تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 آذر 1392
روش های دارویی جدید می تواند منجر به درمان طیف گسترده ای از بیماری ها شود

  روش های دارویی جدید می تواند منجر به درمان طیف گسترده ای از بیماری ها شود

مطالعات نشان داده است که استفاده از مولکول های پروتئینی غیرتاخورده می تواند یک تکنیک جدید انقلابی در درمان طیف وسیعی از بیماری ها از فیبروز کیستیک گرفته تا آلزایمر باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، مولکول های پروتئینی غیر تاخورده، در نتیجه جهش ژنی، قادر به حفظ عملکردشان هستند اما در درون سلول مسیرشان را اشتباه می روند و قادر به عملکرد طبیعی شان نیستند و در نهایت منجر به بیماری می شوند.

محققین توانسته اند که ریزمولکول هایی را استفاده کنند که وارد این سلول های می شوند و این پروتئین های غیر تاخورده را تعمیر کرده  و اجازه رفتن به مکان صحیح و عملکرد طبیعی مجدد را به این پروتئین ها می دهند.

این تیم تحقیقاتی این فرایند را در موش مورد آزمایش قرار دادند و مشاهده کردند که موش های نری که به دلیل نوعی بیماری قادر به زاد و ولد بیشتر نبودند درمان شدند. چنین بیماری در انسان ها نیز رخ می دهد و این تیم تصور می کند که از چنین فرایندی برای درمان انسان ها نیز می توان استفاده کرد.

از آن جا که بیماری های انسانی فراوانی به دلیل این پروتئین های غیرتاخورده ایجاد می شود، این روش فرصت بزرگی را برای درمان در اختیار محققین قرار می دهد.

گروهی از داروها به نام فارماکوپرون ها این توانایی را دارند که این پروتئین های غیرتاخورده را ترمیم کنند و در نتیجه می توانند روزی برای درمان بهینه بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند. این قبیل داروها که ترافیک مولکولی درون سلولی را تنظیم می کنند می توانند گزینه مناسبی برای درمان باشند.

پروتئین ها باید تا بخورند و به صورت ساختارهای سه بعدی درآیند تا بتوانند عملکرد طبیعی شان را در سلول انجام دهند. پیش از کشف این پروتئین های غیرتاخورده و نقش آن ها، محققین تصور می کردند که این پروتئین های غیرفعال به صورت ذاتی فاقد عملکرد هستند. اما این مطالعه نشان داد که وقتی پروتئین ها تاخوردگی شان را از دست می دهند، سیستم کنترل کیفیت سلولی آن ها را وارد مسیری اشتباه می کند و آن ها عملکرد طبیعی شان را به دلیل این انحراف از دست می دهند. فارماکوپرون ها می توانند این پروتئین های غیرتاخورده را تعمیر کنند و بنابراین مجدد آن ها را به پروتئین هایی دارای عملکرد تبدیل کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه