تاریخ انتشار: شنبه 10 خرداد 1393
شاخه سلول های بنیادی در انستیتو پاستور راه اندازی شد
دانشیار بخش پزشکی مولکولی انستیتو پاستور

  شاخه سلول های بنیادی در انستیتو پاستور راه اندازی شد

دانشیار بخش پزشکی مولکولی انستیتو پاستور با اشاره به اینکه در اواخر سال گذشته در انجمن ژنتیک، شاخه سلول های بنیادی ایجاد شد تا انجمن در این زمینه هم موثر باشد گفت: هدف از این کار مورد توجه قرار گرفتن سلول درمانی در کشور بود.
امتیاز: Article Rating

دکتر سیروس زینلی، دانشیار بخش پزشکی مولکولی انستیتو پاستور و دکترای تخصصی غیر بالینی در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری " بنیان " با تاکید بر اینکه فعلا در انستیتو پاستور سلول درمانی انجام نمی شود گفت: شاخه سلول های بنیادی به این منظور اضافه شد تا سلول درمانی در کشور نظام مند شود و از طرف انجمن ها مورد حمایت قرار بگیرد. هرچند در کشور ستاد سلول های بنیادی وجود دارد و تحقیقات زیادی در مراکز مختلف خصوصی و دولتی در زمینه سلول های بنیادی صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه بحث سلول های بنیادی نسبت به موضوعات دیگر جدید است افزود: کشور نیازمند این است که قوام بیشتری پیدا کند و نباید انتظار داشته باشیم پتانسیل هایی که در زمینه سلول های بنیادی مطرح می شود حتما به نتیجه برسد. زیرا مانند بسیاری از داروها که فعالیت های زیادی انجام شد تا به عنوان درمان روتین مورد استفاده قرار گرفتند، سلول های بنیادی هم برای به نتیجه رسیدن نیازمند تحقیقات زیادی است.
دکتر زینلی تاکید کرد: البته نباید فراموش کنیم چندین سال است که از سلول های بنیادی به عنوان درمان استفاده می شود اما هنوز نمی توان سلول درمانی را به عنوان درمان روتین  مطرح کرد.
تالاسمی شایع ترین بیماری ژنتیکی در کشور
دانشیار بخش پزشکی مولکولی انستیتو پاستور به این پرسش که شایع ترین بیماری های ژنتیکی در کشور چیست، پاسخ داد: در کشور ما تالاسمی شایع ترین بیماری ژنتیکی است. به همین دلیل از سال 76 غربالگری دوره قبل از ازدواج اجباری شده است و اقدامات زیادی در این زمینه صورت گرفته و در نتیجه تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی در کشور کاهش پیدا کرده است.
وی در مورد چگونگی کاهش تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی توضیح داد: اگر مشخص شود زوجی ناقل تالاسمی است به مراکز ژنتیک معرفی می شود، چنانچه ازدواج صورت گرفت و خانم باردار شد در هفته دهم بارداری باید به آزمایشگاه ژنتیک مراجعه کرده و آزمایش های لازم صورت گیرد. اگر جنین مبتلا بود ، به پزشک قانونی نامه فرستاده می شود و پزشک قانونی اجازه سقط را صادر می کند. بنابراین میزان تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی از طریق سقط درمانی کاهش پیدا کرده است. باید توجه داشت در هر بارداری 25 درصد احتمال ابتلای نوزاد به تالاسمی و انواع دیگر بیماری های ژنتیکی وجود دارد. بنابراین آزمایشلات ژنتیک باید در همه بارداری ها صورت گیرد. ممکن است فرزند اول مبتلا نباشد اما فرزند دوم مبتلا باشد.
دکتر زینلی افزود:  PKU ( نقص آنزیمی)  بیماری دومی که در کشور نسبتا مورد توجه است. به همین دلیل نوزادان در بدو تولد برای PKU تست می شوند. اگر نوزادی مبتلا بود باید تغذیه مخصوص داشته باشد تا عقب مانده نشود. همچنین  کمیته زنان وزارت خانه،  آزمایش دوران بارداری را برای سندروم داون،  که یک نوع عقب ماندگی ذهنی است در حال اجرا دارد که در آینده نظام مند تر خواهد شد. به طور کلی تعداد آزمایشگاه های ژنتیک و کیفیت عملکرد آن ها مورد توجه وزارت خانه است و روز به روز گسترش پیدا می کند. افزایش کیفی و کمی آزمایشگاه ژنتیک می تواند کمک کند اکثر بیماری های ژنتیک که در دنیا شناخته شده است و تعداد آن ها به 20 هزار می رسد در کشور ما تشخیص داده شود.
سقط درمانی بهترین راه جلوگیری از تولد نوزادان با نقص ژنتیکی

دانشیار بخش پزشکی مولکولی انستیتو پاستور  با تاکید بر این که در حال حاضر بیماری های ژنتیکی درمان ندارند گفت: بهتر است هنگامی که زوجی ناقل بیماری های ژنتیکی هستند یا اصلا ازدواج نکنند یا در صورت ازدواج کردن و بارداری، اگر جنین مبتلا بود تولد صورت نگیرد. در سال 85 قانون سقط درمانی در کشور توسط مجلس تصویب شد و اگر مشخص شود جنینی مبتلا به بیماری ژنتیکی است اجازه سقط می دهند. البته پزشک قانونی در شرایطی اجازه سقط می دهد که نوزاد پس از متولد شدن مشکلات متعددی را برای خود، خانواده و جامعه ایجاد کند.
دکتر زینلی در پایان در مورد تهیه تجهیزات در کشور گفت: ما در زمینه ساخت تجهیزات فعالیت زیادی انجام نداده ایم و اکثر تجهیزات از خارج از کشور تهیه می شود. اما تلاش های در معاونت علمی و فناوری  ریاست جمهوری وجود دارد که قادر باشیم تجهیزات را در داخل کشور تهیه کنیم.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه