تاریخ انتشار: شنبه 09 فروردین 1393
مقایسه تاثیر استفاده از3 روش  در درمان زخم پای دیابتی
فیبروبلاست به تنهایی و فیبروبلاست به همراه ژل بیولوژیک و درمان استاندارد

  مقایسه تاثیر استفاده از3 روش در درمان زخم پای دیابتی

دیابت ملیتوس، یکی از شدیدترین و پر هزینه ترین بیماریهای مزمن در عصر حاضر است و از اصلی ترین دغدغه های سیستم بهداشت و درمان دنیا در قرن 21 به حساب می آید و تخمین زده شده است که تا سال 2030، 366 میلیون نفر به این بیماری مبتلا خواهند شد.
امتیاز: Article Rating
به دنبال شیوع این بیماری، مشکلات و ناهنجاریهای وابسته به این بیماری نیز روز به روز رو به افزایش است.(1) زخم پای دیابتی، یکی از مسائل و مشکلات مهم در ارتباط با دیابت است که حدود 15% از 200 میلیون بیمار مبتلا به دیابت را در سراسر دنیا درگیر میکند و میتواند همراه با عوارض زیادی مانند نوروپاتی، ایسکمی های عروقی، عفونت و حتی آمپوتاسیون باشد . یکی از راهکارهای بسیار موثری که اخیرا از آن در درمان زخم پای دیابتی استفاده میکنند سلول درمانی و استفاده از سلولهای فیبروبلاست در این بیماران است. در این راستا استفاده از یک Scaffold مناسب به همراه سلول میتواند به جایگزینی بهتر سلول در بستر زخم کمک کرده و روند درمان را بهبود و تسریع بخشد. از اسکافولدهایی که تا به حال در این زمینه استفاده شده است میتوان به محصولات تجارتی مهندسی بافت مانند Dermograft, Apligraft,Epicel و Biobrane اشاره کرد.(10و 11و 12) از آنجایی که محصولات فوق به لحاظ داشتن موادی که منشا حیوانی و مضر دارند و همچنین به صورت آلوگرافت مصرف میشود میتواند باعث ایجاد واکنشهای الرژیک و پاسخهای ناخواسته سیستم ایمنی شود (13)، در این مطالعه از یک اسکافولد به صورت ژل بیولوژیک استفاده خواهد شد و هدف این پژوهش، ارزیابی کارایی این اسکافولد به همراه سلول در درمان زخم پای دیابتی خواهد بود.
این طرح تحقیقاتی به همت پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران گروه مطالعاتی درمان سلولی در بیماری های پوست انجام شده است.
گروه مطالعاتی درمان سلولی در بیماری های پوست با شماره تماس 22674977-021 آماده پاسخگویی به سوالات  و درخواست های متقاضیان می باشد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دکتر نیلفروش زاده مشاور امور توسعه فناوری های سلامت ریاست جمهوری
پایان مطلب/ 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه