تاریخ انتشار: شنبه 06 اردیبهشت 1393
عوامل ژنتیکی دخیل در تهاجمی بودن لوکمیای میلوئید حاد

  عوامل ژنتیکی دخیل در تهاجمی بودن لوکمیای میلوئید حاد

یک ژن کوچک که درون یک ژن بزرگتر و شناخته شده تر قرار گرفته است منجر به حادتر شدن لوکمیای میلوئید می شود که پیش از این فرایند را به ژن بزرگ تر نسبت می دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، ژن بزرگ میزبان BAALC یا Ball C نام دارد و ژن کوچکتر را میکرو RNAی 3151(mirR-3151) می نامند. این مطالعه به میزان مشارکت و اهمیت هر کدام از این ژن ها در تکوین لوکمیای میلوئید حاد پرداخته است.

نتایج این مطالعه نشان داده است که ژن کوچکتر mirR-3151 نقش پر رنگ تری در مقایسه با ژن بزرگتر دارد. در واقع زمانی که هر دو ژن بیان می شوند سرانجام تلخی در انتظار بیمار است اما در این مطالعه نشان داده شد که بیان بالای mirR-3151 مسئول اصلی این بدخیمی است و افزایش بیان BAALC به تنهایی اثر کوچکی روی فعالیت تهاجمی بودن سرطان دارد.

محققین نشان داده اند که mirR-3151، با بلوک کردن ژنی به نام TP53 موجب پیشرفت تکوین لوکمیا می شود. در واقع این عمل مهاری mirR-3151 رویTP53 موجب بقا و تکثیر هرچه بیشتر سلول های سرطانی می شود.

هم چنین در این مطالعه نشان داده شده است که mirR-3151 رشد سلول های ملانومای بدخیم را نیز به همین طریق افزایش می دهد و در نتیجه به نظر می رسد که این مولکول نقشی کلیدی را تکوین تومورهای جامد ایفا می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه