژن یا سلول می‌تواند مستقیماً در بدن خود بیمار تعدیل شود (به عنوان درمان in vivo شناخته می‌شود)، یا اینکه آیا باید مواد ژنتیکی یا سلولی از بدن استخراج شود. اصلاح شده، به صورت خارجی رشد کرده و سپس دوباره به بیمار منتقل می‌شود (همانطور که در درمان ex vivo وجود دارد).
ژن درمانی
برای ژن درمانی، توسعه دهندگان دارو همچنین به راهی برای انتقال یک نسخه عملکردی از ژن هدف به سلول‌های بیمار نیاز دارند. امروزه، روش اصلی تحویل ژن عبارتند از ناقل‌های ویروسی، ناقل‌های غیر ویروسی، و ویرایش ژن. ناقل‌های ویروسی پرکاربردترین روش امروزی هستند، به ویژه ناقل‌های ویروسی مرتبط با آدنو ویروس که شامل لنتی ویروس‌ها و آدنوویروس‌ها می‌شود. شکل اولیه ناقل‌های غیر ویروسی، ناقل‌های پلاسمید هستند. ویرایش ژن سریع‌ترین بخش توسعه CGT است و شامل استفاده از فناوری برای شناسایی یک ژن هدف و ویرایش آن به جای جایگزینی آن است. با یک کپی جدید و کاربردی از یک ژن همانطور که با تحویل ناقل انجام می‌شود.
چشم انداز ژن و سلول فعلی
Sipuleucel-T (Provenge, Dendreon Pharmaceuticals) ، در سال 2010 برای درمان سرطان پروستات متاستاتیک بدون علامت یا با حداقل علامت، مقاوم به اخته (حساس به هورمون) تایید شد، اولین سلول درمانی مورد تایید برای استفاده در ایالات متحده بود. FDA بیش از 30 محصول سلولی، خون بند ناف و ژن درمانی را تایید کرده است. بین سال‌های 2010 تا 2022، اکثر تاییدیه‌های CGT برای فرآورده‌های خون بند ناف یا گیرنده‌های آنتی ژن کایمریک (CAR) سلول‌های T با هدف درمان بدخیمی‌های هماتولوژیک بود. نمونه‌هایی از محصولات CAR-T عبارتند از tisagenlecleucel (Kymriah, Novartis), li socabtagene maraleucel (Breyanzi, Bristol Myers Squibb), و ci ltacabtagene autoleucel (Ca rvykti, Janssen). تا اواخر سال 2022، ژن درمانی‌های تایید شده تنها به 1 درمان نیاز داشتند و برای بیماری‌های بسیار نادری که قبلا هیچ گزینه درمانی نداشتند، نشان داده می‌شدند. مثال‌ها عبارتند از voretigene nepaparvovec-rzyl (Luxturna, Spark Therapeutics) که برای شکل خاصی از اختلال شبکیه چشمی مادرزادی استفاده شده و elivaldogene autotemcel (Skysona, Bluebird Bio) که برای درمان آدرنولوکدیستروفی مغزی نشان داده شده است.
ویرایش ژن
اگرچه اکثر محصولات تحقیقاتی CGT به هدف قرار دادن شرایط انکولوژیک و بیماری‌های نادر ادامه خواهند داد، اما تأییدیه‌ها در سال 2023 نشانگر روندی به سمت گسترش در مسیرهای مختلف تجویز هستند، مانند استفاده موضعی، درمان مکرر به جای تجویز یک‌بار مصرف، درمان بیماری‌های شایع‌تر و بدخیمی‌های غیر هماتولوژیک استفاده می‌شد. اولین محصول ویرایش ژن Nadofaragene firadenovec-vncg (Adstiladrin, Ferring) یک ژن درمانی ناقل AAV است که توسط FDA در دسامبر 2022 برای درمان سرطان مثانه تایید شده است. بیمار سلول‌های خود را برای اصلاح و تزریق مجدد اهدا می‌کند، اما در عوض یک محصول تولید انبوه حاوی ژن کد کننده اینترفرون آلفا-2b انسانی است که هر 3 ماه یک بار در مثانه تزریق می‌شود. از طرف دیگر  Beremagene geperpavec-svdt (Vyjuvek, Krystal Biotech) یک ژن درمانی موضعی مبتنی بر ناقل ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 است. مورد تایید FDA در می 2023 برای درمان زخم در بیماران مبتلا به اپیدرمولیز بولوزا دیستروفیک، برای درمان‌های هفتگی تا زمان بسته شدن زخم در نظر گرفته شده است. محصول دیگر ژن درمانی که تایید شده Donislecel-jujn (Lantidra, CellTrans) در ژوئن 2023 که تأییدیه FDA را برای درمان اشکال خاصی از دیابت نوع 1 دریافت کرد. این یک درمان سلولی است و بیماران تحت درمان با donislecel-jujn ممکن است به 3 انفوزیون در فواصل یک ساله نیاز داشته باشند.
تاثیر مالی CGTs
در حالی که CGT ها به گزینه‌های درمانی تغییر دهنده زندگی برای بیمارانی که آن‌ها را دریافت کرده‌اند تبدیل شده‌اند، آن‌ها همچنین جزو گران ترین داروها در جهان هستند. طبق گزارش Fierce Pharma، 5 دارو از 10 داروی گران قیمت سال 2023، ژن درمانی یا سلول درمانی هستند. گرانترین دارو در جهان است، با برچسب قیمت ایالات متحده 3.5 میلیون دلار برای درمان یکبار مصرف. محصولی برای عرضه به بازار، و همچنین به جای درمان طولانی مدت، جمعیت بسیار کم بیماران و استفاده یکباره را در نظر گرفته است.
برای برخی از بیماری‌ها، مانند هموفیلی، یک درمان یکبار مصرف با قیمت چند میلیون دلار ممکن است در مقایسه با درمان دارویی مادام العمر مقرون به صرفه تر باشد. به فشارهای بودجه‌ای ناشی از این درمان‌ها رسیدگی شود. برخی از تولیدکنندگان با قراردادهای مبتنی بر ارزش با پرداخت‌کنندگان موافقت کرده‌اند و در مواردی که بیمار اصلاً پاسخ نمی‌دهد یا به مرور زمان پاسخ خود را از دست می‌دهد، بازپرداخت جزئی یا کامل را پیشنهاد می‌کنند، و برخی از کارشناسان درباره سودمندی پرداخت به‌زمان بحث کرده‌اند (که این مدل‌های اشتراک ریسک نامیده می‌شوند) تخمین زده می‌شود که بازار جهانی CGT می‌تواند تا سال 2030 به 96 میلیارد دلار برسد و به طور بالقوه سالانه 30 میلیارد دلار برای ایالات متحده هزینه داشته باشد.
آینده CGT‌ها
هیچ نشانه‌ای از کند شدن خط لوله CGT وجود ندارد. بیش از 2000 محصول در سراسر جهان تا اواخر سال 2023 در مراحل مختلف توسعه بالینی قرار دارند و سرطان‌شناسی و بیماری‌های نادر همچنان هدفمندترین دسته‌های درمانی هستند. 2025. آژانس در حال برداشتن گام‌هایی برای گسترش قابلیت‌های خود است که با تأسیس دفتر محصولات درمانی در مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیک در مارس 2023 آغاز شده است.
نقش داروسازی تخصصی در CGTs
با توجه به فرآیند تولید بسیار پیچیده و ماهیت خاص بیمار اکثر محصولات CGT، تعجب آور نیست که اکثر آن‌ها از طریق کانال داروخانه تخصصی در دسترس نیستند. با این حال، داروخانه‌های تخصصی به طور کامل از زنجیره تامین محصولات ژنی و سلولی خارج نشده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به انتخاب 2 داروخانه تخصصی Krystal Biotech برای توزیع beremagene geperpavec-svdt، و AveXis، Inc، همکاری با 2 داروخانه تخصصی برای ژن درمانی آتروفی عضلانی نخاعی onasemnogene abeparvovec-xioi اشاره کرد. onasemnogene abeparvovec-xioi حتی یک استراتژی پرداخت به مرور زمان را برای پرداخت کنندگان تسهیل کرده است تا هزینه 2 میلیون دلاری را طی 5 سال تقسیم کنند.
همانطور که محصولات CGT بیشتری به بازار می‌آیند و نیاز به قراردادهای مبتنی بر عملکرد وابسته به داده‌های نتایج افزایش می‌یابد، داروخانه‌های تخصصی مانند داروخانه تخصصی Walgreens ممکن است موقعیت خوبی برای مشارکت در زنجیره توزیع داشته باشند. داروخانه‌های تخصصی با دانش عمیق مدیریت بیماران بیماری‌های نادر، تخصص در رسیدگی به محصولات با شرایط ذخیره‌سازی و حمل و نقل خاص، و تجربه در صورت‌حساب مزایای پزشکی و داروسازی، دارای قابلیت‌هایی هستند که می‌تواند برای تولیدکنندگان، پرداخت‌کنندگان و بیماران ارزشمند باشد. CGT ها پتانسیل درمان طولانی مدت یا درمان بالقوه بسیاری از بیماری‌ها را با گزینه‌های فعلی کم یا بدون ارائه می‌دهند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه