تاریخ انتشار: یکشنبه 10 آذر 1392
کشف ژنتیکی جدید می تواند درک درست از ADHD را افزایش دهد

  کشف ژنتیکی جدید می تواند درک درست از ADHD را افزایش دهد

محققین در دانشگاه دوبلین کشف کرده اند که یک موتاسیون ساده ژنی که در عملکرد سیستم عصبی مغز دخیل است می تواند منجر به علایم بیش فعالی می شوند که ویژگی اختلال بیش فعالی با نقص توجه(ADHD) است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، عملکرد سیستم عصبی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است . مغز شامل میلیاردها سلول عصبی مختلف است که همه آن ها به صورت بسیار دقیقی با یکدیگر مرتبط هستند. این مدار بندی عصبی  درضمن  رشد جنین شکل می گیرد و پیچیده تر می شود که مبنای این فرایند برنامه ای شامل هزاران ژن مختلف است.

محققین کشف کرده اند که موتاسیون در یک ژن ساده موشی به نام Elfn1 می تواند اثرات زیادی به همراه داشته باشد. یافته های جدید خود انگیزه ای برای این است که ببینند که آیا موتاسیون ها در Elfn1 در انسان نیز علایم مشابه ای دارد و آیا آن ها نقشی را در بیماران مبتلا به صرع و ADHD ایفا می کنند یا خیر. این دو شرایط بیشتر از آن چه تصور می شود همراه با هم رخ می دهند.

محققین دانشگاه دوبلین به بررسی این مطلب پرداخته اند که نقشی که ژن Elfn1 و پروتئینی که تولید می کند،  در این بازی چیست. بنابراین این محققین با حذف  این ژن در موش ها به مطالعه عوراض ناشی از فقدان این ژن ها پرداختند.

اگرچه آناتومی کلی و الگوهای ارتباطی مغز طبیعی باقی ماند اما شواهد واضحی از تخریب عملکرد مغز در افراد فاقد Elfn1 ایجادشد. در برخی افراد تشنج اتفاق افتاد و میزان وقوع آن بیشتر از میزان طبیعی در واحد زمان بود. همچنین به میزان زیادی بیش فعالی دیده شد و یک پاسخ غیر معمول به محرک آمفی­تامین نیز مشاهده شد.

نتایج این مطالعه به وضوح نشان داد که فقدان ژن Elfn1 مدارهای مغزی را تحت تاثیر قرار می دهد و چندین پیامد رفتاری را درپی خواهد داشت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه