تاریخ انتشار: شنبه 27 اردیبهشت 1393
آنالیز یک سلول منفرد با استفاده از تکنولوژی شبه میکروچیپ ها

  آنالیز یک سلول منفرد با استفاده از تکنولوژی شبه میکروچیپ ها

محققین آمریکایی و کره ای یک دستگاه شبه چیپ را طراحی کرده اند که می تواند ظرف مدت چند دقیقه هزاران سلول را به تنهایی مرتب و ذخیره کند. این سیستم شبیه چیپ های حافظه ای دستیابی تصادفی است اما به جای الکترون، سلول ها را حرکت می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، محققین دانشگاه Duke  امیدوار هستند که این سیستم مرتب سازی سلولی انقلابی را در تحقیقات سلولی بوجود بیاورد و امکان کنترل سریع و بهینه و جداسازی سلول های منفرد را با کمیت و تعداد بالا فراهم سازد.

اغلب آزمایشات دسته ای از سلول های را از لحاظ فعالیت ژنتیکی مورد آنالیز قرار می دهند و بالطبع آن چه ما در قالب رفتار سلولی می شناسیم در مورد سلول های منفرد با آن چه در بافت مشاهده می شود متفاوت است. بنابراین احتیاج به مطالعه رفتار سلولی به صورت منفرد است تا تفاوت های ممکن و بارز بین یک سلول منفرد و یک سلول در قالب بافت مشخص شود.

این محققین از ترکیبات الکترومغناطیس نازکی استفاده کردند که روی میکروچیپ ها مشاهده می شود. این الگوهای مغناطیسی شبیه سوئیچ هایی عمل می کند و بیدهای مغتاطیسی و سلول های منفرد چسبیده به آن ها را از طریق نوار مایع نازک عبور می دهند.

استفاده از این تکنولوژی اجازه آنالیز هزاران سلول را می دهد و آمار لازم برای درک این که چه ژن هایی در پاسخ به ترکیبات دارویی با محرک ها روشن و چه ژن هایی خاموش می شوند، ارائه می دهند.

این محققین می گویند: تکنولوژی ما می تواند ابزار جدیدی را برای افزایش درک ما از متاستاز سرطانی در سطح یک سلول منفرد ارائه دهد و این که یک سلول منفرد چگونه به  محرک های شیمیایی و فیزیکی پاسخ می دهد. علاوه براین مفاهیم جدید انتقال ژن و متابولیت ها را طی تقسیم سلولی و رشد مورد بررسی قرار دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه