تاریخ انتشار: دوشنبه 14 بهمن 1392
درمان ناباروری درافراد مبتلا به سرطان

  درمان ناباروری درافراد مبتلا به سرطان

کشف جدید صورت گرفته به وسیله محققین ممکن است منجر به درمان هایی شود که به زنانی که به دلیل شیمی درمانی یا پرتودرمانی نازا شده اند فرصت بچه دار شدن را بدهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین پروتئینی را شناسایی کرده اند که تخمک هایی با DNAی آسیب دیده را نشان دار می کند و فرایندی را راه می اندازد که بدن زنان از شر تخمک های آسیب دیده خلاص می شود!.

پروتئینی به نام checkpoint kinase2 یا(Chk2) برای جمع آوری کردن تخمک های موش با کروموزوم آسیب دیده ضروری است. برخی آسیب ها ممکن است طی میوز  اتفاق بیافتد، به عنوان مثال، عملکرد پروتئین ها بسیار وابسته به زمان است، بنابراین  اگر DNA آسیب ببینند نمی تواند در یک بازه زمانی ترمیم شود و این تخمک ها از بین می روند.

محققین موش هایی با یک آلل خاص به نام Trip13 را باهم آمیزش دادند که منجر به نقص اسپرم یا تخمک در طی میوز می شد. زمانی که آن ها ژن Chk2 را در این موش ها خاموش کردند مشاهده کردند ناباروری در ماده ها معکوس شد.

در آزمایشگاه تمام زاده های حاصل از این تخمک ها طبیعی بودند. محققین می گویند که ژن هایی وجود دارد که مسئول از بین بردن تخمک ناقص هستند اما ما نمی دانستیم که آن ها در کجا قرار دارند و تصمیم بر شناسایی این مکانیسم ژنتیکی موثر گرفتند.

در زمان لقاح ترکیب کروموزوم های مادری و پدری ایجاد یک ترکیب جدید از ژن های مادری و پدری می کند که منجر به ایجاد تنوع ژنتیکی می شود. هر گونه اشتباه در این ترکیب شدن می تواند منجر به اختلالاتی مانند سندرم داون شود.

در این مطالعه محققین ژن Chk2 را مختل کردند و بنابراین پروتئین Chk2 تولید نشد. اما محققین به دنبال مهار پروتئین Chk2 با داروهای شناخته شده هستند که بتواند برای درمان ناباروری زنانی که تحت درمان های سرطان قرار گرفته اند استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه