تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 اسفند 1392
پیشبرد سلول درمانی در ایران نیازمند حمایت خیرین است

  پیشبرد سلول درمانی در ایران نیازمند حمایت خیرین است

مدیر اجرایی بانک سلول های بنیادی خون بند نافˈرویانˈ اصفهان گفت: پیشبرد سلول درمانی و پیوند سلولهای بنیادی در ایران نیازمند حمایت خیرین از مراکز تحقیقاتی و درمانی است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان سلول درمانی، شاخه ای از پزشکی ترمیمی است که در آن از تزریق سلولهای فرآوری شده در خارج از بدن برای ترمیم بافت یا اعضای بیمار استفاده می شود.
 
استفاده از سلولهای بنیادی و سلولهای پیش ساز بویژه سلولهای بنیادی خون ساز این روش را تبدیل به یک روش درمانی موثر در درمان بسیاری از سرطان ها و نارسایی های تولید سلولهای خونی در مغز استخوان کرده است.
 
«مجید کوهی اصفهانی» روز دوشنبه گفت و گو با  ایرنا افزود: امروزه سلول درمانی بعنوان یکی از روشهای نوین در درمان بیماریها بویژه سرطان ها مطرح است اما پیشبرد این شاخه از علم نیازمند بودجه و سرمایه گذاری کلان است.
 
وی با اشاره به اینکه دولت نمی تواند به تنهایی این هزینه ها را تامین کند، تصریح کرد: خیرین و علاقه مندان به بحث سلامت مردم می توانند با حمایت های خود نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه این علم و فناوری ایفا کنند.
 
وی یکی از بخشهای مهم سلول درمانی که نیاز مبرم به حمایت خیرین دارد را ایجاد مراکز پیوند و بیمارستانی عنوان و اظهار کرد: پیوند سلولهای بنیادی در شرایط و فضای ویژه، با تجهیزات گران قیمت و با بهره گیری از کادر پزشکی و پرستاری تخصصی امکانپذیر است که همه این امکانات هزینه های سنگین به همراه دارد.
 
کوهی اضافه کرد: هزینه های قبل و بعد از پیوند سلولهای بنیادی و درمان بیمار نیز بسیار سنگین است و بیشتر خانواده ها از پس این هزینه ها برنمی آیند.
 
وی حمایت خیرین را در این زمینه نیز بسیار ضروری خواند و گفت: یکی دیگر از بخش های مهم و نیازمند کمک خیرین در زمینه سلول درمانی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی است.
 
مدیر اجرایی بانک سلولهای بنیادی خون بند ناف رویان اصفهان اظهار کرد: زمانی خیرین در مدرسه سازی هزینه زیاد می کردند اما امروز با توجه به حرکت میانگین سنی مردم ایران به سمت میانسالی و کهنسالی و روند رو به رشد بیماریها لازم است که این کمک ها در بخش سلامت و درمان نیز بیشتر شود.
 
وی با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه رویان در زمینه های مختلف سلول درمانی و تولید دارو تصریح کرد: این پژوهشگاه برای پیوند سلولهای بنیادی بمنظور درمان انواع بیماری قلبی، چشمی و پوستی تحقیقات گسترده ای انجام می دهد.
 
وی با بیان اینکه این پژوهشگاه در حال احداث ساختمان چند طبقه سلول درمانی در اصفهان است، گفت: در این ساختمان، بخش های مختلف تحقیقاتی و درمانی مستقر خواهد شد.
 
مدیر اجرایی بانک سلولهای بنیادی خون بند ناف رویان اصفهان افزود: یکی از خیرین برای احداث ساختمان کمک زیادی کرد اما این ساختمان هنوز در مراحل اولیه احداث است و تکمیل هرچه زودتر آن نیاز به کمک بیشتر دارد.
 
کوهی با اشاره به اینکه راه اندازی بانک سلولهای بنیادی خون بند ناف در اصفهان نیز ضروری است، ادامه داد: اکنون مراحل مقدماتی ذخیره سازی سلولهای بنیادی در اصفهان انجام و نمونه ها برای نگهداری به تهران ارسال می شود.
 
وی با تاکید براینکه لازم است آزمایشگاه ها و تانکهای ذخیره سازی سلولهای بنیادی در اصفهان مستقر شود، اظهار کرد: خیرین می توانند در این زمینه نیز کمک کنند.
 
وی با اشاره به اینکه فعالیت بانک عمومی سلولهای بنیادی خون بند ناف در اصفهان متوقف شده است، اضافه کرد: این بانک از سال 90 تا ابتدای 92 فعال بود اما بدلیل کمبود اعتبارات متوقف شد.
 
کوهی، کمک خیرین در راه اندازی مجدد بانک عمومی سلولهای بنیادی خون بند ناف و جمع آوری نمونه برای درمان بیماران را در اصفهان نیز بسیار موثر خواند.
 
وی با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به 50 هزار نمونه در بانک سلولهای بنیادی خون بند ناف در تهران ذخیره شده است، گفت: اصفهان بعد از تهران بیشترین تعداد اعضای این بانک را دارد.
 
وی هزینه اولیه ثبت نام برای ذخیره سلول بنیادی نوزاد در بانک خصوصی را 15 میلیون ریال و هزینه نگهداری آن در هر سال را یک میلیون ریال اعلام و اظهار کرد: در بانک عمومی هزینه ای دریافت نمی شود اما تعهدی نیز برای نگهداری سلولهای بنیادی برای خانواده اهدا کننده وجود ندارد.
 
بانک سلولهای بنیادی خون بند ناف در ایران با توجه به جهش علمی کسب شده در زمینه سلولهای بنیادین در سال 1384 به همت محققان پژوهشکده رویان راه اندازی شد که با توجه به ضرورت دسترسی آسان خانواده ها به خدمات این بانک، دفاتر نمایندگی آن در استانهای مختلف نیز آغاز به کار کرد.
 
سلولهای بنیادی خون بند ناف مانند سلولهای بنیادی خونساز مغز استخوان سازنده سلولهای قرمز، سلولهای سفید و پلاکتها قادر به ساخت انواع سلولهای دیگر و ترمیم و نگهداری سلولها در هنگام جراحت و پیوند است.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه