تاریخ انتشار: شنبه 14 دی 1392
جهش DNA در مغز دلیل احتمالی شیزوفرنی

  جهش DNA در مغز دلیل احتمالی شیزوفرنی

توالی های DNA که آن ها را رترو ترانسپوزون می نامند، ممکن است نقش مهمی را در شیزوفرنی ایفا کنند. یک تیم تحقیقاتی ژاپنی نشان داد که رتروترانسپوزون های LINE-1 که به طور غیر طبیعی در مغز شیزوفرنی فراوان است، بیان ژن های مربوط به شیزوفرنی را طی تکوین مغز تعدیل می کنند و ممکن است یکی از دلایل شیزوفرنی باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، رترو ترانسپوزون ها توالی های کوتاهی از DNA هستند که به طور مستقل تکثیر می شوند و به دور ژنوم می پیچند. یک کلاس از رتروترانسپوزون ها به نام LINE بخش بزرگی از ژنوم یوکاریوت ها را در بر می گیرد  و تصور بر این است که  آن ها ممکن است که در شمار زیادی از اختلالات و بیماری ها مانند سرطان دخالت داشته باشند.

نشان داده شده است که LINE-1 در مغز بیشتر از سایر سلول های بدن  فرد بالغ وجود دارند که نشان دهنده این است که LINE-1 فعالیت زیادی در مغز دارد. با این وجود نقش آن در بیماری های ذهنی به ویژه شیزوفرنی هنوز نامشخص مانده است.

این تیم تحقیقاتی نشان داد که تعداد نسخه های LINE-1 در مغزهای بعد از مرگ افراد مبتلا به شیزوفرنی افزایش یافته است. آن ها نشان دادند که مدل های موشی و ماکائو برای شیزوفرنی و سلول های iPS که تحت تاثیر ریسک فاکتورهای محیطی طی تکوین قرار گرفته اند می تواند منجر به افزایش سطوح LINE-1 در نورون ها شود.

یافته های آن ها قویا نشان داد که رتروترانسپوزون LINE-1 غیر طبیعی تشدید شده در نورون ها، به وسیله فاکتورهای محیطی و باترکیب با ریسک فاکتورهای ژنتیکی نقشی تعریف شده را در شیزوفرنی ایفا می کنند.

این مطالعه یک مکانیزم جدید از پاتوفیزیولوژی شیزوفرنی را  پیشنهاد می کند. پیش از این شیزوفرنی به عنوان بیماری که نتیجه اینتراکشن های ژن و محیط بود شناخته می شد اما این مطالعه نشان داد که محیط می تواند ژنوم را تغییر دهد و در بیماری نقش داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه