تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
هدف قرار دادن ویروس HIV  با انجام ژن درمانی
یادداشت

  هدف قرار دادن ویروس HIV با انجام ژن درمانی

محققان کمک هزینه سازمان NIH را برای کمک به توسعه ژن درمانی HIV دریافت کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، عفونت HIV را می‌توان با دارو کنترل کرد، اما چنین درمانی باید در طول زندگی بیماران ادامه یابد، زیرا هیچ استراتژی برای حذف ویروس از بدن یا کنترل عفونت بدون درمان مداوم وجود ندارد. با هدف توسعه چنین استراتژی، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس کمک مالی 6.2 میلیون دلاری از مؤسسه ملی بهداشت (NIH) برای توسعه ژن درمانی دریافت کرده اند که سلول‌های B سیستم ایمنی را اصلاح می‌کند تا آنها را به تولید آنتی بادی‌های خنثی کننده گسترده علیه HIV تحریک کند. در تئوری، چنین رویکردی می‌تواند عفونت را بدون نیاز به درمان مداوم ضد رتروویروسی ، ویروس را از بین ببرد. نشان داده شده است که آدنوویروس مهندسی شده برای انتقال ژن‌های ابر آنتی بادی HIV به سلول‌های B طراحی شده است. با توجه به اینکه راه‌های دائمی برای کنترل یا از بین بردن عفونت HIV مبهم باقی مانده‌اند و توسعه آنها هدف اصلی این رشته است. ایده اصلاح سلول‌هایBکه به طور طبیعی آنتی بادی تولید می‌کنند،  برای اطمینان از تولید آنتی بادی‌های خاص که به طور گسترده در هدف قرار دادن HIV موثر هستند، یک استراتژی هیجان انگیز است. ما تیم بزرگی را با تخصص در زمینه HIV، ژن درمانی و مدل‌های حیوانی عفونت گرد هم آورده ایم تا در راستای این هدف تلاش کنند."

ویروس HIV

در حال حاضر هیچ درمان موثری برای HIV وجود ندارد، اگرچه داروهایی ساخته شده اند که بار ویروسی HIV را در سطح پایین نگه می‌دارند. با این حال، کیفیت زندگی بیماران HIV از آنجایی که ویروس در بدن آنها باقی می‌ماند، مختل می‌شود و خطر انتقال ویروس از طریق مایعات بدن را به همراه دارد. تحقیقات در جستجوی درمان‌های مؤثر همچنان فعال است، اما ویروس با سرعت بالایی تکامل می‌یابد و با پنهان شدن به عنوان یک پرو ویروس خاموش در سلول‌ها، از سیستم ایمنی فرار می‌کند. از آنجایی که ویروس غشای سلول میزبان خود را حفظ می‌کند، مشکل دیگری ایجاد می‌کند، بنابراین امکانات سیستم ایمنی برای شناسایی HIV به عنوان یک مهاجم خارجی محدود می‌شود. با این حال، در برخی موارد، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده گسترده (bn-Abs) از بیماران آلوده به HIV شناسایی شده‌اند که پروتئین‌های اختصاصی HIV را که از پوشش غشایی بیرون زده‌اند، هدف قرار می‌دهند.

تولید آنتی‌بادی علیه سویه‌های متعدد HIV

در طول چند دهه پس از ظهور HIV، محققان دریافته اند که حدود 1٪ از افراد مبتلا به ویروس قادر به تولید سوپر آنتی بادی علیه ویروس هستند. چنین افرادی می‌توانند آنتی بادی‌هایی را علیه سویه‌های متعدد HIV تولید کنند. پاول بوچر، دانشجوی دکترا در آزمایشگاه کوریل، گفت: برخی از افراد به طور طبیعی آنتی‌بادی‌هایی دارند که می‌توانند گونه‌های بسیار متنوع HIV را متصل و نابود یا غیرفعال کنند، و ما اکنون توانایی ساخت آن نوع آنتی‌بادی‌ها را در آزمایشگاه داریم. در سایر بیمارا ساخت ن این سوپر آنتی بادی‌ها راه حل ایده آلی نیستند، زیرا این پروتئین‌ها فقط به طور موقت در بدن باقی می‌مانند. در عوض، رویکرد ما اصلاح ژنتیکی سلول‌هایی است که مسئول ساخت آنتی‌بادی‌ها هستند( سلول‌های B سیستم ایمنی ) به طوری که آنها همیشه می‌توانند هر زمان که نیاز داشته باشند، سوپر آنتی‌بادی‌هایی علیه HIV تولید کنند.

تولید سلول‌های B مهندسی‌شده

چنین سلول‌های B مهندسی‌شده می‌توانند، در تئوری، وضعیت واکسیناسیون دائمی علیه ویروس ایجاد کنند. به گفته محققان، حتی اگر چنین ژن درمانی به طور کامل HIV را از بدن پاک نکند، این استراتژی می‌تواند به کنترل میزان ویروس در بدن منجر شودتا آن را در حداقل سطح نگه دارد و یک درمان کاربردی ایجاد کند. این استراتژی شامل اصلاح نوع دیگری از ویروس به نام آدنوویروس است. هنگامی که در ژن درمانی استفاده می‌شود، چنین ویروس‌هایی از نظر ژنتیکی ناتوان می‌شوند بنابراین نمی‌توانند باعث بیماری شوند. سپس محققان می‌توانند آدنوویروس را برای حمل ژنی که مسئول تولید آنتی‌بادی‌های خنثی کننده گسترده علیه HIV است مهندسی کنند. در همان ناقل ویروسی، آنها همچنین می‌توانند شامل ژن‌هایی باشند که مسئول تولید پروتئین‌های ویرایش‌کننده ژن CRISPR/Cas9 هستند. به این ترتیب، وسیله انتقال ژن درمانی هم ژن آنتی‌بادی را که در ژنوم سلول B ویرایش می‌شود و هم ژن‌هایی را برای ساخت ابزارهای مولکولی برای انجام این ویرایش به بدن حمل می‌کند.

استراتژی هدف‌گیری سه بخشی

محققان با استفاده از یک استراتژی هدف‌گیری سه بخشی، آدنوویروس را طوری طراحی می‌کنند که محموله ژنتیکی خود را فقط به سلول‌های B برساند و از انواع دیگر سلول‌ها اجتناب کند. آنها راه‌هایی را برای اصلاح ویروس به‌گونه‌ای ابداع کرده‌اند که مستقیماً به سمت پروتئینی که روی سطح سلول‌های B بیان می‌شود و هیچ نوع سلول دیگری هدف قرار نمی‌گیرد. محققان می‌توانند با استفاده از روش‌های ژنتیکی هدف‌گیری را محدود کنند تا اطمینان حاصل کنند که پروتئین‌های CRISPR/Cas9 تنها زمانی می‌توانند تولید شوند که ژن‌های آن‌ها به سلول‌های B تحویل داده شود. در نهایت، آنها استراتژی‌هایی را برای اصلاح آدنوویروس به گونه ای توسعه داده اند که تمایل طبیعی آن به تجمع در کبد را متوقف کند. این استراتژی برای اصلاح سلول‌های B با رویکرد ژن درمانی آدنوویروسی دیگر برای درمان HIV که در حال حاضر در آزمایش‌های بالینی با هدف حذف HIV از بدن درجریان است،دشوار است، زیرا ویروس ژنوم خود را در DNA سلول‌های T فرد آلوده ادغام می‌کند. استراتژی که در حال حاضر در کارآزمایی‌های بالینی انجام می‌شود، بر استفاده از هدف‌گیری دقیق پروتئین‌های ویرایش‌کننده ژن CRISPR/Cas9 برای حذف ویروس از ژنوم تمام سلول‌های T آلوده بیمار متمرکز است. این استراتژی در یک کارآزمایی بالینی مرحله 1 برای اولین بار در انسان آزمایش می‌شود تا ایمنی و اثربخشی اولیه آن در دوزهای مختلف تعیین شود.

بکارگیری سلول‌های B مهندسی شده برای توسعه درمان‌های جدید

کوریل گفت سلول‌های B مهندسی شده برای توسعه درمان‌های جدید برای درمان طیف گسترده ای از بیماری‌ها آماده هستند. در ماه نوامبر، برای اولین بار در مرکز پزشکی دانشگاه مینه‌سوتا، یک درمان با سلول‌های B مهندسی شده ژنتیکی بر روی یک بیمار انجام شد. در آن مورد، این درمان برای درمان موکوپلی ساکاریدوز نوع 1 طراحی شده بود، یک وضعیت تهدید کننده زندگی که در آن بدن فاقد آنزیم لازم برای تجزیه مولکول‌های بزرگ قند در داخل سلول‌ها است. کوریل گفت: "ژن درمانی با سلول‌های B مهندسی شده یک حوزه جدید و هیجان انگیز از تحقیقات است." ما مشتاقانه منتظر ترکیب تخصص خود در ژن درمانی آدنوویروس، عفونت HIV و مدل‌های پیش بالینی بیماری هستیم تا برنامه خود را برای توسعه درمان HIV که امیدواریم بتواند به طور دائمی عفونت را کنترل کند، محقق کنیم.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه