تاریخ انتشار: دوشنبه 26 اسفند 1392
رده های سلولی جدید می توانند موجب تسریع تحقیقات سلول های بنیادی جنینی شوند

  رده های سلولی جدید می توانند موجب تسریع تحقیقات سلول های بنیادی جنینی شوند

محققین دانشگاه واشنگتن رده ای از سلول های بنیادی جنینی را ایجاد کرده اند که در مقایسه با رده های سلولی موجود توانایی تبدیل شدن به طیف وسیع تری از بافت ها را دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، این سلول ها به ما این توانایی را می دهد که درک بیشتری از تکوین طبیعی نرمال به دست آوریم و این پتانسیل را داشته باشیم که بتوانیم راه های مختلفی را برای رشد بافت ها و اندام ها برای پیوند اعضا مورد امتحان قرار دهیم.

سلول های بنیادی جنین که تنها در مراحل اولیه تکوین جنین موجود هستند توانایی تبدیل شدن به انواع سلول های سازنده بدن را دارند و از این رو آن ها را پرتوان می نامند.

این محققین توانسته اند در شرایط آزمایشگاهی با استفاده از سلول های بنیادی جنینی، سلول های تمایز نیافته(naïve) را ایجاد کنند. اما این سلول های بنیادی جنینی در انسان احتیاج به وارد کردن مجموعه ای از ژن ها به سلول دارد که سلول را مجبور کند شبیه سلول هایی naïveرفتار کنند.

در حالی که این سلول های ترانس ژن ابزارهای بسیار ارزشمندی هستند، وجود این ژن ها که به صورت مصنوعی وارد سلول شده اند به این معنی است که این سلول های بنیادی جنینی طبیعی نیستند و استفاده از آن ها برای پیوند و ایجاد بافت ها و اعضا نیز نمی تواند با اطمینان خاطر کامل صورت گیرد.

اما در این مطالعه محققین توضیح داده اند که چگونه توانسته اند بدون وارد کردن مجموعه ای مصنوعی از ژن ها، سلول های بنیادی جنینی تمایز نیافته انسانی را تولید کنند.

آن ها ابتدا سلول های بنیادی جنینی را که مقداری کم تکوین یافته بودند و به آن ها سلول های بنیادی ابتدایی می گویند را برداشته و آن ها را در محیط کشتی که شامل فاکتورهای خاصی بود نگهداری کردند، این فاکتورها سلول ها را به مرحله ای عقب تر بر می گردانند که مرحله خامی یا naïve است. از این سلول ها می تواند در مطالعات مختلف استفاده کرد.

این رده سلولی که بدین طریق ایجاد شده است را Elf1 می نامند و اگر چه می تواند ابزاری ارزشمند برای مطالعات باشد اما توان و اهمیت سلول های بنیادی جنینی طبیعی را که دارای رفتاری طبیعی هستند ندارد.

پایان مطلب/ 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه