تاریخ انتشار: دوشنبه 02 دی 1392
تا خوردن اشتباه پروتئین در بیماری دیابت نوع دو

  تا خوردن اشتباه پروتئین در بیماری دیابت نوع دو

محققان به کمک علوم کامپیوتری به یافته های جدیدی دست یافته اند که نشان می دهد چگونه تا خوردن غلط پروتئین باعث به وجود آمدن ساختار هایی می شود که به بافت صدمه می زنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، ساختارهای مذکور که فیبرهای آمیلوئید نام دارند در بیماری هایی نظیر آلزایمر و پارکینسون دیده می شوند. این ساختارها در بیماری هایی که بر اثر عفونت با پریون ها ایجاد می شوند مانند جنون گاوی نیز مشاهده می شوند.

نتایج به دست آمده توسط پژوهشگران نشان می دهند که مرحله حد واسطی در مسیر شیمیایی تشکیل فیبرآمیلوئید وجود دارد. بنابراین می توان با طراحی مهارکننده ای در این مسیر مداخله نموده و فرایند تشکیل  این فیبرها را متوقف کرد.

فیبرهای آمیلوئیدی ساختارهای بزرگی هستند که شامل پروتئین های به اشتباه تا خورده می شوند. چنین فیبرهایی پلاک ها یا مناطق آسیب دیده بافتی را تشکیل می دهند که با میکروسکوپ قابل مشاهده اند. رشته ها یا فیبرهای فوق زمانی به وجود می آیند که ساختمان سه بعدی پروتئین ها به درستی تشکیل نمی شود ودرعوض ساختارهایی به وجود می آید که تمایل به تجمع دارند. همانند قطعات پازل پروتئین ها نیز تنها زمانی که شکل درستی دارند مفیدند. محققان از دو روش اصلی برای شناسایی مرحله حدواسط و درک بهتر مسیرمورد نظر استفاده کرده اند. آن ها از یک روش بسیار تخصصی برای دنبال کردن مسیر واکنش های شیمیایی پی درپی منجر به تشکیل رشته های آمیلوئید، سود جسته اند.این تکنیک قادر به اندازه گیری فرایندهای بسیار سریع درنمونه های بسیار کوچک است. سپس با استفاده ازبرنامه های کامپیوتری  مسیر مذکورشبیه سازی شده است. محققان قبلا معتقد بودند رشته های آمیلوئیدی از ساختارهایی  به نام β-sheet  به وجود می آیند. یافته های جدید نشان می دهند ساختارهای β-sheet پس از تبدیل شدن به ساختارهای حد واسط نهایتا به رشته های آسیب رسان تبدیل می شوند.  روش های درمانی می تواند بر روی هدف قرار دادن مرحله حد واسط مذکور متمرکز شود. با داشتن اطلاعات بیشتر محققان می توانند مهارکننده ای برای این پروتئین طراحی و تولید نموده و مسیر فوق را مسدود کنند.

پژوهشگران اکنون در حال مطالعه بروی تجمعات کوچک شامل دو یا سه مولکول در بیماری دیابت نوع دو هستند. آن ها قصد دارند دریابند  چگونه این ساختارهای کوچک می توانند به غشا آسیب برسانند و چگونه رشته های پروتئین از این ساختارهای کوچک به وجود می آیند. استفاده از برنامه های کامپیوتری و روش های فوق می تواند به تحقیقات در زمینه سایر بیماری ها نیز کمک کند محققان می گویند رشته های آمیلوئید در بیش از 20 بیماری تشکیل می شوند و در هر بیماری پروتئین جداگانه ای به اشتباه تا خورده و ساختار های  β-sheet حد واسط را ایجاد می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه