تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 اسفند 1392
محققین پروتئینی را کشف کرده اند که به عنوان یک سوئیچ مرکزی برای تقسیم سلولی قلب عمل می کند

  محققین پروتئینی را کشف کرده اند که به عنوان یک سوئیچ مرکزی برای تقسیم سلولی قلب عمل می کند

در مطالعه ای که در یک جفت نوزاد خواهر و برادر با نقص قلبی نادر آغاز شد، محققین جان هاپکینز می گویند که یک سوئیچ مولکولی کلیدی را شناسایی کرده اند که تقسیم سلول های قلبی را تنظیم می کنند و معمولا در زمان تولد این فرایند را متوقف می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین می گویند این مطالعه از این لحاظ می تواند امیدبخش باشد که روزی راهی را برای احیای توانایی سلول ها قلبی به تقسیم در پاسخ به آسیب ها ایجاد کند و بیماران بتوانند نارسایی قلبی شان را جبران کنند. از طرفی سلول های قلبی، سلول هایی هستند که بعد از تولد قابلیت تقسیم محدودی دارند و در نتیجه نمی توانند به فرایند ترمیم کمک کنند.

اما محققین جان هاپکینز در مطالعه روی یک جفت نوزاد با بیماری قلبی نادر پی به یک موتاسیون ژنی برده اند. این دو نوزاد که از نارسایی قلبی رنج می بردند، یکی از آن ها در سن پنج ماهگی و دیگری در سن سه ماهگی پیوند قلبی دریافت کردند. زمانی که پاتولوژیست ها قلب آسیب دیده و برداشته شده آن ها را مورد آزمون قرار دادند مشاهده کردند که سلول های قلبی این نوزادان به تقسیم خود ادامه می دهد بدون این که ربطی به سن آن ها داشته باشد.

محققین درصد کوچکی از ژنوم کد کننده پروتئین آن ها را اسکن کردند و دریافتند که ژن ALMS1 در این نوزادان دارای دو نسخه معیوب می باشد.

این محققین دریافتند که موتاسیون در ژن ALMS1 موجب نقص در پروتئین Alstrom می شود که توانایی سلول های قلبی در توقف سیکل سلولی را مختل می کند و در نتیجه این سلول ها به تقسیم ادامه می دهند. این موتاسیون با نوعی اختلال نادر مغلوب به نام سندرم آلستروم نیز مرتبط است.

این محققین می گویند به دست آوردن اطلاعات در مورد موتاسیون ALMS1 می تواند در آینده برای درمان بیماری های قلبی و البته به صورت کنترل شده مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه