تاریخ انتشار: پنجشنبه 05 دی 1392
کاهش مولکولی: حذف microRNA-155 پاسخ های سیستم ایمنی را کاهش می دهد

  کاهش مولکولی: حذف microRNA-155 پاسخ های سیستم ایمنی را کاهش می دهد

محققین پیشنهاد می کنند که هدف قرار دادن microRNA-155 می تواند به درمان بیماری های اتوایمیون کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در حالی که سیستم ایمنی ما را از ده ها حمله باکتریایی و ویروسی با تولید آنتی بادی های خاص آنتی ژن حفاظت می کند اما گهگاهی این فرایند دچار انحراف می شود. در برخی موارد، آنتی بادی ها سلول ها و بافت های خود فرد را هدف قرار می دهند و منجر به بیماری های اتوایمن می شوند که از جمله این بیماری ها دیابت نوع یک و پسوریازیس است. محققین در دانشکده پزشکی هاروارد نشان داده اند که حذف مولکول تنظیمی microRNA-155 منجر به پیشرفت تولید آنتی بادی طبیعی می شود و از تولید آنتی بادی های مضر جلوگیری می کند و در نتیجه موجب کاهش بیماری لوپوس در موش های آزمایشگاهی می شود.

مولکول microRNA-155 سیستم اتوایمن را تا حدی با فعال کردن آستانه ای از لنفوسیت ها در پاسخ به اتوآنتی ژن ها کنترل می کند. به نظر می رسد microRNA-155 سطوح بیان SHIP-1 را تعدیل می کند که تنظیم کننده منفی برای فعال سازی گیرنده های سلول های خونی B است.

این مطالعه نشان داد که SHIP-1 آنزیمی است که در سلول های B موش های مستعد لوپوس کاهش یافته است و نتیجه آن فعال سازی بیش از حد سلول های خونی B است که منجر به تولید بیش از حد آنتی بادی می شود.

حذف microRNA-155 در موش های مستعد لوپوس این افزایش آنتی بادی را معکوس می کند در نتیجه تواید آنتی بادی کاهش می یابد و نتیجه آن کاهش علایم شبه لوپوسی است.

محققین به دو دلیل بر این باور هستند که microRNA-155 هدف خوبی برای درمان بیماری های خودایمن است: اول این القا زمانی رخ می دهد  که سلول ها فعال هستند و بنابراین فقط سلول های فعال را که در بیماری های اتوایمن فراوان هستند تحت تاثیر قرار می دهند. دوم، حذف microRNA-155 فقط روی تولید آنتی بادی های مضر اثر می گذارد و در نتیجه قرار دادن آن خطری برای فرد ندارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه