تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 آبان 1392
ابداع روش جدیدی برای پیوند سلول های islet

  ابداع روش جدیدی برای پیوند سلول های islet

یک تیم بین المللی توانسته اند با روشی جدید، سلول های islet را به یک بیمار مبتلا به دیابت نوع یک پیوند بزنند. در تکنیک مذکور از داروهای سرکوب کننده ایمنی استفاده نشده است و سلول های islet هنوز عملکرد خود را حفظ کرده و انسولین تولید می کنند.
امتیاز: Article Rating
 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در تکنیک فوق از محفظه ای استفاده شده است که سلول های islet  را از سیستم ایمنی دریافت کننده پیوند، مخفی نگه می دارد. سلول های islet  به طور طبیعی در لوزالمعده حضور دارند و یکی از وظایف مهم و حیاتی  آن ها تولید انسولین است. انسولین هورمون مهمی برای متابولیزه کردن کربوهیدرات های موجود درغذاست. در بیماری دیابت نوع یک که یک بیماری خود ایمنی محسوب می شود سلول های islet  توسط سیستم ایمنی فرد تخریب می شوند.
 سیستم ایمنی سلول های پیوندی را که بیگانه هستند مورد حمله قرار می دهد. بنابراین در هر پیوندی لازم است سیستم ایمنی سرکوب شود .پژوهشگران موفق شده اند روشی برای پیوند ابداع کنند که سلول های بیگانه ای را که پیوند زده اند از دید سیستم ایمنی پنهان کنند. آن ها سلول های islet را در محفظه ای (chamber) قرار داده وسپس آن را به یک مرد 63 ساله که مدت 54 سال به دیابت نوع یک مبتلا بوده، پیوند زده اند. آزمایشات قبل از پیوند نشان می دادند که این بیمار قادر به تولید انسولین نیست اما بعد از پیوند با تزریق گلوکزبه سرعت  انسولین در خون وی مشاهده شده و به مرور کنترل قند خون به صورت طبیعی انجام می گیرد.بعد از 10 ماه هنوزواکنش سیستم ایمنی نسبت به این سول ها دیده نشده است.پیوند مورد بحث تا کنون هیچ گونه اثرات جانبی نداشته است  با این حال پژوهشگران اذعان کرده اند که این روش تنها بر روی یک بیمار به کار رفته و مطالعات بیشتری لازم است تا به عنوان درمان بیماری فوق مطرح شود.
کنترل قند خون در بیماران دیابتی  مشکل است و در افراد با توجه به میزان و نوع غذای مصرف شده ، مقدار ورزش انجام شده و استرسی که با آن مواجه می شوند، متفاوت است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه