تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 آبان 1392
تشریح وضعیت ذخایر خونی در کشور/ ماجرای انباشت کیسه های خون در گمرک

  تشریح وضعیت ذخایر خونی در کشور/ ماجرای انباشت کیسه های خون در گمرک

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با عنوان این مطلب که HIV در کشور سیر صعودی داشته است، در عین حال از سیر نزولی HIV در میان اهدا کنندگان خون خبر داد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل مهر، دکتر علی‌اکبر پورفتح‌اله روز چهارشنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه معرفی سازمان انتقال خون به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در آموزش و پژوهش سلامت خون با بیان اینکه انتخاب انتقال خون ایران به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در آموزش و پژوهش سلامت خون است، گفت: این اتفاق باعث می‌شود نیروهای تخصصی ما آموزش در زمینه امنیت سلامت خون و انجام تحقیقات تخصصی را در منطقه 600 میلیون امرو بر عهده گیرند. بنابراین ایران به الگوی کشورهای منطقه تبدیل می‌شود و این امر بستر مناسبی در زمینه‌های مختلف برای کشور ما فراهم خواهد کرد.
 
وی در پاسخ به پرسشی پیرامون تغییر معیارهای سخت‌گیرانه انتقال خون در امر انتخاب اهداکنندگان خون، افزود: معیارهای جهانی روز به روز سخت‌گیرانه‌تر می‌شوند. سال گذشته دو میلیون و 600 هزار نفر به پایگاه‌های سراسر کشور مراجعه کرده‌ و خون اهدا کرده‌اند و شاهد هستیم علی‌رغم اینکه HIV در کشور در حال رشد است، اما میزان بروز HIV در میان اهداکنندگان ما سیر نزولی دارد. به هر حال معیارها و ضوابط انتقال خون در همه جای دنیا سخت‌گیرانه است و همه انتقال‌ خون‌های دنیا برای اجرای آنها پافشاری می‌کنند.
 
وضعیت ذخایر خونی در کشور
 
پورفتح‌اله همچنین درباره آخرین وضعیت ذخایر خونی کشور، گفت: در حال حاضر به اندازه 5.5 برابر مصرف روزانه کشور ذخیره داریم، اما باید تلاش کنیم در حد مناسب‌تری قرار بگیرد.
 
وی همچنین در ارتباط با موضوع انباشت کیسه‌های خون و کیت‌های مصرفی انتقال خون در گمرک، اظهارداشت: در حال حاضر واردکنندگان روال اداری را برای ترخیص این تجهیزات طی می‌کنند و هیچ کیسه خونی در گمرک در فرآیند انباشت قرار ندارد. بانک مرکزی نیز تسهیلاتی را برای ترخیص تجهیزات پزشکی در نظر گرفته است. در حال حاضر از نظر ذخایر کیت‌های مصرفی نیز مشکلی وجود ندارد.
 
رئیس سازمان انتقال خون ایران همچنین درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای خودکفایی کشور در زمینه داروهای مشتق از پلاسما تا 4 سال آینده و نقش سازمان انتقال خون در پیشبرد این برنامه، اظهار کرد: بخش بزرگی از این رسالت به عهده سازمان انتقال خون است. سال گذشته 150 هزار پلاسمای مازاد بر مصرف را برای تولید و استحصال دارو به خارج از کشور ارسال کردیم. اگر 60 هزار لیتر پلاسمای جمع‌آوری شده از طریق مراکز جمع‌آوری پلاسما فرزیس را نیز در نظر بگیریم، می‌توان گفت امروز صاحب یک ظرفیت 210 هزار لیتری جمع‌آوری پلاسما هستیم. بنابراین تلاش می‌کنیم همه داروهای مشتق از پلاسما از جمله آلبومین، فاکتور 8 و IVIG را از پلاسمای ایرانی تهیه کنیم.
 
پورفتح‌اله همچنین با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی گریبانگیر همه دستگاه‌های دولتی است، گفت: سعی می‌کنیم بخشی از وظایف سازمان انتقال خون را برون سپاری کنیم تا کمبود نیروی انسانی باعث توقف‌ فعالیت‌های این سازمان نشود.
 
وی درباره مصرف نادرست خون در کشور نیز افزود: برنامه‌های مختلفی برای بهینه‌سازی مصرف خون در کشور داشتیم. امروز همه دنیا با این مشکل مواجه هستند و لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شود. البته تلاش می‌کنیم با همکاری سازمان نظام پزشکی، مصرف خون در بیمارستان‌ها را تحت کنترل دربیاوریم.
 
وی ادامه داد: وظیفه سازمان انتقال خون، تامین خون سالم است. چرخه دوم انتقال خون که شامل مصرف بهینه خون در مراکز درمانی می‌شود، بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت درمان وزارت بهداشت است. البته ما تلاش کرده‌ایم با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت طرح همویژیلانس را در بیمارستانهای کشور پیاده‌سازی کنیم تا مصرف خون منطقی شود.
 
به گفته رئیس سازمان انتقال خون ایران، خون باید در مواردی مصرف شود که جان انسانها در خطر است، ولی متاسفانه ما خون را در برخی از موارد به صورت بی‌رویه مصرف می‌کنیم که باید روند فعلی اصلاح شود.
 
برگزاری جشن 40 سالگی انتقال خون
 
پورفتح‌اله در ادامه با اعلام این خبر که سال آینده جشن 40 سالگی انتقال خون را با 40 میلیون اهدا برگزار خواهیم کرد، گفت: قبل از تاسیس سازمان انتقال خون، بیماران تالاسمی و هموفیلی به دومین دهه عمر خود نمی‌رسیدند و جان خود را از دست می‌دادند. اما در حال حاضر این روند بهبود یافته است.
 
وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمارها تا شهریور امسال 37 میلیون واحد اهدای خون داشتیم که در بهمن ماه سال آینده به 40 میلیون واحد خواهد رسید.
 
رئیس سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه در حال حاضر شاخص اهدای خون در ایران 27 واحد به ازای هر هزار نفر است، اظهار کرد: رسیدن به این شاخص از دستاوردهای بزرگ سازمان انتقال خون است. علاوه بر این اکنون تنها ایران و امارات در میان کشورهای منطقه اهدای 100 درصد داوطلبانه دارند و ترکیه نیز که از لحاظ جمعیتی شبیه ایران است، هنوز اهدای خون جایگزین دارد.
 
پورفتح‌اله با اشاره به رشد شاخص اهدا‌کنندگان مستمر، گفت: سال گذشته شاخص اهدای خون توسط اهداکنندگان مستمر به 52 درصد رسید که این شاخص نیز دستاورد بزرگی به حساب می‌آید.
 
به گفته وی، اهداکننده مستمر شخصی است که حداقل دو مرتبه در سال اهدای خون داشته باشد.
 
رئیس سازمان انتقال خون ایران با اشاره به وجود معیارهای سخت‌گیرانه برای اهدای خون، عنوان کرد: اکنون اختلاف فاحشی در زمینه بروز هپاتیت بی، سی و ای در میان اهداکنندگان خون در ایران و علی‌رغم افزایش آمار HIV در کشور، بروز این بیماری در میان اهداکنندگان خون روند نزولی دارد.
 
پورفتح‌اله در ادامه به تلاش برای استانداردسازی صنعت پلاسما در کشور اشاره و اظهار کرد: سال گذشته مجموع پلاسمای جمع‌آوری شده توسط انتقال خون به حدود 150 هزار لیتر رسید که باعث شده امروز آلبومین و IVIG از پلاسمای ایرانی تهیه شده و در اختیار بیمارانمان قرار بگیرد.
 
وی ضمن اعلام این خبر که در نظر داریم با حمایت وزارت بهداشت و بخش خصوصی داروهای مورد نیاز بیمارانمان را از طریق پلاسمای ایرانی تهیه کنیم، گفت: وزارت بهداشت متعهد می‌شود تا دو سال آینده هیچ نوع داروی مشتق از پلاسمایی را مگر اینکه از پلاسمای ایرانی تهیه شده باشد، وارد کشور
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه