تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 فروردین 1403
واکسن MMR مصرف آنتی بیوتیک را در کودکان نوپا کاهش می‌دهد
یادداشت

  واکسن MMR مصرف آنتی بیوتیک را در کودکان نوپا کاهش می‌دهد

آیا واکسیناسیون علیه سرخک، اوریون و سرخجه با کاهش میزان درمان آنتی بیوتیکی در کودکان زیر 2 سال مرتبط است؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Vaccine، تیمی از محققان ارزیابی کردند که آیا واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) که پس از سه دوز واکسن دیفتری-کزاز- سیاه سرفه بدون سلول (DTaP) به کودکان زیر دو سال تزریق می‌شود، اثرات مفید غیر اختصاصی در کاهش تعداد کلی درمان‌های آنتی بیوتیک ایجاد می‌کند یا خیر.

پیش زمینه

واکسن MMR علیه سرخک، اوریون و سرخجه یک واکسن زنده است که عموماً از اشکال ضعیف شده ویروس‌‌های عامل سه بیماری تشکیل شده است. این واکسن در اوایل نه ماهگی برای کودکان تجویز می‌شود و به عنوان اثرات محافظتی غیر اختصاصی در برابر عفونت‌های غیر از این سه بیماری شناخته شده است. مطالعات کشور‌های پردرآمد گزارش کرده اند که واکسن MMR میزان بستری شدن در بیمارستان را به دلیل عفونت‌هایی که توسط واکسن مورد هدف قرار نمی‌گیرند، کاهش داده است. در مقایسه با واکسن‌‌های غیر زنده، مانند واکسن‌‌هایی که برای واکسیناسیون علیه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه استفاده می‌شوند، به نظر می‌رسد واکسن MMR در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری‌‌های غیر هدف مؤثرتر است. با این حال، بیشتر مطالعاتی که مزایای غیر اختصاصی واکسن MMR را بررسی می‌کنند، بر بیماری‌‌ها یا عفونت‌‌هایی که به حدی شدید هستند که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند، متمرکز شد‌ه‌اند. با توجه به اینکه عفونت‌‌های رایج غیر شدید در دوران کودکی اغلب با آنتی‌بیوتیک‌‌ها بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان درمان می‌شوند و کاهش مصرف غیر حیاتی آنتی‌بیوتیک‌‌ها در کاهش خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی مفید است، درک اثربخشی واکسن MMR ، در کاهش نرخ درمان آنتی بیوتیکی مرتبط با عفونت‌های غیر اختصاصی ضروری است.

در مورد مطالعه

مطالعه حاضر بررسی کرد که آیا تجویز واکسن MMR بعد از سه دوز واکسن DTaP در کاهش نرخ درمان آنتی بیوتیکی در کودکان زیر دو سال در مقایسه با تجویز تنها سه دوز واکسن DTaP موثرتر است یا خیر. این مطالعه در دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد انجام شد. این شامل گروه‌‌های تولد با داده‌‌های ثبت‌شده در مورد کودکان تا دو سال بود که نشان‌ دهنده گنجاندن واکسن کونژوگه پنوموکوک و DTaP در برنامه‌‌های ایمن‌سازی بود. داده‌‌ها از پروژ‌های به‌دست آمدند که داده‌‌های جمعیت ‌شناختی و بهداشتی را از ثبت سراسری این کشور‌های شمال اروپا پوشش می‌داد. اطلاعات واکسیناسیون شامل تاریخ ایمن سازی و نوع واکسن بود. اطلاعات مربوط به درمان‌های آنتی بیوتیکی از سوابق نسخه جمع آوری شد. همچنین عواملی مانند وزن هنگام تولد، فصل تولد، نحوه زایمان، سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری، سن مادر، تولد تک فرزندی، درآمد خانوار، سطح تحصیلات مادر و تک فرزندی به عنوان متغیر‌های کمکی در نظر گرفته شد. این مطالعه کودکان را از سن واکسن توصیه شده MMR تا سن دو سالگی دنبال کرد. علاوه بر این، سن به عنوان مقیاس زمانی اساسی مورد استفاده قرار گرفت، در حالی که وضعیت واکسیناسیون به عنوان قرار گرفتن در معرض زمان متغیر در محاسبه نسبت‌های خطر درمان‌های آنتی بیوتیک در نظر گرفته شد.

نتایج مطالعه

نتایج نشان داد که تجویز واکسن MMR پس از سومین دوز واکسن DTaP، نرخ درمان آنتی بیوتیکی را به طور متوسط 11 درصد در چهار کشور شمال اروپا کاهش داد. نروژ بیشترین کاهش (16%) را در مصرف آنتی بیوتیک پس از تجویز واکسن MMR در کودکان زیر دو سال با سه دوز واکسن DTaP نشان داد. فنلاند و دانمارک کاهش 8 درصدی را گزارش کردند در حالی که سوئد شاهد کاهش 13 درصدی در مصرف آنتی بیوتیک بود. نتایج بر اساس جنسیت کودک متفاوت نبود. با این حال، نسبت‌‌های خطر تعدیل‌ شده به‌طور قابل‌توجهی با زمان متفاوت بود، با اثرات مفید غیراختصاصی واکسن MMR در ابتدای پیگیری بیشتر و در پایان کاهش یافت. این مطالعه همچنین نشان داد که دوز سوم واکسن DTaP نرخ درمان آنتی بیوتیکی را بیش از دوز دوم کاهش می‌دهد. محققان دریافتند که تفاوت در نتایج بین نروژ و سوئد از یک سو و فنلاند و دانمارک از سوی دیگر به این دلیل است که نروژ و سوئد نرخ‌‌های به موقع و بالاتر واکسیناسیون MMR را نسبت به دو کشور دیگر گزارش کرد‌ه‌اند. این مطالعه همچنین مکانیسم‌‌های بالقو‌های را مورد بحث قرار داد که از طریق آن واکسن MMR محافظت غیر اختصاصی در برابر عفونت‌‌های غیر شدید را فراهم کرد. محققان بر این باورند که برنامه‌ریزی مجدد طولانی‌مدت ایمنی عملکردی که به دلیل تحریک سیستم ایمنی ذاتی توسط ویروس‌‌های زنده رخ می‌دهد، باعث ایجاد پاسخ‌‌های ایمنی در برابر آنتی ژن‌‌ها یا محرک‌‌های دیگر نیز می‌شود.

نتیجه گیری

به طور کلی، یافته‌ها گزارش کردند که تجویز واکسن MMR در کودکان زیر دو سال، پس از ایمن سازی با دوز سوم واکسن DTaP، با محافظت در برابر عفونت‌های غیر اختصاصی و غیر شدید، مصرف آنتی بیوتیک را به طور قابل توجهی کاهش داد. با این حال، نتایج مشابهی در کودکانی مشاهده شد که سه دوز واکسن DTaP را به تنهایی دریافت کردند، که نشان دهنده نیاز به مطالعات بیشتر برای درک بهتر اثرات غیر اختصاصی واکسن‌‌های MMR است.

 پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه