تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 آبان 1392
زنان اصفهانی رتبه اول ابتلا به سرطان تیروئید را دارند

  زنان اصفهانی رتبه اول ابتلا به سرطان تیروئید را دارند

مسوول دفتر کنترل سرطان معاونت بهداشت اصفهان گفت:زنان این استان در مقایسه با سایر استانها در میزان ابتلا به سرطان تیروئید رتبه اول را دارند.
امتیاز: Article Rating
سرطان تیروئید، سرطانی است که از غده تیروئید (در جلوی گردن و زیر حنجره) شروع می شود.
به گزارش بنیان، ˈزهرا روانخواهˈ در نشست آموزش نقشه جامع سلامت استان در استانداری اصفهان افزود: زنان این استان در ابتلا به سرطانهای رحم، سینه و پوست رتبه دوم و سرطان لوسمی (خون) رتبه سوم کشور را دارند.
 
وی اضافه کرد: به طور کلی زنان این استان در مقایسه با سایر استانها در زمینه ابتلا به انواع سرطانها، رتبه سوم کشوری را دارند.
 
مسوول دفتر کنترل سرطان معاونت بهداشت اصفهان اظهار کرد: شایعترین سرطانها در میان زنان این استان به ترتیب شامل سینه، پوست و روده بزرگ است که باید برنامه های غربالگری به طور جدی درباره آنها صورت گیرد.
 
این پزشک، شایعترین سرطانها در میان مردان استان اصفهان را نیز به ترتیب پوست، معده و پروستات اعلام کرد و گفت: بیشترین دلیل ابتلا به سرطان پوست، عدم محافظت در برابر نور آفتاب و مسائل شغلی است.
 
وی اظهار کرد: مردان استان اصفهان در مقایسه با سایر استانها در ابتلا به سرطان پوست رتبه اول، در سرطان لوسمی رتبه دوم و در سرطان پروستات رتبه سوم را دارند.
 
روانخواه با اشاره به اینکه مردان این استان در مجموع در زمینه ابتلا به انواع سرطانها، رتبه پنجم کشور را دارند خاطرنشان کرد: این آمار و اطلاعات بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 88 استخراج شده است.
 
وی سرطانهای قابل غربالگری را سینه، روده بزرگ، پروستات، دهانه رحم و پوست عنوان و تصریح کرد: در غربالگری، آزمایشهایی به کار می رود تا تشخیص به موقع در جمعیت مورد نظر صورت گیرد.
 
مسوول کمیته کنترل سرطان معاونت بهداشت استان اصفهان گفت: در ایران سالانه 70 هزار مورد سرطان ثبت و 40 هزار نفر از این بیماری فوت می شوند.
 
وی سرطان را سومین عامل مرگ و میر در کشور دانست و افزود: شایعترین سرطانها در کشور شامل پوست، سینه، معده، روده بزرگ، مثانه و پروستات است.
 
این پزشک با اشاره به اینکه مرگ و میر ناشی از سرطان در ایران افزایش یافته است تصریح کرد: این در حالی است که 30 درصد سرطانها قابل پیشگیری و 40 درصد آنها قابل درمان است.
 
به گفته وی، در کشورهای پیشرفته با توجه به این مسائل موفق شده اند که مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش داده یا روی یک خط ثابت نگه دارند.
 
به گزارش ایرنا روانخواه با بیان اینکه استان اصفهان (بدون احتساب شهرستان کاشان) در مقام سوم بروز انواع سرطان در کشور قرار دارد اظهار کرد: 13 درصد مرگ و میرها در این استان به دلیل سرطان است که بعد از بیماری های قلبی و عروقی (با 44 درصد) در رتبه دوم دلایل مرگ و میر قرار دارد.
 
وی شایعترین علل مرگ ناشی از سرطان در استان اصفهان را شامل سرطانهای معده، ریه و لوسمی ها دانست و افزود: در برنامه پیشگیری از سرطان در استان اصفهان آگاهی لازم درباره کنترل و پیشگیری و لزوم تشخیص زودرس ارائه می شود.
 
وی با اشاره به اینکه در این برنامه 10 هدف پیش بینی شده است، گفت: افزایش آگاهی در زمینه نقش تغذیه، تعیین عوامل خطر بروز سرطانهای رایج، کاهش آلودگی و کاهش آلایندگی های آب و خاک از جمله این اهداف است.
 
وی اهداف کلی بلند مدت نقشه جامع سلامت استان در زمینه سرطان را کاهش عوامل خطر و سرطان زا، کاهش مرگ و میر ناشی از سرطانها و افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان عنوان کرد.
 
این کارشناس همچنین با اشاره به افزایش سرطان دهانه رحم (سرویکس) گفت: رفتارهای پرخطر جنسی در دختران افزایش یافته و لازم است که هشدارها و آموزشهای لازم در این زمینه به آنها داده شود.
 
وی تاکید کرد: اگر ما اکنون درباره عوامل خطر ابتلا به این نوع بیماریهای آمیزشی توجه نکنیم در 10 سال آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.
 
وی از همه دستگاه های اجرایی استان اصفهان خواست تا در اجرا کردن برنامه های نقشه جامع سلامت استان همکاری داشته باشند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه