تاریخ انتشار: شنبه 16 آذر 1392
تقویت فعالیت نورآمینیدازتوسط ژن درمانی به منظور مقابله با بیماری آلزایمر در موش ها

  تقویت فعالیت نورآمینیدازتوسط ژن درمانی به منظور مقابله با بیماری آلزایمر در موش ها

دانشمندان موفق شدند که اثرات بیماری آلزایمر را با کاهش تشکیل پلاک ها در مغز موش ها توسط افزایش فعالیت آنزیم NEU1 کاهش دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، دانشمندان بیمارستان تحقیقاتی Jude آنزیمی را شناسایی کردند که می تواند تولید قطعات پروتئینی سمی را که به عنوان پلاک هایی در مغز موش های مبتلا به آلزایمر شناسایی می شوند،کاهش دهد. این پلاک ها به طور قابل ملاحظه ای در موش هایی که تحت ژن درمانی جهت افزایش فعالیت آنزیم نورامینیداز1 (NEM1) هستند، کاهش می یابد. این آنزیم در ناحیه ای از مغز که در یادگیری و حافظه دخالت دارد، یافت می شود. پلاک ها بین نورون ها در مغز بیماران آلزایمری تجمع می یابند و نشانی برای این بیماری محسوب می شوند. این آنزیم می تواند منجر به ایجاد روشی نوین از تشخیص و درمان بیماری آلزایمر گردد. نتایج پیشنهاد می کند که کاهش بیان NEU1 و کاهش ذخیره این آنزیم می تواند در پیشرفت بیماری شرکت داشته باشد.
NEU1 متعلق به خانواده ای از آنزیم ها در سلول ها می باشد که عملکرد آن بازیافت پروتئین های زاید و سایر ترکیبات است. این عملکرد درون ساختارهایی به نام لیزوزوم ها انجام می گیرد. این آنزیم در اختلالات وراثتی بسیار نادری، کاهش و از بین می رود. این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین NEU1 را با اختلالات تخریب نورونی وابسته به سن مانند آلزایمرنشان می دهد. دکتر D'Azzo به مطالعه این ارتباط بر روی موش ها پرداخت. موش هایی را تولید کرد که ژن NEU1 را ندارند. فقدان این ژن موجب تولید پروتئین پیش ساز آمیلوئید(APP) که هدف طبیعی آنزیم NEU1 می باشد، در لیزوزوم ها شد. APP به پپتیدهای سمی شکسته و پلاک های آلزایمر را تشکیل می دهد. این قطعات شامل پپتید آمیلوئید بتا42  می باشد که نقشی اصلی در فرآیند بیماری آلزایمر بازی می کنند. Ab-42 در مایع نخاعی و هیپوکمپ موش های فاقد NEU1 یافت می شود. هیپوکمپ نقش حیاتی در یادگیری و تشکیل حافظه بازی می کند و اولین ناحیه ای از مغز می باشد که در بیماری آلزایمر آسیب می بیند. بر طبق مطالعات قبلی دکتر d'Azzo کشف کرد که NEU1 فرآیندی به نام اگزوسیتوز لیزوزومال را هدایت می کند. سلول ها از این فرآیند جهت ترمیم غشای خارجی سلول ها و خروج انتخابی مواد از لیزوزوم ها استفاده می کند. محققین نشان دادند که فقدان NEU1 با افزایش پروتئینی به نام LAMP1 همراه است. این پروتئین تنظیم کننده کلیدی اگزوسیتوز لیزوزومال می باشد. افزایش سطح LAMP1 با اگزوسیتوز بیش از اندازه لیزوزومال در سلول های عصبی ادامه یافته و منجر به افزایش پپتید وابسته به آلزایمر در نورون ها می گردد.
حذف NEU1 همچنین فرآیند بیماری را در موش های مبتلا به آلزایمر تسریع می کند. بدون این آنزیم، هم APP و هم قطعات پروتئینی تشکیل دهنده پلاک ها در موش ها تسریع می گردد. اما طی چند هفته ژن درمانی جهت تقویت فعالیت آنزیم، پلاک ها به طور چشم گیری در هیپوکمپ موش ها کاهش می یابد.
دانشمندان از یک ویروس تغییریافته به عنوان وکتور انتقال دهنده ژن های NEU1 و PPCA به مغز موش استفاده کردند. پروتئین PPCA برای عملکرد صحیح NEU1 نیاز است. این مطالعه پیشنهاد می کند که NEU1 نه تنها به طور مؤثر یک فاکتور پرخطر برای پیشرفت آلزایمر می باشد، بلکه این آنزیم می تواند برای آهسته کردن و حتی کاهش فرآیند بیماری استفاده شود.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه