تاریخ انتشار: جمعه 23 اسفند 1392
مدیریت بهتر اختلالات مربوط به بیماری های مزمن پیوند علیه میزبان

  مدیریت بهتر اختلالات مربوط به بیماری های مزمن پیوند علیه میزبان

یک پرسشنامه ساده که نرخ مشکلات تنفسی را در مقیاس های بین 0 تا 3 ارزیابی می کند می تواند میزان بقا را در بیماری های پیوند علیه میزبان پیش بینی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، اگرچه نمره پایین تر به معنی خطر بیشتر مرگ و میر است، پرسیدن یک سوال ساده  می تواند میزان درگیری ریه در مراحل اولیه بیماری را نشان دهد که به این معنی است که می توان درمان را به منظور کاهش عوارض بیماری شروع کرد.

نتایج این پرسشنامه نشان می دهد که این یک هشدار است و به ما متذکر می شود که هوشیار تر و محافظه کار تر باشیم.

فرایند GVHD یک واکنش ایمنی است که در برخی بیمارانی رخ می دهد که پیوند مغز استخوان یا سلول های خونی را از افراد اهدا کننده دریافت کرده اند. در GVHD سلول های پیوند شده  سلول های خود فرد را مورد حمله قرار می دهند. این GVHD می تواند حاد یا مزمن، شدید  و کنترل نشده و در مواردی کشنده باشد.

فرایند GVHD مزمن اغلب روی پوست و دهان اثر می گذارد ولی اندام های دیگر را نیز می تواند تحت تاثیر قرار دهد. احتمال GVHD مزمن بین 30 تا 50 درصد است که حدود 5 تا 20 درصد آن مربوط به اختلالات ریوی است.

در سال 2005، محققین عملکرد ریه ها را طی GVHD ل استفاده از تست های عملکردی ششی مورد ارزیابی قرار دادند. مطالعات نشان داد که تنگی نفس با خطر مرگ و میر بیشتری همراه است.

محققین 1591 ویزیت از 496 بیماری که به مراکز متعدد مراجعه کرده بودند را مورد آنالیز قرار دادند. ان ها پرسشنامه هایی را در اختیار بیماران قرار دادند و تست های غربال گری را انجام دادند که تحت عنوان تست های هیجانی بود و معیار این تست ها میزان سختی تنفس در افراد ی بود که پیوند را دریافت کرده بودند و دچار GVHD بودند.

با توجه به نتایج این تست ها محققین می توانند تصمیم به زمان شروع درمان و چگونگی روند درمان بگیرند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه