تاریخ انتشار: شنبه 25 آبان 1392
بیماری های پوستی با سلول درمانی درمان می شوند

  بیماری های پوستی با سلول درمانی درمان می شوند

قدمت استفاده از سلول های بنيادی برای درمان بيماری ها به حدود 50 سال پيش باز می گردد كه با روش پيوند از مغز استخوان انجام شد. استفاده از سلول درمانی در بيماری های پوست حدود 4 سال پيش در مركز سلول درمانی رويان بر روی بيماری ويتيليگو(لک و پيس – پيسی و يا برص) آغاز شد و با بازخورد بسیار خوبی همراه بود. كلينيک پوست رويان طرحهای تحقيقاتی بسیاری برای درمان اسكار ناشی از سوختگی قديمی ، بيماری سالک و و در نهايت ريزش مو در دست انجام دارد و امید می رود در آینده ای نه چندان دور شاهد درمان سرطان پوست نیز نیز باشیم.
امتیاز: Article Rating


 سرطان پوست و تشخیص آن
سرطان پوست( skin cancer ) ، متداول‌ترين نوع سرطان به شمار می رود و یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد به آن مبتلا می‌شوند، قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش خورشید است. شیوع سرطان پوست با سرعت فراوانی در حال افزایش است و پس از سرطان ریه، دومین دلیل مرگ انسان‌ها به شمار می آید. ابتلا به سرطان پوست دلایل متفاوتی دارد و زمینه ژنتیکی بیماری سرطان، شکنندگی DNA ، داشتن نقص ژنتیکی و نقص در کروموزوم‌ها احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. در گذشته شیوع سرطان پوست، ازسن ۱۶ سال به بالا بیشتر مشاهده می‌شد اما در حال حاضر به دلایل ناشناخته شیوع این بیماری در کودکان نیز مشاهده می‌شود. نازک شدن لایه اوزن و تغییرات جوی می‌تواند زمینه را برای ایجاد انواع سرطان‌ها از جمله پوست در کودکان افزایش دهد. زخمی که روی پوست ایجاد شود و به درستی درمان نشود  و درمانش بیش از ۳ یا ۴ ماه طول بکشد می تواند زنگ هشداری برای فرد مبتلا باشد. لکه یا جوش که اندازه و ظاهرش عوض می شود، خونریزی می کند و یا حساسیتش تغییر می کند و همه زخم هایی که نامتقارن باشند،لبه های نامنظم،رنگ غیر یکدست،قطر بیش از ۶ میلی متر که افزایش هم بیابد،جوشی که ظاهر، اندازه و رنگ آن تغییر کند یا ناهموار و زمخت شود،اینها نشانه هایی هستند که باید فوراً فرد مبتلا با مشاهده آنها بی معطلی به پزشک مراجعه کند.
درمان سرطان پوست
در سرطان پوست بسته به مرحله سرطان، نوع،اندازه و محل قرار گرفتن تومور و حال عمومی بیمار نوع درمان انتخاب می شود. جراحی، شیمی درمانی،پرتودرمانی و درمان فوتودینامیک از درمان های رایج برای این نوع سرطان است. اما این راه‌های درمانی زمانی موثرند و بیماری را کامل از بین می برند که بیمار دچار عفونت نشود و به موقع بیماری تشخیص داده شود. در شیوه جراحی ابتدا لایه‌ای نازک از بافت سرطانی برداشته می‌شود پس از آن لایه نازک دوم را از بافت برمی‌دارند و آن را زیر میکروسکوپ نگاه می‌کنند تا ببینند آیا حاوی سلول‌های سرطانی است. این عمل آنقدر تکرار می شود تا اینکه در بافتی که در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود هیچ سلول سرطانی وجود نداشته باشد. از این نوع جراحی به این منظور انجام می‌شود که کم‌ترین میزان ممکن از بافت نرمال از بدن برداشته شود، و در جراحی سرطان پوست صورت اغلب این نوع جراحی استفاده می‌کنند. در پرتودرمانی از اشعه - X پر انرژی، یا دیگر انواع تشعشعات، برای کشتن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها استفاده می‌شود. در شیمی‌درمانی از داروهایی برای متوقف کردن رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود، به این صورت که این داروها سلول‌های سرطانی را می‌کشند یا مانع از تقسیم سلولی آنها می‌شوند. اما در درمان فوتودینامیک از یک دارو و نوعی خاص از نور لیزر برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در این نوع درمان، دارویی را به داخل سیاهرگی تزریق می‌کنند که این دارو، تا زمانی‌که در معرض نور قرار نگیرد، فعال نمی‌شود. در سرطان پوست، نور لیزر را بر روی پوست می‌تابانند و دارو فعال می‌شود و سلول‌های‌های سرطانی را می‌کشد. در درمان فوتودینامیک صدمه اندکی به بافت‌های سالم وارد می‌شود.
سرطان پوست و تغذیه
افراد مبتلا به سرطان پوست باید رژیم غذایی سرشار از سبزی، ميوه و فرآورده های غلات را انتخاب كنند. این افراد باید غذاهایی با ميزان چربی متعادل را انتخاب و اسيدهای چرب اشباع شده و كلسترول آن را كنترل كنند ومنابع خوب اسيدهای چرب امگا-3 مانند سالمون، ماهی تن، شاه ماهی و ساردين را در رژيم خود بگنجانند. همچنین افراد مبتلا به سرطان پوست نباید شکر و تنقلات شیرین را مصرف کنند و مصرف غذاهای شور و نمک را باید محدود کنند. مصرف غذاهای غنی از فیبر برای این دسته از افراد ضروری است. بیماران مبتلا به سرطان پوست باید مصرف غذاهای نمک سود شده، دودی شده، و غذاهای حاوی نيترات(انواع سوسیس و کالباس) را برای حفظ سلامتی خود كاهش دهند.

پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 21 فروردین,1393

لیلا عرب

علی عزیز <br />با سلام <br />ایکتیوزیس از آنجا که یک بیماری ژنتیکی است درمان قطعی ندارد و درمان های موجود شامل امولوسیون ها مرطوب کننده ها و رتینوئیدها می باشد که بستگی به نظر پزشک دارد.

دوشنبه, 18 فروردین,1393

علي

راه درمان بيماري پوستي اكتييوز چيست

جمعه, 08 فروردین,1393

حبيب

محققان موسسه آلرژی و ایمونولوژی La Jolla آمریکا عامل اصلی برهم کنش های سلولی که منجر به بروز اگزما می شود را شناسایی کردند. اگزما یک بیماری التهابی مزمن پوست است که معمولا با استفاده از پمادهای موضعی، به طور موقت و ناقص درمان می شود ولی پس از مدتی مجدد عود می کند. طبق مطالعات انجام شده، سلول هایی به نام mast عامل اصلی بروز اگزما هستند. این سلول های بزرگ که در بافت های همبند وجود دارند، مملو از دانه های بازوفیل هستند و هنگام بروز التهاب در بافت، شروع به ترشح هیستامین و هپارین می کنند. <br />درادامه تحقیقات آمده است که یک نوع پروتئین سلولی به نام STAT5 به عنوان محرک عمل می کند و تعداد سلول های mast را افزایش می دهد و باعث بروز اگزما می شود. محققان معتقدند که این یافته با ارزش و داروهای جدید تولید شده بر اساس آن، قادر به درمان کامل عارضه اگزما است. <br />در بیماری اگزما پوست ملتهب، تحریک پذیر، ترک خورده و قرمز می شود و بیماری با خارش همراه است. هنوز علت اصلی این بیماری غیر مسری مشخص نیست ولی احتمال می رود که پاسخ بیش از حد فعال سیستم ایمنی بدن به محرک های محیطی و عوامل آلرژی زا باشد. اگزما در کودکان شایع تر از بزرگسالان است. طبق آخرین آمارگیری سازمان جهانی بهداشت، حدود 14 میلیون کودک و فرد بالغ در آمریکا مبتلا به اگزما هستند؛ یعنی حدود 10.7 درصد از کودکان و 3 درصد از بزرگسالان از این عارضه رنج می برند. <br />

پنجشنبه, 07 فروردین,1393

لیلا عرب

حبیب عزیز <br />سلام <br />اگزما دسته ای از بیماری ها را شامل می شود که سبب خشکی و خارش پوست و ایجاد حساسیت می شود که شایعترین فرم آن درماتیت اتوپیک است.بیشتر یک زمینه ژنتیکی برای اگزما مطرح است.برای اطلاعات بیشتر می توانید با کلید واژه Eczema در google جستجو کنید.

ﺳﻪشنبه, 05 فروردین,1393

حبيب

ببخشيد پس ريشه بيمارى اگزما چيست؟ <br />ضعف عملكرد سيستم ايمنى و عدم عملكرد متعادل كبد؟ <br />

ﺳﻪشنبه, 05 فروردین,1393

لیلا عرب

حبیب عزیز <br />با سلام <br />خیر.پسوریازیس دارای منشا اتوایمن است.

یکشنبه, 03 فروردین,1393

حبيب

سلام <br /> <br />من داشتم نظرات رو ميخوندم ديدم شما نوشته بوديد كه مركز فقط در خصوص بيمارى پسوريازيس در حال تحقيق هست <br />ا <br />ايا ريشه بيمارى اگزما و پسوريازيس يكى نيست ؟ <br />پس تحقيق در هر زمينه به كمك درمان ديگرى نيز موثر است <br /> <br />من تا جايى كه اطلاع دارم انگلستان در زمينه بيمارى اگزما تحقيقات فوق العاده زيادى انجام داده است و فكر ميكنم تا سال ٢٠١٥ وارد فاز درمانى بشود البته به اميد خدا <br />

یکشنبه, 25 اسفند,1392

لیلا عرب

سجاد عزیز <br />با سلام <br />پژوهشگاه رویان در زمینه اگزما تحقیقاتی آغاز نکرده است. اجرای یک طرح در پژوهشگاه بر اساس مطالعات انجام شده در دنیا به خصوص در مدل های حیوانی در ابتدا و سپس نمونه های انسانی است و چنانچه اثبات شود که می توان با سلول های بنیادی تغییری در ردند بیماری ایجاد کرد یک طرح تحقیقاتی طاحی می شود.فعلا در رویان طرح پسوریازیس در حال اجراست که تحقیق است و به منزله درمان نیست.

یکشنبه, 25 اسفند,1392

سجاد

سلام <br />ممنون از راهنماييتون <br />فقط ببخشيد شما فرموديد اگزما داراى زمينه ژنتيكى است يعنى با سلول بنيادى درمان نميشود ؟ <br />ايا تا كنون موسسه رويان در مورد درمان اگزما تحقيقاتى اجرا كرده است؟ <br />ما بايد چكار كنيم كه موسسه رويان در مورد اگزما تحقيقاتش را شروع كند <br />يا بستگى به تعداد درخواست كنندگان دارد <br />يا اينكه اصلا اگزما با روش بنيادى درمان نميشود <br /> <br />ببخشيد سوال هايم زياد شد <br />ممنونم كه نگرانى مرا درك ميكنيد

یکشنبه, 25 اسفند,1392

لیلا عرب

سجاد عزیز <br />با سلام <br />اگزما اغلب دارای منشا ژنتیکی است که سبب خشکی شدید پوست و ایجاد حساسیت می شود.سلول درمانی در این زمینه هنوز به نتایج درمانی نرسیده است.اما در زمینه پسوریازیس در کلینیک پوست پژوهشگاه رویان طرح تحقیقاتی درجریان است.برای اطلاع بیشتر می توانید با تلفن 22339951 تا 53 تماس بگیرید.

یکشنبه, 25 اسفند,1392

sajad

سلام <br />من هم بیماری اگزما دارم و تاکنون به دکتران بسیار بسیار زیادی مراجعه کرده ام ولی مشکلم حل نشده است <br />ازتون خواهش میکنم که برای ما کاری کنید <br />تمام امیدمان اول به خدا و بعد به درمان از طریق سلول بنیادی است <br /> <br />ایا تا اکنون اصلا تحقیقی در این زمینه صورت گرفته ؟ <br />ایا موسسه رویان در زمینه بیماری اگزما و پسوریازیس تحقیقی انجام داده است ؟ <br /> <br />خواهش میکنم دقیق راهنماییم کنید

چهارشنبه, 21 اسفند,1392

لیلا عرب

محسن عزیز <br />با سلام <br />علت انجام نشدن برخی از طرح ها در پژوهشگاه رویان به دلیل علل پزشکی یا ژنتیکی یا سایر فاکتورهایی است که پاسخ به درمان را تحت الشعاع قرار می دهد.با این حال برای اطلاعات بیشتر می توانید با بخش پوست پژوهشگاه رویان با شماره 22339951 تا 53 تماس بگیرید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه